Støbt gulvvarme opbygning

Jeg har siddet og samlet information fra mange tråde og kilder for at være sikker på at jeg opbygger min gulvvarme konstruktion jeg er ved at lave rigtigt. Se nedenstående tegninger.

Jeg er i tvivl om følgende. Generelt er jeg bekymret for at lave kuldebroer og for at dampspærren ikke bliver lagt optimalt imod kanter. Så jeg skriver et par spørgsmål på punktform som jeg håber en ekspert vil besvare

- Jeg tænker jeg vil trække et 0.2mm dampspærre folie hele vejen langs fundamenter og lime dette bag lister over gulvet, således at foliet starter ved fundamentets bund. Jeg gør dette for at lave en længere  afstand fugt skal diffundere for at nå op i min konstruktion. På den måde kan det kun komme ind helt nede ved bunden af fundamentet. Hvad siger i til den fremgangsmåde?

- Jeg er i tvivl om jeg skal lægge et 30mm flamingo stykke imod indre vægge. Jeg er bekømret for ikke at bryde kuldebroen til mine fundamenter hvis jeg ikke gør det. Men omvendt vil jeg have en klump støbt beton der ligger imod 4 flamingosider og hviler på mit flamingo hvis jeg lægger flamingo hele vejen om konstruktionen. Så spørgsmålet er om løsning 1 eller løsning 2 er bedst?

- For at undgå at trægulvet knirker skal jeg have lagt et stødabsorberende lag. Jeg havde egentligt tænkt det skulle lægge ovenpå dampspærre, men kan se at nogle lægge dette lag imellem beton og dampspærre for at dampspærre har et fleksiblet lav at hvile på. på denne måde er risiko for perforering af dampspærre mindre når tægulvet kommer på. HVad siger i til det?

/CS

34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du skal have trægulv kan du spare betonen og bruge gulvplader med spor til slangerne og varmefordelingsplader eller forskallning og varmefordelingsplader. Så får du plads til mere isolering og behøver ikke at tænke på,den lune ramme. Du bør tænke en radonspærre ind i din løsning. Der er en anvisning på sundolits hjemmeside der viser opbygningen.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Hmm.. Ja det havde jeg ikke lige tænkt på. Så 7 cm beton og så varmefordelingsplader er også en løsning er det jeg læser. Jeg mangler jo ikke rigtigt isolering i min konstruktion, så det ser jeg ikke som et issue. Men hvorfor skal jeg ikke tænke på den lune ramme på denne måde? Jeg vil jo stadig have beton ud til fundament som danner en kuldebro under pladerne. Vil jeg ikke opnå det samme hvis jeg lægger de støbte slanger så tæt på fundamentet som muligt når jeg lægger dem?

Kom lige til at se at der også findes en kontruktion uden beton.. Altså
Flamingo->Dampspærre->varmefordelingsplader->trægulv

Det er da rimeligt simpelt. Måske var det det du tænkte på ViFixerDet? Nogen erfaringer med det? Jeg tænker om det knirker og om det sætter sig eller hvordan det i det hele taget føles.
Vi har lavet nogen stykker af dem, uden problemer efterfølgende. Understøtningen skal bare være i orden så det ikke kan fjedre. Jeg mener smeden bandede det langt ned i helvede da han lagde slangerne, men det er nok bare ham.

km
Og når du siger understøtning mener du afretningslaget under flamingoen? Jeg tænker der vil være ca. 3 cm grus ovenpå meget hård ler. Så jeg går ud fra det eneste jeg kan gøre for at gøre uderlaget hårdt og stabilt er at pladevibrere det.
Annonce
Jeg har brudt gulvet op i et værelse og fundet ud af at mit hus er bygget sådan her.  (Se billede). Det undrer mig egentligt lidt at halvdelen af indermuren står på en flamingoplade.

Fjerner jo alt beton op imod muren. Hvad siger i til det? Da der står vinduer imellem tagets rem og muren jeg har tegnet tænker je gikke den kan være bærende. Jeg har imellem disse vinduer lodrettet metalrør imellem Rem og fundament Se næste billede.

Min vurdering er at hele konstruktionen bæres af de lodrette metalrør og at min vægge ikke bærer noget som helst, og  at det derfor ikke gør alverden at indervæggen står halvvejs på flamingo. Kassen som vandrørene løber i vurderer jeg ikke har nogen strukturel funktion og derfor sagtens kan fjernes uden at svække noget? Men jeg er jo ikke så erfaren med konstruktioner så vil gerne lige høre jeres mening om det jeg er stødt på.

Nå nu er rum banket op...

Har gået og tænkt lidt over forslaget med at lave konstruktionen uden betondæk. Det meget interessant. Men informationen når jeg søger er lidt begrænset. Faktisk kan jeg kun finde noget på Sundolits hjemmeside. De kunne godt have lavet en lille beskrivelse af konstruktionen og hvordan man bør lave det

Ud fra det jeg kan læse skal jeg bruge MX250 for at få et trykfast underlag. Jeg er stadig i tvivl om denne teknik egner sig til renovering da jeg jo ikke har fuldstændigt lige kanter. Mine indvendige sokler er jo bare støbt i en gravet rende. Men jeg planlægger at skære kanterne af soklen i toppen ind til et par centimeter fra den murede væg med en vinkelsliber. Så kan jeg skære flamingoen så den følger de øverste ~7cm tæt på soklen og jeg har en flad overflade jeg kan lægge en dampspærre opad. Da soklerne har en tendens til at spidse til imod bunden vil jeg have et hulrum imod soklen som skal udfyldes. Jeg tænker jeg skal putte noget i som holder mine flamingoplader som nu er min bund på plads. Findes der noget skum som er kapilarbrydende? Ellers flamingokugler eller leca?

Med MX 250 kan jeg nøjes med 250mm flamingo. Så det betyder vel at jeg total skal regne med ca. 290mm når jeg har lagt flamingopader med spor? (noget slankere konstruktion end beton) Faktisk har jeg lige nu udgravet 370mm så overvejer at lægge 300mm flamingo og bruge de sidste 40mm på noget grus jeg kan pladevibrere.

Som i kan se af billedet har jeg kanalen der løber med varmerør. (Nu banker halvt i stykker) Jeg må kunne bruge MX pladerne til at udfylde hulrummet imellem rummene, evt med noget beton imod sokkel og ekspanderende imod murstenene. Derudover går jeg og overvejer lidt at flerne det gamle flamingo bagerst på billede i ydermurs fundament og så lade de nye plade blive skubbet de 50mm ind under ydermurs mursten. Bare lidt tanker. Hvis i har nogel kommentarer så fyr endelig løs.

Som jeg skrev indledningsvist hælder jeg lidt imod denne løsning efter at have set det, men støbt beton er stadig en mulighed, især hvis i siger det er en bedre løsning.

Metoden egner sig fint til renovering og du kan bruge s150 til alm. bolig. http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Jeg er lidt betænkelig ved de plastikrør med el-kabler som i kan se på billeder ovenfor henne ved varmerørene. Som jeg lige læser det må de ikke indstøbes i beton hvis jeg vælger der. Og Flamingo er jo rimeligt brændbart så givetvis heller ikke et sted for el-ledninger.

Bør jeg få en elektriker ud og flytte dem op i murværket?
De plastrør må gerne indstøbes i beton, og de må ligge gerne lægges i flamingo. Man forudsætter ikke at der kan gå ild i elledninger, så det er der ikke nogen fare ved.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis