Støbt gulvvarme opbygning

Jeg har siddet og samlet information fra mange tråde og kilder for at være sikker på at jeg opbygger min gulvvarme konstruktion jeg er ved at lave rigtigt. Se nedenstående tegninger.

Jeg er i tvivl om følgende. Generelt er jeg bekymret for at lave kuldebroer og for at dampspærren ikke bliver lagt optimalt imod kanter. Så jeg skriver et par spørgsmål på punktform som jeg håber en ekspert vil besvare

- Jeg tænker jeg vil trække et 0.2mm dampspærre folie hele vejen langs fundamenter og lime dette bag lister over gulvet, således at foliet starter ved fundamentets bund. Jeg gør dette for at lave en længere  afstand fugt skal diffundere for at nå op i min konstruktion. På den måde kan det kun komme ind helt nede ved bunden af fundamentet. Hvad siger i til den fremgangsmåde?

- Jeg er i tvivl om jeg skal lægge et 30mm flamingo stykke imod indre vægge. Jeg er bekømret for ikke at bryde kuldebroen til mine fundamenter hvis jeg ikke gør det. Men omvendt vil jeg have en klump støbt beton der ligger imod 4 flamingosider og hviler på mit flamingo hvis jeg lægger flamingo hele vejen om konstruktionen. Så spørgsmålet er om løsning 1 eller løsning 2 er bedst?

- For at undgå at trægulvet knirker skal jeg have lagt et stødabsorberende lag. Jeg havde egentligt tænkt det skulle lægge ovenpå dampspærre, men kan se at nogle lægge dette lag imellem beton og dampspærre for at dampspærre har et fleksiblet lav at hvile på. på denne måde er risiko for perforering af dampspærre mindre når tægulvet kommer på. HVad siger i til det?

/CS

Jeg har siddet og samlet information fra mange... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De plastrør må gerne indstøbes i beton, og de må ligge gerne lægges i flamingo. Man forudsætter ikke at der kan gå ild i elledninger, så det er der ikke nogen fare ved.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lige et spørgsmål mere. Jeg har nu gravet ud i mange af rummene og vil til at afrette nogle af dem lidt. Jeg har gravet det oprindelige lag grus med sten op til ca. 3 cm ud og er tæt på underlaget som er rentler. Leren er et meget hårdt lag, som er svært at få jævnt. Så min plan var at tage noget af det grus jeg har så rigeligt af lige nu, og afrette leren med 1-3cm grus. Jeg er endt med at beslutte at jeg støber betondæk ovenpå pladerne.

Kan jeg bare bruge det gamle grus? Uden at kunne finde svaret har jeg set folk snakke om ovntørret sand og sand med max 4mm kornstørrelse i den her sammenhæng.
Hvis det er det ovntørrede sand jeg tænker på, så er det umuligt at stampe. Det hænger slet ikke sammen, flyder nærmest ud til siderne hvis du prøver at lave en høj bunke. Rød lidt fed grus som det man lægger fliser i ville jeg bruge. D

km
Tak for svar... Nu er der jo 30cm rød grus jeg er i gang med at grave ud, så det passer helt fint sammen
8/7 21.33 kom der en lille bemærkning om Radon spærre, husk den. Så vidt jeg kan se på postnummer bor du i risikofyldt område. Du kan samlet for alle rum udlufte radon ud igennem sokkel 1 sted med et drænrør afsluttende med kloakrør

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for påmindelsen. Ja radonspærre er jeg klar over, men faktisk ikke helt klar over hvordan jeg får lavet endnu. Mangler stadig at bryde 1/3 op af mine gulve, så der er lidt tid at løbe på i forhold til at finde ud af det.

Som jeg forstår dig skal jeg lave et hul i soklen og trække en masse drænrør til denne. Vil du trække dem i nogle kanaler i flamingoen? HVis jeg lægger dem dybere er jeg bekymret for om de vil dræne leren og forårsage sætning af gulve og måske endda murene omkring. Jeg er også på om de vil blive fyldt med vand som ikke kan komme væk.

Jeg havde et håb om at den 0.2mm plastmembran jeg vil lægge i konstruktionen og klæbe op af sokler med folieklister ville udgøre en radonspærre? Jeg vil lægge klik trægulv og så vidt jeg kan se skal jeg lægge folie ovenpå på den støbte beton.

Har lige tegnet et par forslag. Blå streger er murede vægge på betonsokler. Graver ikke WCer ud. Rød er forslag til at lægge drænrør. Hvad siger i?

 

Radon er en luftart der trænger op af jorden. Den er vist en smule radioaktiv, er på ingen måde direkte farlig, men man mener der sker lidt flere kræft dødsfald i områder med meget Radon. Man anser beton for at være radontæt, men omkring mure og sokkel vil radon trænge op og samles i boligen. Så plast radon spærrer skal ligge over disse sprækker. Typist under rionet og ind under 1. sten i muren. Men da du er igang med renovering, må du tætte det på anden måde imod sokkel .

Hvis man kører med konstant ventilation med varmegenvinding forbedrer det situationen.

Når du laver radonsikring indespærrer du radon inde under gulvet, så vil det bedre kunne trænge op et sted med hul i sikringen. Hvis du har et samlet gruslag over leret, er det her du kan placeret 1 ( et ) drænrør 50mm igennem hele huset, da radon kan bevæge sig i gruslaget vil det finde den vej ud. Måske fyldes røret en gang imellem af vand, men det finder jo ud igen i gruslag når forholdene er til det. Røret kan så udmunde udenfor i sokkel, eller op i muren og op under taget. Der kan jo ikke løbe vand ud af det da det er højere i udmundings enden. Husk af have et net foran den så du undgår mus og insekter i den.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Da jeg gravede ud for at tjekke fundamentets dybde med et pælebor registrerede jeg at jeg efter nogle kraftige regnskyl nogle dage senere havde 10cm vand i det hul Jeg fortolkede det således at den opfugtede ler jeg var dybt nede i drænede ud i det hul jeg havde lavet. Og derfor spekulere jeg på om et drænrør vil gøre det samme?

Jeg så i en anden tråd her at man foreslog en konstruktion jeg forstod ville være i en kanal lige under beton i flamingoen. Jeg tænker at ved at placere Radon drænet lige under betondæk få man drænet det der hvor det naturligt vil søge op. Hvad tænker du om det?
Der er mange ting at tænke over og nu er jeg lige stødt på en ny detalje som vist fortjener lidt opmærksomhed. Sad og søgte lidt på mønstre for udlægning af slanger. Jeg kan se at man typisk bruger to. Snegl og hårnål udlægning.

Mine rum er:
- 17,4m2
- 16,8m2
- 10,0m2
- 10,0m2
- 5,0m2

Et sted kan jeg læse at man ikke bruger Shunt under 15m2 og at hårnåle udlægning er foretrukket fordi det giver de mindste temperaturspring (dog en stor forskel på tværs af rum).

I en folder fra Danfoss kan jeg se at de netop anbefaler snegle udlægning. De lægger desuden typisk en tættere snegt tæt på vinduer. Og nævner ikke noget om rumstørrelse.

Jeg har 3.3x1meter brede vinduer i alle rum og en terrassedør i det ene. Vinduerne er nye og med 3-lagsglas. Bør jeg bekymre mig om kuldenedfald og lægge 2 snegle i et kredsløb med det tætte oppe langs vinduet?

Hvad er jeres erfaring med mønstre og rumstørrelser?
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis