Støbt gulvvarme opbygning

Jeg har siddet og samlet information fra mange tråde og kilder for at være sikker på at jeg opbygger min gulvvarme konstruktion jeg er ved at lave rigtigt. Se nedenstående tegninger.

Jeg er i tvivl om følgende. Generelt er jeg bekymret for at lave kuldebroer og for at dampspærren ikke bliver lagt optimalt imod kanter. Så jeg skriver et par spørgsmål på punktform som jeg håber en ekspert vil besvare

- Jeg tænker jeg vil trække et 0.2mm dampspærre folie hele vejen langs fundamenter og lime dette bag lister over gulvet, således at foliet starter ved fundamentets bund. Jeg gør dette for at lave en længere  afstand fugt skal diffundere for at nå op i min konstruktion. På den måde kan det kun komme ind helt nede ved bunden af fundamentet. Hvad siger i til den fremgangsmåde?

- Jeg er i tvivl om jeg skal lægge et 30mm flamingo stykke imod indre vægge. Jeg er bekømret for ikke at bryde kuldebroen til mine fundamenter hvis jeg ikke gør det. Men omvendt vil jeg have en klump støbt beton der ligger imod 4 flamingosider og hviler på mit flamingo hvis jeg lægger flamingo hele vejen om konstruktionen. Så spørgsmålet er om løsning 1 eller løsning 2 er bedst?

- For at undgå at trægulvet knirker skal jeg have lagt et stødabsorberende lag. Jeg havde egentligt tænkt det skulle lægge ovenpå dampspærre, men kan se at nogle lægge dette lag imellem beton og dampspærre for at dampspærre har et fleksiblet lav at hvile på. på denne måde er risiko for perforering af dampspærre mindre når tægulvet kommer på. HVad siger i til det?

/CS

Jeg har siddet og samlet information fra mange... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nogle der har en mening om flamingo plade fabrikaterne og deres kvalitet? Jeg kan se at Jackon laver væsentligt billigere flamingo isolering, og det er da fristende at købe det i stedet for Sundolits, når nu jeg ikke kan se at der skulle være forskel.

Du stillede for et par dage siden spørgsmålet om maks. kredslængder også omfatter den isolerede del der går igennem andre rum. Det er jeg sikker på at det gør. Maks kredslængde = maks modstand i kredsen for at man kan få korrekt flow. Pumpen er således lige glad med om dit rør er isoleret eller ej.
Ved fordeler er der justerings mulighed for modstand i den enkelte kreds, således at de mindste kredse lukkes der ned for hvorimod der skrues helt op for de længste.

Jeg tror nu din 13 mm jernplade giver et væsentlig andet varmelednings resultat end rionet. Der er det ofte kun 6 eller 8 mm og stænger med 150 mm afstand Så det giver mindst en faktor 25 i vægt forskel sådan med lidt hovedregning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar, det giver god mening. Men alligevel lidt underligt synes jeg nu hvor jeg lige har tænkt lidt over det. Så vidt jeg lige kan regne mig frem til er kredslængderne designede til at man kan have et trykfald omkring 0.4bar. Det er hvad man kan få fra nogle cirkulationspumper, men andre kan lave 0.6 bar eller lidt højere. Og hvis man endelig ønskede det kan man da altid sætte en multistage pumpe på og opnå et tryk der kan trække en længere kreds. Men ja så har man selvfølgelig balladen med at man skal have et større flow for at opnå de 50W/m2 og at dette ville resultere i et større energiforbrug.

Angående 13mm jernpladen. Så var det en trykfejl. Havde lagt en 1.3mm plade ind. Du kan se eksempel hvor den ligger under rørene. Hvert tern er 5cm og isotermerne er 0.5grader.

CSM skrev den 01-08-2016 22:33:16

Tak for svar, det giver god mening. Men alligevel lidt underligt synes jeg nu hvor jeg lige har tænkt lidt over det. Så vidt jeg lige kan regne mig frem til er kredslængderne designede til at man kan have et trykfald omkring 0.4bar. Det er hvad man kan få fra nogle cirkulationspumper, men andre kan lave 0.6 bar eller lidt højere. Og hvis man endelig ønskede det kan man da altid sætte en multistage pumpe på og opnå et tryk der kan trække en længere kreds. Men ja så har man selvfølgelig balladen med at man skal have et større flow for at opnå de 50W/m2 og at dette ville resultere i et større energiforbrug.

Angående 13mm jernpladen. Så var det en trykfejl. Havde lagt en 1.3mm plade ind. Du kan se eksempel hvor den ligger under rørene. Hvert tern er 5cm og isotermerne er 0.5grader.


Hvad ender du ud i?
Hvor tyk endte din beton med at være ?
Kom rionettet oven på slangerne ?
Hvordan føles gulvet nu ?- fordeler de nok varme. 

 


MVH
ZP
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis