Justering af Danfoss gulvvarme shunt FHM-C7

Hej Forum,

Jeg har installeret en Danfoss gulvvarmeshunt FHM-C7, som er udstyret med diverse sikringer mod for høj varme når gulvvarmen skal benyttes under trægulve. En af sikringerne er en temperaturregulator FH-TC, som ifølge Danfoss kan stilles til at give fremløbstemperatur i intervallet 15-50 grader. Men, til trods for at jeg har stillet denne regulator på højeste temperatur, altså 50 grader, så kommer temperaturen højest op på 40 grader i gulvvarmekredsens indløb. Jeg har spurgt Danfoss om råd, men deres tekniske afdeling ønsker ikke at tale med privatpersoner og deres svar var meget kortfattet. Det var noget med at trykforholdene ikke var i orden og at jeg kunne forvisse mig herom, ved at reducere fremløbsvolumen til minimum. Det har jeg så prøvet, og ganske rigtigt, så steg temperaturen. Men hvad glæde har man af det, når der så kun løber nogle få liter igennem gulvvarmekredsen. Det giver jo ikke nok! Det skal siges, at der er tilstrækkeligt varmt vand på indløbssiden, da gulvvarmeshunten fødes af centralvarme anlæg med over 60 graders fremløbstemperatur.

Er der en venlig installatør, som kan forklare mig hvad problemet skyldes og hvordan jeg løser det?

MVH Claus

 

Hej Forum, Jeg har installeret en Danfoss... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hardware>Danfoss 6 kreds, FMC-C1, Alpha 15-60, Alpha2 25-40

Har haft selv samme problem, men efter "ideen med at justere pumpe trykket" til et minimum, ser det ud til mit problem er løst.

Min gulvvarme har staaet og pulset og lukket op og i...og har derved aldrig kunne opnaae en temp. over 20.7C

Har justeret fremloeb og ventiler, gennemregnet kredsene og finjusteret, testet gennemstroemning, udluftet, uden held, hele tiden samme resultat...pulsende varme...

men nu ser det ud til det hele bare var trykket i systemet som var for hoejt...pumpen paa gulvvarmen er sat til 1, og pumpen som forsyner mine radiatorer og gulvarmekredsen til AUTO...  


Rønbo skrev den 16-01-2018 21:12:35

Hvis du sætter pumpen på konstant hastighed 1, så køre den med laveste mulige tryk, om det er nok til og drive det rundt i gulvvarmen ved jeg ikke, ellers giver proprtionsl tryk kurven 1, osse samme lave tryk ved minimum forbrug.

Altså termostaten/shuntventilen lukker fordi den presses i af trykfaldet, delene i den er simpelhen ikke stærke nok til og holde den åben.

Tak for rådet, Rønbo.

Jeg har prøvet dine foreslåede indstillinger og alle andre kombinationer :-).  Men det afhjælper desværre ikke mit problem. Jeg skal sandsynligvis have nogle flere kredse tilsluttet til manifolden for at sænke trykket fra den kraftige cirkulationspumpe. Jeg har pt kun tilsluttet 5 kredse af 12 mulige! Men jeg synes, det er mærkeligt, at Danfoss bruger så fintfølende komponenter i en sikkerhedstermostat, hvis der er sandhed i den forklaring?

MVH Claus

TheBigBrownWolf... Hvad endte du med af temperatur efter det kom op og køre ?

Nu ved jeg ikke hvilken type termostat du har som sikkerhed, men det jo ikke Danfoss skyld at du ikke har tilsluttet alle dine kredse.

Jeg har en wavin shunt i mit eget hus, med  en alpha 2l pumpe (den har ikke auto adapt) men er ellers som alpha 2, min er osse en 15-40 og jeg har aldrig oplevet samme problemer som dig, har endda pumpe til og køre højeste konstanttrykstrin, for at få højere flow og lavere fremløbs temp i gulvarmen. Jeg har dog fjernvarme og en differenstryksventil sat over.

Du har ikke prøvet og sætte din pumpe som føder shunten ned i trin, thebigbrownwolf da det jo osse har indflydelse på dit diff tryk over shuntens termostat.


Venlig Hilsen
Rønbo

Hej, Så har jeg nyt i min sag. 

Jeg fik skiftet alle tilledninger på min rør til gulvvarmekredsen til større diameter for at trykket mellem radiatorkreds og gulvvarmekreds skulle udlignes noget mere. Det havde ingen effekt overhovedet. 

Jeg har forhørt mig hos en del andre der har let konstruktion og alle dem jeg har snakket med har mere eller mindre bøvl med at få varmen til at kører ordentligt eller give tilstrækkeligt varme

Jeg er kommet til den konklution at FHM-C7 ikke er konstrueret til at skulle levere en blandetemperatur på over ca. 35 grader (Ideelt til beton med klinker) men egner sig ikke til lette gulve/trægulve hvor temperaturen ofte skal højere op for at følge med og opnår en god gulvtemperatur. 

Danfoss har også ladet denne udgå og ændret deres konstruktion som i kan se her på linket

http://heating.danfoss.dk/newsstori.../sendemail

Men jeg har nu fået det til at køre.

Min løsning blev som følger:

Jeg skruede min gulvarmeshunt up så jeg ramte en stabil blandetemperatur på 40 grader.

Herefter afmonterede jeg indstillingsskala på shunten (er på drejeknappen) og genmonterede denne igen så den svarede til de 40 grader jeg havde indstillet blandetemperaturen på. 

Dette virkede stabilt og uanset om jeg justere mine pumper anderledes eller om der var flere eller mindre kredse åbne forblev blandetemperaturen stabil, +-2grader, som forventet normaludsving afhængig af flow etc. 

Jeg har lige sat mine data ind for mit system som består af 6 gulvvarmekredse + 5 Radiatorkredse fordelt på 150m2 bolig.

Alle Radiatorer er med termostatventiler med forudindstilling, Disse er indstillet til 1.5


Annonce

Det skal også siges at efter jeg offsat justerede skala på gulvvarmeshunten passer den fortsat på skala vs. temperatur når jeg så regulerer denne op og ned.


Hej doctor6000. Mange tak for din beskrivelse - dit forslag løste også problemet for mig.  Jeg lavede selv gulvvarme for et par år tilbage har siden døjet med for lav fremløbstemperatur, og som følge deraf for lav temperatur i rummene med gulvvarme. 

Jeg skruede hætten af FH-TC regulatoren og fik offset / drejet skruen 3-4 omgange, og har nu også fået hævet min fremløbstemperatur til 40-45 grader. Gulvvarmen har længe ikke kunne følge med, men det regner jeg med den kan nu.  Jeg skal lige have den justeret til at overfladetemperaturen på trægulvet ikke kommer over de 27 grader.

Godt at høre det også fungere hos dig. Her har det kørt som det skal det sidste år efter denne justering. Er ret sikker på at den model af Danfos gulvvarmeshunt er designet forkert. Da den kan suge sig til grundet flow og derved lukker for meget. Ser man de nye typer er de også lavet om så de fungere lige som wavin. 

Fedthund skrev den 03-03-2019 20:46:16

Hej doctor6000. Mange tak for din beskrivelse - dit forslag løste også problemet for mig.  Jeg lavede selv gulvvarme for et par år tilbage har siden døjet med for lav fremløbstemperatur, og som følge deraf for lav temperatur i rummene med gulvvarme. 

Jeg skruede hætten af FH-TC regulatoren og fik offset / drejet skruen 3-4 omgange, og har nu også fået hævet min fremløbstemperatur til 40-45 grader. Gulvvarmen har længe ikke kunne følge med, men det regner jeg med den kan nu.  Jeg skal lige have den justeret til at overfladetemperaturen på trægulvet ikke kommer over de 27 grader.

Jeg døjer også med problemet med de maks 35 grader. Ønsker at hæve det til 40 grader

Har indledningsvis forsøgt at sætte cirkulationspumpen til laveste indstilling.

Det du skriver med at du har skruet hætten af og sat offset.Er der nogen instruktion i dette et sted? Og hvad kan man opnå med det?
Sæt din cirkulation pumpe på konstant tryk. Dksla den altid være. Se mine billeder. Skru shunt termostaten op til du rammer de 40 grader. Hold øje med der hvor du ender og den er stabil ved de 40 grader uanset hvad skala viser. Derefter kan du flytte skala ved at løsnu skala hovedet. Sidder men en lille umbraco skrue 
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis