vindmølle producerer ikke nok

Hejsa

Jeg fik d.30 december opsat min indkøbte minivindmølle, en Pegasus 1.5 kw. Der skulle være en årsproduktion på 2800 - 3000 kwh. Jeg bor ude på landet, ud til åbne marker så der er nok vind, og ikke nogle forhindringer.

Det der bekymrer mig rigtig meget, er at i januar måned har min mølle produceret 62 kwh, og det har jo altså blæst pænt meget. Det vil svare til en årsproduktion på 780 kwh, men det blæser jo ikke så meget om sommeren, så det vil sige måske 400w. 

Har i en fornemmelse af hvad der kan være galt. Der er ca 65 m fra vindmøllen og ind til inverteren. Jeg er ret sikker på installationskablet var et 5G2,5.

Med Venlig Hilsen
Mads

Hejsa Jeg fik d.30 december opsat min indkøbte... Vis hele indlægget
132 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Så kommer første registrering. Jeg har lige vendt det lidt rundt ift. hvornår jeg aflæser, da jeg så kan vedhæfte et billede af displayet på inverteren også, da inverteren har en graf som viser en dags produktion fra 00.00 - 23.59.
Jeg har lavet en lille video med vindmøllen her:

https://www.youtube.com/watch?v=buuHPNLy-fo

Ps. Pas lige på lyden i 3 klip i videoen. Der er lidt støj i starten. Men jeg håber i kan høre det klak der er her.

På bimåleren siger den sådan set nu 338 kWh. Efter elektrikeren skal dette divideres med 100, hvilket så vil sige at produktionen efter bimåleren er kommet op er på 3.38 kWh. Jeg har også lige vedhæftet et billede af bimålerens specifikationer.

Igen mange tak for hjælpen og jeg opdaterer tallene hver dag kl 23.15.

mvh Mads

Torsdag: Kl: 08.00 : 1.35 kWh - god vind
Torsdag: Kl: 23.00 : 2.80 kWh - god vind
Fredag Kl: 08.00 : 3.21 kWh - Ikke meget vind
Fredag Kl: 23.00 : 3.38 kWh - Ikke meget vind

Inverter Torsdag d.31-03-2016

Hvorfor mener elektrikeren, at målerens vining skal divideres med 100? Efter specifikationerne og dit billede viser måleren kWh.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 02-04-2016 00:43
Hvorfor mener elektrikeren, at målerens vining skal divideres med 100? Efter specifikationerne og dit billede viser måleren kWh.

Ja det divideren syntes underligt idet den så tæller i 10 W. Det passer så heller ikke en dyt da møllen i såfald har produceret gennemsnitligt 9600 W hver time torsdag. Det er umanerligt godt gjort af en 1,5 kWh mølle.  

Lur mig om måleren ikke viser kWh med et decimal, så produktionen gennemsnitlig har været 960 W i timen ?  

Databladet for tælleren er her, for dem der følger med: https://www.gavazzionline.com/pdf/EM10DINDSENG210711.pdf

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Takker for video Mads. Efter videoen lyder det ikke til det er kablet der slår mod rørtårnets sider. Men hvad der laver lyden kan jeg ikke lige greje, idet den syntes og være meget regelmæssig.

Er lyden den samme hele tiden eller varierer den med omdregningstallet ???  

Kan du ikke lige tage et billede af bimålerens skærm igen, men sørg lige for du holder kameraets linse helt lige ud for tælleren ???   Det jeg lige nu spejder efter, er et punktum eller komma før sidste ciffer på displayet.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 02-04-2016 06:02

Lur mig om måleren ikke viser kWh med et decimal, så produktionen gennemsnitlig har været 960 W i timen ?  

Databladet for tælleren er her, for dem der følger med: https://www.gavazzionline.com/pdf/EM10DINDSENG210711.pdf

Det er jeg ret sikker på at du har ret i.

Databladet skriver :

kWh from 0,0 to 99999,9 PF model: kWh from 0,01 to 999999 autorange

Og der står ikke at det er en PF-model ? - Som jo også vil være en del dyrere end standard fordi den har et decimal mere og større nøjagtighed.

Jeg har selv en kWh måler at samme type - men et andet fabrikat til at måle forbruget på min varmepumpe i sommerhuset - og den viser nemlig kWh med 1 decimal 

Lige for termernes skyld : Det hedder ikke 960W i timen - men 960Wh i timen  - eller 0,960 kWh i timen.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Så vidt jeg kan se, er måleren en summationsmåler, d.v.s den viser, hvad der er målt, siden den blev tilsluttet. Hvis man skal se, hvad der er produceret en bestemt dag skal målere aflæses f.eks ved døgns begyndelse og ved døgnslut. De to at trækkes fra hinanden, og resultatet er døgnet produktion. Men så vidt jeg kan se, vises den daglige produktion på inverterens display sammen med den største produktion (peak value).

fase
Skrevet af EISOE på 02-04-2016 07:09

Det er jeg ret sikker på at du har ret i.

Databladet skriver :

kWh from 0,0 to 99999,9 PF model: kWh from 0,01 to 999999 autorange

Og der står ikke at det er en PF-model ? - Som jo også vil være en del dyrere end standard fordi den har et decimal mere og større nøjagtighed.

Jeg har selv en kWh måler at samme type - men et andet fabrikat til at måle forbruget på min varmepumpe i sommerhuset - og den viser nemlig kWh med 1 decimal 

Lige for termernes skyld : Det hedder ikke 960W i timen - men 960Wh i timen  - eller 0,960 kWh i timen.

Ja det kunne være en logisk forklaring og så begynder regnskabet pludselig også at passe nogenlunde for den forventede produktioen for en https://da.wikipedia.org/wiki/Pegasus 1.5 kWh mølle. 

Så må man håbe den tilhørende inverter også kan finde ud af og vise nogenlunde det samme.  

Kender godt termerner sååååådaaan nogenlunde, uagtet jeg på ingen måde er eltrikker eller lignende. Grunden til jeg skriver på den måde er at så forstår menigmand det bedre, du ved, det er erfaringsmæssigt nemmere og regne på for menigmand UDEN elforstand.   

Mvh. Leif.

Onliner:
Hejsa. Jeg fik lige kigget på det tidligere i dag, og der er et decimal. Men det er 3,38 kWh
Så der skal jo så nok ikke divideres med noget som helst. Det sjove for mig er bare, at hvis produktionen havde været 33,8 kWh, så ville produktionen i mit hoved passe. Men det er det jo så desværre ikke. Jeg sender data her kl 23 igen.

Sælger af vindmøllen har sagt at grafen som vises på inverteren, viser det max peak pr time. Jeg havde egentligt troet det var hvad der blev produceret pr time, hvilket ville være mere logisk. 

Torsdag 31-03-2016: Kl: 23.00 : 2.80 kWh - god vind
Fredag   01-04-2016: Kl: 23.00 : 3.38 kWh - Ikke meget vind
Lørdag   02-04-2016: Kl: 22:30 : 3.95 kWh - Jævn vind indtil kl 18, hvor der bliver helt vindstille

Der er yderligere 62 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis