vindmølle producerer ikke nok

Hejsa

Jeg fik d.30 december opsat min indkøbte minivindmølle, en Pegasus 1.5 kw. Der skulle være en årsproduktion på 2800 - 3000 kwh. Jeg bor ude på landet, ud til åbne marker så der er nok vind, og ikke nogle forhindringer.

Det der bekymrer mig rigtig meget, er at i januar måned har min mølle produceret 62 kwh, og det har jo altså blæst pænt meget. Det vil svare til en årsproduktion på 780 kwh, men det blæser jo ikke så meget om sommeren, så det vil sige måske 400w. 

Har i en fornemmelse af hvad der kan være galt. Der er ca 65 m fra vindmøllen og ind til inverteren. Jeg er ret sikker på installationskablet var et 5G2,5.

Med Venlig Hilsen
Mads

Hejsa Jeg fik d.30 december opsat min indkøbte... Vis hele indlægget
132 svar
 Følg tråden
Der er 130 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Sorry venner, havde slet ikke været opmærksom på, at produktionen er akkumuleret produktion, og ikke den daglige produktion!! Så er der "mere" der ikke spiller.

Jeg ved ikke. men kan godt være i tvivl om gennemsnitsvinden i DK iflg DMI sidste år, m.h.t. hvor "aktuel" den er for en placering af en mølle på et 10 meter "tårn" i Østjylland! Jeg tror den på den lokation i den højde ligger væsentligt under 5 m/s.

Vedr. billeder har jeg lidt svært ved at få dem til at give mening. Som jeg ser det, må billedet med bilen være taget imod syd! Og det passer også bedre når man tjekker google maps. Og der er det tydeligt, at der er en masse træer, en bondegård og en kirke mod syd, der utvivlsomt vil "forvirre" vinden en del. Og når man ser mod vest, igen på google, kan man se, at du ligger i læ bag en ret høj bakke, der også helt sikkert stjæler en del power.

Men jeg mener helt klart også, at ydelsen bør måles igennem på kryds og tværs, for den burde lave mere, men der er mange ting i landskabet der udfordrer møllen.


Inkarneret GDS'er gennem mange år. For mange projekter og for lidt tid ......
Har luret lidt på DMI, og deres vind målinger, er sjovt nok i 10 meters højde 😊

Noget andet er at afstand til bygninger og lignende skal været bygningens/tingens højde gange ti, for ikke at forstyrre med læ/turbulens 😳😳

Jeg venter ihvertfald spændt på og se Mad's placering af møllen i forhold til huset osv. 😊

Venlig Hilsen
Rønbo
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis