vindmølle producerer ikke nok

Hejsa

Jeg fik d.30 december opsat min indkøbte minivindmølle, en Pegasus 1.5 kw. Der skulle være en årsproduktion på 2800 - 3000 kwh. Jeg bor ude på landet, ud til åbne marker så der er nok vind, og ikke nogle forhindringer.

Det der bekymrer mig rigtig meget, er at i januar måned har min mølle produceret 62 kwh, og det har jo altså blæst pænt meget. Det vil svare til en årsproduktion på 780 kwh, men det blæser jo ikke så meget om sommeren, så det vil sige måske 400w. 

Har i en fornemmelse af hvad der kan være galt. Der er ca 65 m fra vindmøllen og ind til inverteren. Jeg er ret sikker på installationskablet var et 5G2,5.

Med Venlig Hilsen
Mads

Hejsa Jeg fik d.30 december opsat min indkøbte... Vis hele indlægget
132 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af McDuck4 på 31-03-2016 00:00
Hej Nitter. Mange mange tak for dit svar. Jeg er meget glad for du har brugt din tid på at kigge på det. Jeg vil gå i gang med at skrive ned fra imorgen tidligt af, og så opdatere siden herinde med tallet og datoen. Skal jeg skrive dem ind her hver dag, eller skal jeg samle det fra en uge, og så skrive ind herinde?

Jeg må nok sige at det begynder at tyde lidt på nogle fejl fra elektrikerens side, trods han var en flink mand. Men sagt lidt groft, så burde de nok at vide præcist hvilket kabel der skulle bruges, hvor inverteren skulle side, og at der ikke skulle tape omkring samleleddet ved ledningerne. Det har kostet de første 1000 kr at få flyttet inverteren, og hvis møllen nu også skal hives ned, så er det ekstra omkostninger. Det er ved at være så deprimerende, fordi det virker som skruen uden ende.

Men jeg siger mange tak for det igen.

Mvh Mads

Syntes du skulle smide et indlæg hver dag med tidspunkt for aflæsningen, bimålerens aflæsning samt hvordan du syntes vinden er i dit pastorat. Det er selvf. ikke noget du skal i længere tid, syntes at 14 dage vil være passende.

Det hjælper jo ikke noget at eltrikkeren er flink hvis han ikke kan finde ud af og lave tingene rigtigt. Derfor syntes jeg han bør lave de ting han har kludret med som en reklamation uden beregning.

I øvrigt syntes mange og have en mening om bestemte monteringsmetoder af bla. kabel og hvordan møllen er monteret. Kan du ikke lægge et par billeder ind af "vidunderet" så vi alle kan få syn for sagen. Vil foreslå et af møllehovedet samt et af mølle pluds tårn og omgivelserne.   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af S. Fabrin på 31-03-2016 08:35
Jeg har lige et spørgsmål til kabelføringen: Er kablet ført inden i den rørformede mast, for hvis masten er et rør som vist på de billeder, jeg har set af din mølle, kan det vel ikke laves anderledes.
Til nitter og je_ns, hvordan ville I lave en samling, der skal være udført så møllen kan krøje?
Endelig kan jeg ikke forstå, at kablet kan slå mod noget, fordi det bliver bevæget af vinden, når det sidder inde i et rør.

Hvis kablet kan stå og slå mod masten vil jeg gætte på møllen enten er monteret på en gittermast eller kablet er trukket uden på en rørmast. 

Det med samlingen kan jeg ikke erindre jeg har ytret mig om !!! Men kan da oplyse dig, den bør laves så en sådanne måde at kablet ikke går til.   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af McDuck4 på 30-03-2016 21:32
Haha, jamen mange tak fordi i skrev :-)

Lige for at opsummere. Jeg havde opsat en HYE Pegasus 1.5 kW, som ikke producerede nok. Inverteren var placeret 70 m væk, og i foreslog derfor at inverteren kom ud til vindmøllen.
Jeg har nu fået sat inverteren ud i skuret. Det betyder inverteren er nu ca 5 m fra vindmøllen, samt der er fra møllen til inverteren kommet et tykt kabel på. Der er endvidere kommet en bi-måler på, som måler hvor meget møllen producerer i alt. På 2 dage står bi måleren til 1.03 kW, hvilket jo så vil sige at på 2 dage er der produceret 1.03 kW, trods det har blæst en lille smule hele tiden. Det vil sige møllen har ikke produceret under 100 W i timen.

Kom lige til og læse et foregående indlæget igen. Hvad er det for noget nyt tykt kabel der er kommet på mellem mølle og inverter i stedet for det gamle og hvad er begrundelsen for skiftet  ???

Mvh. Leif.

Onliner:

Nitter du har fuldstændig ret i at du ikke har ytret dig specielt om samlingen, du har formentlig ikke set, hvordan den er udført. Så for ikke at optræde som en komplet idiot, vil jeg henvise til en del af dit indlæg.

Det er meget forkert at kablet står og slår på masten, idet isoleringen lynhurtigt bliver slidt af og kablet dermed er gjort øg. En defekt isolering kan i yderste fald aflive møllen såååå .................... Derfor vil jeg stærkt anbefale din elektrikker får lavet det om lynhurtigt !!! Samtidig tænker jeg nogle ikke særlig pæne tanker omkring din elektrikkerens evner, eller rettere sagt mangel derpå.

Ifølge den tegning, som McDuck, har vist i et af sine indlæg, og på billeder af møllen, befinder kablet sig inde i en rørformet søjle, så jeg forstår ikke, hvordan det skulle kunne larme. Jeg er i øvrigt helt klar over, hvordan man samler to kabler. Som aflastning ville jeg have brugt en kabelstrømpe fastgjort på møllehuset, så muligheden for krøjning stadig var tilstede.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 31-03-2016 15:25

Nitter du har fuldstændig ret i at du ikke har ytret dig specielt om samlingen, du har formentlig ikke set, hvordan den er udført. Så for ikke at optræde som en komplet idiot, vil jeg henvise til en del af dit indlæg.

Det er meget forkert at kablet står og slår på masten, idet isoleringen lynhurtigt bliver slidt af og kablet dermed er gjort øg. En defekt isolering kan i yderste fald aflive møllen såååå .................... Derfor vil jeg stærkt anbefale din elektrikker får lavet det om lynhurtigt !!! Samtidig tænker jeg nogle ikke særlig pæne tanker omkring din elektrikkerens evner, eller rettere sagt mangel derpå.

Ifølge den tegning, som McDuck, har vist i et af sine indlæg, og på billeder af møllen, befinder kablet sig inde i en rørformet søjle, så jeg forstår ikke, hvordan det skulle kunne larme. Jeg er i øvrigt helt klar over, hvordan man samler to kabler. Som aflastning ville jeg have brugt en kabelstrømpe fastgjort på møllehuset, så muligheden for krøjning stadig var tilstede.

Nåå, den tegning har jeg slet ikke set, det syntes og gå hurtigere end jeg kan følge med.      

Må nok også erkende, jeg syntes det lyder mærkeligt hvis et kabel skulle kunne høres "slaske", når det hænger løst ned gennem en rørmast.

En anden ting er at jeg ikke kan blive helt klar over er om krøjekransen har en elektrisk overføringsmekanisme, så det ikke er snoning af kablet der gør at møllen kan krøje. Jeg vil dog gætte på det ikke er kablet da det rimeligt hurtigt vil blive snoet øg. 

Når kablet er samlet vil jeg formode der sidder et kraftigt langt stykke flex med lim over skaringen, fuskertape vil jeg mene er fuldstændigt utilladeligt og selvvulkaniserende tape ligeså.  

Mvh. Leif.

Onliner:
Annonce
Skrevet af Nitter på 31-03-2016 17:09

En anden ting er at jeg ikke kan blive helt klar over er om krøjekransen har en elektrisk overføringsmekanisme, så det ikke er snoning af kablet der gør at møllen kan krøje. Jeg vil dog gætte på det ikke er kablet da det rimeligt hurtigt vil blive snoet øg. 

Hvad mener du med " blive snoet øg " ? Forstår ikke helt hvad du mener med det afsnit.

Normalt ( i hvert fald på større møller ) benyttes kabel, der kan tåle at blive vredet 4 gange omkring sig selv på 10 meter nedhæng. Det er sjældent at den kommer ud i yderpositionerne fordi den drejer jo ikke samme vej rundt hver gang. Og skulle det ske bør der være mindst en kabelvagt, der stopper møllen og krøjer den de 4 omgange tilbage til nul-positionen. Og et sikkerhedsstop, der stopper møllen, hvis kablet bliver for stramt og den første skulle svigte.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 31-03-2016 17:30

Hvad mener du med " blive snoet øg " ? Forstår ikke helt hvad du mener med det afsnit.

Normalt ( i hvert fald på større møller ) benyttes kabel, der kan tåle at blive vredet 4 gange omkring sig selv på 10 meter nedhæng. Det er sjældent at den kommer ud i yderpositionerne fordi den drejer jo ikke samme vej rundt hver gang. Og skulle det ske bør der være mindst en kabelvagt, der stopper møllen og krøjer den de 4 omgange tilbage til nul-positionen. Og et sikkerhedsstop, der stopper møllen, hvis kablet bliver for stramt og den første skulle svigte.

Det er en anden måde og sige at kablets ledere bliver ødelagt (trukket/snoet så de knækker).  

Tror det vil være meget klogt og lade være med og lave nogen som helst sammenligning mellem en kigøjser minnivindmølle, uden nogen form for styreelektronik, og en "rigtig" "voksen" vindmølle. Vil næsten sætte to kolde på, du ikke engang kan købe strømforsyningen til den computeren der styer en "rigtig" vindmølle, for det yderst beskedne beløb en Pegasus 1,5 kW kigøjsermølle kooooster (små 14 k gode inflationsramte jyske $  ).  

Mvh. Leif.

Onliner:

Jeg syntes nu at jeg bare beskrev det mest basale  :

Kvaliteten af kablet ( de fleste kvalitetsgummikabler kan klare det krav ) samt en form for sikkerhed for at kablet ikke bliver " snoet øg " 

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 31-03-2016 19:37

Jeg syntes nu at jeg bare beskrev det mest basale  :

Kvaliteten af kablet ( de fleste kvalitetsgummikabler kan klare det krav ) samt en form for sikkerhed for at kablet ikke bliver " snoet øg " 

Hvis kablet er fastgjort direkte på generatorens ensrettere, er der ingen sikkerhed for at kablet ikke kan blive snoet øg idet der ingen krøjekontrol er på en minivindmølle. Derfor skal man have et stik i bunden af masten som man hiver af med jævne mellemrum og lader kablet sno sig ud igen. Har/gør man ikke det bliver kablet snoet øg til sidst. 

Mvh. Leif.

Onliner:
Hej igen.
Jeg kan ikke sige tak nok gange, så mange tak for hjælpen til alle folk herinde. Det sætter jeg virkelig pris på.
Jeg aflæste produktionen imorges, og vil imorgen tidlig aflæse igen. Når jeg kommer hjem fra arbejde, vil jeg lige tage nogle billeder og uploade, samt en lille stump video hvor man måske kan høre det klaskeri... Jeg finder også lige ud af specifikt hvad det kabel hedder, og skriver det med imorgen.
Der er yderligere 72 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis