vindmølle producerer ikke nok

Hejsa

Jeg fik d.30 december opsat min indkøbte minivindmølle, en Pegasus 1.5 kw. Der skulle være en årsproduktion på 2800 - 3000 kwh. Jeg bor ude på landet, ud til åbne marker så der er nok vind, og ikke nogle forhindringer.

Det der bekymrer mig rigtig meget, er at i januar måned har min mølle produceret 62 kwh, og det har jo altså blæst pænt meget. Det vil svare til en årsproduktion på 780 kwh, men det blæser jo ikke så meget om sommeren, så det vil sige måske 400w. 

Har i en fornemmelse af hvad der kan være galt. Der er ca 65 m fra vindmøllen og ind til inverteren. Jeg er ret sikker på installationskablet var et 5G2,5.

Med Venlig Hilsen
Mads

Hejsa Jeg fik d.30 december opsat min indkøbte... Vis hele indlægget
132 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af McDuck4 på 29-03-2016 23:54
Hejsa.
Er i stadigvæk på tråden her? Har fået flyttet inverteren ud i skuret, og skal lige høre jeres mening om noget.

Hwans vil du vide Mads, sig frit frem.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Haha, jamen mange tak fordi i skrev :-)

Lige for at opsummere. Jeg havde opsat en HYE Pegasus 1.5 kW, som ikke producerede nok. Inverteren var placeret 70 m væk, og i foreslog derfor at inverteren kom ud til vindmøllen.
Jeg har nu fået sat inverteren ud i skuret. Det betyder inverteren er nu ca 5 m fra vindmøllen, samt der er fra møllen til inverteren kommet et tykt kabel på. Der er endvidere kommet en bi-måler på, som måler hvor meget møllen producerer i alt. På 2 dage står bi måleren til 1.03 kW, hvilket jo så vil sige at på 2 dage er der produceret 1.03 kW, trods det har blæst en lille smule hele tiden. Det vil sige møllen har ikke produceret under 100 W i timen.

Sælger af vindmøllen og jeg selv har efterhånden brugt rigtig meget tid på at finde ud af hvad der kan være i vejen. Sælger mener at det er ved at være korrekt, men jeg er desværre meget uenig, da der simplethen er noget som ikke passer sammen. Indtil videre har jeg en produktion fra ca. 14 februar til 30 Marts på 50 kwh.

For et par dage siden blæste det godt igennem stort hele døgnet, og der får jeg en produktion på 2,4 kwh. Møllen producerer igennem de 24 timer ikke mindre en 500 W. Den svinger mellem 700 - 1500 watt konstant.

En årlig produktion skulle gennemsnitlig se sådan ud:

https://drive.google.com/file/d/0B74cl9DjDbhYYW9yTTdndzN0Vm8/edit
Estimat af årlig produktion:
Turbine HY-1500 produktion ved 5,8 m/s pr. md. 280 kWh
Produktion pr. år (280 kWh x 12 md.) 3360 kWh
Inverter effektforbrug 7 watt pr. time (pr. år 7 w x 24 t x 365 d ) - 61 kWh
Inverter HY-GCI-15CL effekt tab (5% af 3360 kWh) - 168 kWh
I alt årlig produktion (3360 kWh – 61 kWh – 168 kWh) 3131 kWh

Skal jeg bare konkludere at det var en rigtig dum investering? En produktion ville jo maks nå op på 700 kW hvis det forsætter sådan. Jeg har lagt mærke til en enkelt ting, og det er virkelig virkelig dumt det jeg spørger om nu. Elektrikeren satte noget tykt tape på oppe ved vindmøllehovedet. Det vil sige bagved vindmøllehovedet og til den tykke gummi ledning der går de 10 m ned igennem vindmølletårnet. Når det blæser, står kablet ofte og hakker mod det invendige af tårnet. Så det siger “klak”, “klak”, “klak”… Jeg tænkte ikke i starten at sådan var det nok, men har tænkt over at det er jo ikke normalt. I selve manualen står der ikke noget om der skal tape omkring dette, så han gjorde det i en god mening, så der ikke kom vand ind deroppe.

Men.. det dumme spørgsmål… Strømmen produceres, og kablet som skal lede de 48 volt. Ville man få et tab af strømmen, hvis kablet står og banker mod tårnet på den måde?

Jeg prøver bare at tænkte på alt hvad jeg overhovedet kan, for ikke at tro det er en ekstrem dårlig investering jeg har lavet. I bund og grund er jeg nok bare utrolig skuffet, da jeg ikke orker at bruge tid på det mere, og at selve produktionen ligger så langt væk fra hvad der er oplyst rundt omkring på nettet.

Jeg undskylder den lange skrift, men der er bare så mange ting, at det er svært for mig at forklare mig kortfattet og præcist.

Med Venlig Hilsen
Mads
Efter min mening har tape ingen gavnlig effekt, og slet ikke på lang sigt, så ja noget skrammel, der skal sidde en vandtæt kabel gennemføring.
Og kablet må ikke slå imod nogle steder...

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg vil mene at du måske har over beregnet dit mølle projekt pt.

Hvis møllen producere 280 kWh pr måned ved 5,8 m/s, forudsat der 30 dage i gennemsnit pr måned, giver det en gennemsnitlig effekt fra møllen på 388 watt.

Hvilket vil sige din mølle allerede med de to dages vind, er foran på point, ihvertfald rent effekts mæssigt.

Den bimåler du har sat på, mangler der ikke noget ved din angivelse af de 1,03 kW?
1: Eller er det den gennemsnitlige effekt leveret fra møllen?
2: Eller er det 1,03 kWh den har produceret?

Hvis det er nummer 1. så har møllen kørt med en gennemsnitlig effekt på 1,03 kW, hvilket vil sige den på en 48 timers weekend, har produceret 49,5 kWh ca.

Venlig Hilsen
Rønbo
Annonce

Vi tager lige den med tapen først. For at bedømme det, ville det være godt med et billede af gennemføringen, idet den, hvis den vender nedad, ikke nødvendigvis behøver at være vandtæt.
Med hensyn til produktionen af el, er det nødvendigt at kende til vindhastigheden. Så vidt jeg husker, var møllens effekt opgivet ved 10 m/s svarende til 36 km/h. Du skriver, at der er kommet et tykt kabel på. Hvad er et tykt kabel? Når du har en bimåler tilsluttet, går jeg ud fra, at den er tilsluttet på udgangssiden af inverteren. Hvis der er korrekt, behøver du ikke regne med tabet i inverteren, idet du vil få målt netto effekten af produktionen, og det må vel være den, du er interesseret i, ikke bruttoproduktionen. Har du en vejrstation, som er i stand til at måle vindhastighed, kan du bedre danne dig et billede af, hvor meget møllen burde kunne producere. Specielt hvis vindmåleren sidder på møllen i højde med navet.

I øvrigt måler en elmåler kWh, bare sådan for at holde styr på betegnelserne. Ellers er det et Wattmeter.


fase
Mange tak for jeres svar. Kablet er også vandtæt, så ved ikke helt hvorfor det kom på. Men lidt svært at få af nu :-( Jeg havde egentligt regnet med en rlig produktion på omkring de 3000 kw, som der også står flere steder på nettet(incl linket og udregningerne). Dette nedjusterede jeg så til 2000 kw, men det er også langt fra kan jeg se. Det er nr.2, hvilket vil sige alt hvad den har produceret.

Jeg har desværre ikke et billede af det. Men jeg har prøvet at lave en tegning af det så godt jeg kan. Jeg har en fornemmelse af det er samlingen med de to ledninger, som står og klasker op af tårnet indvendigt. ad gode grunde kan jeg ikke rigtig finde ud af det. Selve kablet er pakket ind i tykt gummi, så det er kun samlingen der kan gøre det tænker jeg.

Bimåleren skulle være sat på nettoproduktionen. Men det kunne godt være jeg skulle prøve at anskaffe mig sådan en vejrstation.

 

Det el der produceres går det egentligt direkte ind i husstanden også? Tænker hvis man har 2 led pærer tændt, og vindmøllen står og blæser derud af. Bliver det strøm så dækket, eller kører alt produktion til el-selskabet?
Umiddelbart ville jeg ikke have nogen problemer, med den måde kablet er ført på, tårnet skal vel kunne krøje, som vinden blæser.
Hvis måleren sidder på afgangen af inverteren er mit bud, at den måler nettoproduktionen.

fase
Der er yderligere 92 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis