vindmølle producerer ikke nok

Hejsa

Jeg fik d.30 december opsat min indkøbte minivindmølle, en Pegasus 1.5 kw. Der skulle være en årsproduktion på 2800 - 3000 kwh. Jeg bor ude på landet, ud til åbne marker så der er nok vind, og ikke nogle forhindringer.

Det der bekymrer mig rigtig meget, er at i januar måned har min mølle produceret 62 kwh, og det har jo altså blæst pænt meget. Det vil svare til en årsproduktion på 780 kwh, men det blæser jo ikke så meget om sommeren, så det vil sige måske 400w. 

Har i en fornemmelse af hvad der kan være galt. Der er ca 65 m fra vindmøllen og ind til inverteren. Jeg er ret sikker på installationskablet var et 5G2,5.

Med Venlig Hilsen
Mads

Hejsa Jeg fik d.30 december opsat min indkøbte... Vis hele indlægget
132 svar
 Følg tråden
Der er 110 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Opsætningen ser sådan ud:

 

Skrevet af Rønbo på 04-04-2016 11:25

Hehe tja det kommer vel an på husstanden 😂😂
Og hvor meget man sviner, men så lad os sige 10 kWh pr døgn.
Så passer pengene jo også ret godt med møllens produktion, han ser det bare ikke, fordi det ikke figurere på hans bimåler.

Men det jeg tænkter er, hvis bimåleren kun levere det til elnettet leverede effekt.
Men så skal den gode Mads jo sammenholde hans måler med hans gennemsnitlige forbrug fra sidste år.
Men ved ikke er Møller under samme regler som solceller??
Eller er der stadig noget netto måler værk til møller??

 

Bi-måleren sidder lige efter inverteren, hvilket så vil sige at det er før vores forbrug i husetstanden, desværre... :-)

 

Er det ikke meningen, at bimåleren skal måle møllens produktion, altså det der kommer ud af inverteren, for så sidder den rigtigt.

Hvad er det for et relæ mellem kabel fra inverteren og forsyningselskab. Det er formentlig et HPFI relæ.


fase
Det ville også være den logiske placering, men man ved jo aldrig, som historien har været indtil nu 😁😁

Men vil nu stadig gerne se et billede af typeskiltet på bimåleren 😊

Hvad med din elmåler er den ny? Og har du prøvet og sammenligne års/måneds forbrug fra før til nu?
Evt hvis din elforsygning er så moderne du kan se måneds, uge eller dags forbrug bag ud?

Venlig Hilsen
Rønbo

Ja bimåleren sidder det hrlt rigtige sted efter mit hoved.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Det eneste jeg desværre kan få et billede af er det på side 5: McDuck4 

Vores sidste el-regning var tårnhøj.

Bare lige for god ordensskyld... Skal jeg stadigvæk notere ned? Det er blot så jeg ikke spammer folk med mails omkring der er et nyt indlæg :-) 

Torsdag 31-03-2016: Kl: 23.00 : 2.80 kWh - god vind
Fredag   01-04-2016: Kl: 23.00 : 3.38 kWh - Ikke meget vind
Lørdag   02-04-2016: Kl: 22:30 : 3.95 kWh - Jævn vind indtil kl 18, hvor der bliver helt vindstille
Søndag  03-04-2016: Kl: 21.00 : 4.49 kWh - God jævn vind indtil kl 20.00
Mandag  04-04-2016: Kl: 21.00 : 4.92 kWh - Jævn vind indtil kl 19.00
Tirsdag   05-04-2016: Kl: 21.00 : 5.09 kWh - Næsten ingen vind hele dagen

Skrevet af Stuhr_dk på 06-04-2016 05:03

Hej med jer.
Ja, ikke fordi jeg har skrevet så meget herinde, men synes lige jeg ville bidrage med en lidt anden tanke på problemerne omkring denne mølle.
Ja, jeg tror der måske er noget galt med det set-up.
Men jeg tror de største problemer bunder i, at den mølle slet ikke er produceret til danske forhold. Den er ikke beregnet til at stå mellem huse og træer, men derimod i åbne landskaber, hvor vinden har et bedre flow og kommer med mere stabil kraft, mængde og retning. Når en sådan let, hale-styret mølle bliver sat op på det jeg kalder "et forlænget kosteskaft", så er møllen simpelthen at for påvirket af huse, træer, læbælter og havehegn. Møllen vil stå og små-krøje hele tiden, hvilket også tager kraften ud af vinden, ligesom når man holder et cykelhjul i den ene hånd, spinder hjulet op i fart, og så forsøger at dreje sig rundt med hjulet.
Hække, huse og diverse gør, at vinden bliver turbulent, og dermed får møllen ikke tilført den konstante mængde vind, der kan give en effektiv produktion. 10 meter er simpelthen for lavt!
Ydermere er der det forhold, at vinden til en så lille mølle skal være endog ret kraftig, i gennemsnit, for at lave en mængde strøm der har nogen værdi. Her i Vestjylland, ved Nordisk Folkecenter, kører de forsøg med en del småmøller.
Bl.a. har de kørt nogle år med en 3,5 kW Windspot, altså en mølle der er godt dobbelt så stor som denne Pegasus. Denne mølle er også hale-styret, men har en noget længere hale. Og så har den pitch af vingerne, hvilket gør, at den automatisk tilpasser vingernes vinkel på vinden, i forhold til vindhastigheden. Og så har den, meget vigtigt, en vingetip-højde på ca 24 meter!!
Det man der skal bemærke er, at her i Vestjylland, på en ret god placering, har denne 3,5 kW mølle produceret 5.362 kWh, ved en gennemsnits vind på 5,2 m/s. På din placering i Østjylland, vil jeg tro, at gennemsnits vinden i samme periode, i 10 meters højde måske maks har været 4,0 - 4,5 m/s.
Ved dén vindhastighed laver Pegasusen 125 - 150 watt!!! D.v.s. en årsproduktion på mellem 1100 og 1300 kWh. Men formegentlig nok mindre!!
Så uanset hvad, placering af inverver og tykke kabler, så tror jeg på ingen måde du skal se frem til en produktion der hedder hverken 2000 eller 3000 kWh pr år. Ikke for at sparke til én der ligger ned, for jeg går selv meget ind for alternativ energi, men disse kina-møller har jeg ikke den store fidus til!

Fik for et par år siden sparket godt og grundigt til Bilka, da de på et tidspunkt udbød 2,0 kW møller, på 4-meter "tårn", med en forventet produktion på 4000 kWh. Det endte ret hurtigt med, at jeg blev kontaktet af dem, da de valgte at stoppe for salget inden det reelt kom i gang. Og heldigvis for det!

Men held og lykke med det. Håber absolut du får en anstændig mængde strøm ud af det.


Inkarneret GDS'er gennem mange år. For mange projekter og for lidt tid ......

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/10970' class='af-profile-link'>Stuhr_dk</a> på 06-04-2016 05:03
<p>Skrevet af <a class="af-profile-link" href="http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/10970">Stuhr_dk</a> på 06-04-2016 05:03</p>

<p>Hej med jer.

Ja, ikke fordi jeg har skrevet så meget herinde, men synes lige jeg ville bidrage med en lidt anden tanke på problemerne omkring denne mølle.

Ja, jeg tror der måske er noget galt med det set-up.

Men jeg tror de største problemer bunder i, at den mølle slet ikke er produceret til danske forhold. Den er ikke beregnet til at stå mellem huse og træer, men derimod i åbne landskaber, hvor vinden har et bedre flow og kommer med mere stabil kraft, mængde og retning. Når en sådan let, hale-styret mølle bliver sat op på det jeg kalder "et forlænget kosteskaft", så er møllen simpelthen at for påvirket af huse, træer, læbælter og havehegn. Møllen vil stå og små-krøje hele tiden, hvilket også tager kraften ud af vinden, ligesom når man holder et cykelhjul i den ene hånd, spinder hjulet op i fart, og så forsøger at dreje sig rundt med hjulet.

Hække, huse og diverse gør, at vinden bliver turbulent, og dermed får møllen ikke tilført den konstante mængde vind, der kan give en effektiv produktion. 10 meter er simpelthen for lavt!

Ydermere er der det forhold, at vinden til en så lille mølle skal være endog ret kraftig, i gennemsnit, for at lave en mængde strøm der har nogen værdi. Her i Vestjylland, ved Nordisk Folkecenter, kører de forsøg med en del småmøller.

Bl.a. har de kørt nogle år med en 3,5 kW Windspot, altså en mølle der er godt dobbelt så stor som denne Pegasus. Denne mølle er også hale-styret, men har en noget længere hale. Og så har den pitch af vingerne, hvilket gør, at den automatisk tilpasser vingernes vinkel på vinden, i forhold til vindhastigheden. Og så har den, meget vigtigt, en vingetip-højde på ca 24 meter!!

Det man der skal bemærke er, at her i Vestjylland, på en ret god placering, har denne 3,5 kW mølle produceret 5.362 kWh, ved en gennemsnits vind på 5,2 m/s. På din placering i Østjylland, vil jeg tro, at gennemsnits vinden i samme periode, i 10 meters højde måske maks har været 4,0 - 4,5 m/s.

Ved dén vindhastighed laver Pegasusen 125 - 150 watt!!! D.v.s. en årsproduktion på mellem 1100 og 1300 kWh. Men formegentlig nok mindre!!

Så uanset hvad, placering af inverver og tykke kabler, så tror jeg på ingen måde du skal se frem til en produktion der hedder hverken 2000 eller 3000 kWh pr år. Ikke for at sparke til én der ligger ned, for jeg går selv meget ind for alternativ energi, men disse kina-møller har jeg ikke den store fidus til!



Fik for et par år siden sparket godt og grundigt til Bilka, da de på et tidspunkt udbød 2,0 kW møller, på 4-meter "tårn", med en forventet produktion på 4000 kWh. Det endte ret hurtigt med, at jeg blev kontaktet af dem, da de valgte at stoppe for salget inden det reelt kom i gang. Og heldigvis for det!



Men held og lykke med det. Håber absolut du får en anstændig mængde strøm ud af det.</p>


Du har helt sikkert ret i at placeringen er mere vigtig end så meget andet, en anden faktor i den her tråd, er at tråd starter måske skulle have undersøgt sagen en hel del mere grundigt inden han gik igang 😊
Håber ikke Mads bliver sur 😊

Men når det så er sagt, så forummet her jo også til at få hjælp, uden at skulle betale sig i dyre domme fra det 😊👍

Og kabel ændringen/skiftet kom sig jo af at man troede møllen var en DC, med kun 30-40 volt fra generator, nu er møllen så en AC hvor den første installation nok egentlig var helt ok.

For at komme videre i sagen hvilket du og andre også har nævnt hvordan ser tilgang af vind så ud til møllen?
Jeg har kigget på kva vinds hjemmeside, deres mølle er en del større, men ting god ting de siger er, at 50% af vinden i dk kommer fra mellem syd og til sydsydvest, hvordan ser udsigten ud hos Mads der?
Er der frit eller huse, træer og lign??

Yderlig så har kva e kort hvor man kan se ydelsen fra deres opsatte Møller (hvis indberettet), deres 10kW mølle klare ca 2-3 kW i gennemsnit over hele året.
Skulle man sammen ligne med Mads mølle, ville de svare til 400-500 W hvilket møllen i følge bimåleren jo slet slet ikke er i nærheden af, skyldes det så placeringen eller tidspunktet på året, tja et par billeder fra set fra møllen i retning N, S, Ø og V ville jo så hjælpe 😊👍

Venlig Hilsen
Rønbo

Torsdag 31-03-2016: Kl: 23.00 : 2.80 kWh - god vind
Fredag   01-04-2016: Kl: 23.00 : 3.38 kWh - Ikke meget vind
Lørdag   02-04-2016: Kl: 22:30 : 3.95 kWh - Jævn vind indtil kl 18, hvor der bliver helt vindstille
Søndag  03-04-2016: Kl: 21.00 : 4.49 kWh - God jævn vind indtil kl 20.00
Mandag  04-04-2016: Kl: 21.00 : 4.92 kWh - Jævn vind indtil kl 19.00
Tirsdag   05-04-2016: Kl: 21.00 : 5.09 kWh - Næsten ingen vind hele dagen
Onsdag  06-04-2016: Kl: 21.00 : 6.32 kWh - Rigtig god vind og har peaket flere gange iløbet af dagen

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis