vindmølle producerer ikke nok

Hejsa

Jeg fik d.30 december opsat min indkøbte minivindmølle, en Pegasus 1.5 kw. Der skulle være en årsproduktion på 2800 - 3000 kwh. Jeg bor ude på landet, ud til åbne marker så der er nok vind, og ikke nogle forhindringer.

Det der bekymrer mig rigtig meget, er at i januar måned har min mølle produceret 62 kwh, og det har jo altså blæst pænt meget. Det vil svare til en årsproduktion på 780 kwh, men det blæser jo ikke så meget om sommeren, så det vil sige måske 400w. 

Har i en fornemmelse af hvad der kan være galt. Der er ca 65 m fra vindmøllen og ind til inverteren. Jeg er ret sikker på installationskablet var et 5G2,5.

Med Venlig Hilsen
Mads

Hejsa Jeg fik d.30 december opsat min indkøbte... Vis hele indlægget
132 svar
 Følg tråden
Der er 120 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nu citerer jeg ikke lige, da det ville blive for langt, men til Rønbo... :-)
Jeg tager billede fra hver side i morgen, og uploader hertil. God ide, burde have været lagt op før. Ift det andet omkring at undersøge tingene. Jo jeg kan godt følge dig langt hen af vejen. Jeg havde kontakt med en del flere forskellige sælgere af vindmøller, og var endda henne og kigge på Thymøllen. De lavede en meget lang rapport til mig, hvor der stod at jeg havde en rigtig fornuftig placering, da jeg har åbne marker 360 grader omkring vores grund. Men den koster jo knaster at købe sådan en laban, og tror heller ikke den var gået med landzonetilladelsen :-) Men jeg skrev med flere forskellige sælgere af Pegasus 1.5 kW møllen, som selvfølgelig også er sælgere... Men en årsproduktion skulle være op til de 3500 kW. Jeg undersøgte en del på internettet, hvad folk havde skrevet om den, og fat ikke en masse sider, forum, youtube videoer osv med negative ting. Jeg havde også som køber gået udfra at en vare virker, og elektrikeren ved hvordan og hvilke materialer der skal bruges til at tilslutte sådan en vindmølle. 

Men som sagt så er sælgere meget søde det er ikke det, men jeg er også ved at køre død i det nu kan jeg mærke. Fordi jeg ser ikke rigtig nogen løsning på det, andet end en dårlig investering. Jeg har snakket med sælger, som siger vi prøver at skifte til en tredje inverter, men samme model. Sådan som jeg ser det, så kan det kun være i vindmøllehovedet den er gal med. Jeg ved ikke om der sidder en generator i hovedet, som kunne være gået i stykker, eller der er noget andet deroppe. 

Hej igen Mads 😊
Vil se frem til billederne 😊👍
Hvor højt er rejsningen på dit hus? Bare sådan ca 😊
Og hvor står møllen (ved ikke om du har skrevet det tidligere, mig jeg er dovn), i læ ved syd og sydsydvest i forhold til huset eller ?

Var skam heller ikke for at svine dig, jeg skrev med hvor meget forarbejde der var lagt 😊
I dit tilfælde ser det jo så ud til du har gjort en del inden valgt faldt på djævelen 😂😂😂

Inden du sætter gang i en ny inverter, ville jeg foreslå at du prøver og måle møllens spænding på indgangen af inverteren 😊
Self under drift, det ville være spild og trække dit selvværd endnu længere ned hvis det ikke hjalp.
Og møllen/generatoren kan ude lukkes fra fejl skemaet 😊
Evt kan du jo spørge leverandøren om de vil betale en elektriker for det, eller selv komme og gøre det 😊

Venlig Hilsen
Rønbo

Hej igen.
Jeg ville heller ikke på nogen som helst måde stille spørgsmål ved dette forum, som jeg synes er glimrende. Har ofte selv haft glæde af lignende, gratis og hjælpsomme folk på Stokerpro.
Og jeg vil heller ikke på nogen måde pege fingre af hverken Mads eller nogen andre herinde!

MEN jeg mener der er for mange brodne kar i den branche der har at gøre med "små-møller", af "Kina-typerne", altså de små hurtigløbere. Der er desværre en del el-installatører og også VVS-folk der har set en "nem" indtægt, uden at have undersøgt deres vare og uden at have sat sig nok ind i fysikken omkring disse møller. Det er nemt at gå ud og sælge sådan en mølle, med et stykke papir i hånden, men hvis papiret er produceret af en lidt for optimistisk producent i Kina, under andre forhold end møllen bydes i Danmark, så er det klart at resultat og forventninger ikke spiller samme melodi.

Jeg tror, at hvis denne mølle skal producere de, af leverandøren, "forventede" 3500 kWh, så skal den som minimum stå ved Høfte Q, 2 km. vest for Fjaltring, i Vestjylland. Men ved en placering, i 10 meters højde i Østjylland, så tror jeg ganske enkelt at leverandøren har oversolgt sin vare. Desværre.

Men du kan også se af dine egne tal, at det helt klart betyder meget, hvor vinden kommer fra, hvis du ser på dine tal for den 5. og den 6. april. Nu ved vi ikke vindretningen på de to dage, men den 5. er der lavet godt 5 kWh ved "næsten ingen vind hele dagen", mens der "kun" er lavet godt 6,3 kwH den 6, med "Rigtig god vind og har peaket flere gange iløbet af dagen". 

Men jeg er også spændt på at se nogle billeder fra placeringen! En af mine kollegaer har en 10 kW Thy-mølle, 3-vinget, "hurtigløber", som han er meget glad for, bortset fra, når vinden er i syd! For så "falder" vinden over naboens hus og træer, 100 meter væk.
I hans familie er der et par, der så har en 10 kW Gaia. Gaiaen er 2-vinget (og efter min mening et forfærdeligt design! ), langsom-løber. Men ved vind fra syd, "falder" vinden over deres eget hus og træer, 5 - 25 meter væk. MEN, Gaiaen laver, ved sydlig vind, over dobbelt så meget strøm som Thy-møllen.

Begge disse møller er dansk-producerede og på 18 - 20 meter tårne.
Bare for at sige, at mølle-type, design, huse, træer, afstande og navhøjde betyder MEGET for den enkelte mølles produktion.

Men jeg mener også, at leverandør / elektrikker bør byde ind med noget gratis service og lignende, for jeg tror det bliver svært at opnå den forventede produktion.


Inkarneret GDS'er gennem mange år. For mange projekter og for lidt tid ......
Stuhr desværre er de kWh som Mads opgiver hverdag totale tal, og ikke produktion pr dag 😭😭
Hvilket vil betyde hans mølle skulle levere ca 100 W igennemsnit, selvom der er forskel på vind, fra vest til øst, vil jeg nu alligevel mene den skulle producere lidt mere.
Og gerne omkring de 300 W som er ved 5,8 M/s.

For hvis man sammen ligner med DMIs tal for gennemsnits vind i dk, ligger den sidste år på 5,8 m/s.
Mad's mølle skulle så gerne på en måned lave ca 280 kWh, især hvis som han siger er frit rundt om huset.

Venlig Hilsen
Rønbo
Skrevet af Rønbo på 07-04-2016 08:28
Stuhr desværre er de kWh som Mads opgiver hverdag totale tal, og ikke produktion pr dag 😭😭
Hvilket vil betyde hans mølle skulle levere ca 100 W igennemsnit, selvom der er forskel på vind, fra vest til øst, vil jeg nu alligevel mene den skulle producere lidt mere.
Og gerne omkring de 300 W som er ved 5,8 M/s.

For hvis man sammen ligner med DMIs tal for gennemsnits vind i dk, ligger den sidste år på 5,8 m/s.
Mad's mølle skulle så gerne på en måned lave ca 280 kWh, især hvis som han siger er frit rundt om huset.

Ja, produktionen er så utrolig lav, man syntes det er løgn. Jeg kan ikke se anden løsning som indledning for at få løst problemet, at bimåleren bør tjekkes for fejlvisning samt møllen gennemmåles af en kompetent person. Det er egentelig små ting og gøre som en begyndelse, idet grafern/tallene på inverteren på nogen måde ser ud til at give et retvisende billede af hvad produktionen er.

Nu bliver det så spændende og se hvad produktionen bliver med en anden (ny ?) inverter.  

Ligegyldigt om placeringen er uhyre ringe, bør en sådanne mølle kunne producere noget noget mere når vorherre blæser på en.    

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Syd:
Øst:
Vest:
Nord:

 

Det er selvfølgelig svært at sige for jer, men i mener ikke at det kan være noget i vindmøllehovedet?
Skrevet af McDuck4 på 07-04-2016 16:52
Syd:
Øst:
Vest:
Nord:

 

Jeg, og sikkert også andre, vil meget hellere se møllen et godt stykke ude fra markerner fra de samme verdenshjørner, idet det er forhindringerne nærmest møllen der bestemmer mest for produktionen.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af McDuck4 på 07-04-2016 16:58
Det er selvfølgelig svært at sige for jer, men i mener ikke at det kan være noget i vindmøllehovedet?

Det tror jeg faktisk ikke, da en sådanne mølle består af en stor magnet og tre spoler. Men man kan naturligvis ikke helt udelukke noget. En måling af spændingen over alle tre faser under drift vil give en meget stærk indikation om der er noget galt. Skal det være helt fint bør man nok også måle strømmen hver fase aflevere. Aner ikke hvordan inverteren er opbygget eller om den giver fejlmelding hvis der "smutter" en fase eller to, men i prinsippet kunne to af faserne være defekt så det kun er en fase der leverer effekten til inverteren. 

Tal fra en måling vil være super dejligt når der bliver fortalt hvordan det er målt og under hvilken konditioner. Sådan noget kaldes i øvrigt også fejlfinding i tiden før det blev moderne at skifte ting ud på må og få (undskyld kunne ikke dy mig ).      

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hehe var vidst mig der foranledige at det blev taget sådan 😂😂

I manualen til møllen står der den har permanente magneter, men spolerne ja kunne sagtens være itu, måske derfor den har den lyd du snakkede om 😳

Men som nitter skriver, så er næste skridt nu nok at måle om der er spænding på alle faser når møllen snurrer.

Har du en manual over hvilke indstillinger din inverter skal have? Eller evt sælger af møllen/inverteren har det?

Venlig Hilsen
Rønbo
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis