vindmølle producerer ikke nok

Hejsa

Jeg fik d.30 december opsat min indkøbte minivindmølle, en Pegasus 1.5 kw. Der skulle være en årsproduktion på 2800 - 3000 kwh. Jeg bor ude på landet, ud til åbne marker så der er nok vind, og ikke nogle forhindringer.

Det der bekymrer mig rigtig meget, er at i januar måned har min mølle produceret 62 kwh, og det har jo altså blæst pænt meget. Det vil svare til en årsproduktion på 780 kwh, men det blæser jo ikke så meget om sommeren, så det vil sige måske 400w. 

Har i en fornemmelse af hvad der kan være galt. Der er ca 65 m fra vindmøllen og ind til inverteren. Jeg er ret sikker på installationskablet var et 5G2,5.

Med Venlig Hilsen
Mads

132 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du set på, ved hvilken vindhastighed der kan produceres 3000 kWh? Jeg mener, det er i noget i omegnen af 10 m/s.


fase

Du bør nok se på et vindkort - der er meget stor forskel på hvor meget det blæser forskellige steder i lille Danmark. Hvis du har kørt nordvestpå - nord for Limfjorden i Himmerland vil du se et hav af vindmøller - det er fordi det er et af de bedste indenlandske vindområde vi har. Østpå blæser det ikke nær så meget.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nu melder historien ikke noget om hvordan møllen er opsat i forhold til bygninger/landskabet. 

Men det første jeg faldt over, er den lange afstand mellem møllen og inverteren. Ved ikke hvad udsangsspændingen på møllen er ??? Den bestemmer nemlig dit tab i kablet. 

Er ikke ræd for og melde ud allerere nu at ideelt burde inverteren sidde ved møllens fod !

Du må nok komme med flere oplysninger før der kan skønnes og regnes på dit tilfældre.

Men giver dig ret i ydelsen syntes utrolig lav. Håber du har et skrifligt overslag fra sælger over hvad møllen burde kunne yde på pågældende lokalitet. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Har du forhørt dig hos sælgeren?
Både omkring placering, og er er lavet nogen prøvemålinger på stedet? Og hvad siger forhandleren til den produktion du har haft i de første 27 af årets 36 dage?
Hvad med forhandlerens anvisninger af placering for inverter og kabellængder i øvrigt?
Er kablerne i øvrigt med det anbefalede kvadrat?

Njord

MVH Njord
Har du virkelig 65 m. fra møllen og til inverteren? Vil det sige at den laveste spænding og dermed den største strøm bliver transporteret den længste vej.
Hvis du kikker i brochuren på diagrammet over ydelsen, vil du se at det skal blæse med en hastighed på over 10 m/s før ydelsen er oppe på 1500W.

fase
Annonce

Mange tak for alle svarene. 

Nitter: Er der et meget stort tab ved at inverteren er så langt væk? Er der ikke samme tab hvis inverteren står under møllen, og der er trukket 65 m kabel ind til tavlen? 

Jeg tror det er noget med inverteren og gøre. Jeg har lige vedhæftet et billede. I nat før det stormede rigtig meget hos os, har der været peak i 6 timer, det vil sige en minimum produktion 9 kwh. Men som man kan se så er der produceret 1.2 kwh.

Jeg kan simplethen ikke greje hvad det er, fordi møllen producerer jo den strøm, men der vises noget forkert i inverteren. Så det må jo næsten være inverteren den er gal med?

mvh Mads

Skrevet af McDuck4 på 28-01-2016 10:07

Nitter: Er der et meget stort tab ved at inverteren er så langt væk? Er der ikke samme tab hvis inverteren står under møllen, og der er trukket 65 m kabel ind til tavlen? 

mvh Mads

Ja det er der. Jo lavere spænding jo større tab er der i den samme dimintion kabel. Så vidt jeg kan se ud af de danske spedifikationer er det en 24 volts mølle med en max udgangsspænding på 31. Nu skriver du der er trukket noget 5*2,5 kvadrat kabel, men er det 5*2,5 pr leder (to kabler) eller deles + og - om et kabel.

Højst sansynligt er det ikke inverteren der fejler noget men kabeltab mellem mølle og inverter du slås med !!!

Du kan måle hvad spændingen er ude ved møllen og inde ved inverteren. Hvis de to målinger er ens, er der ikke noget tab men .......... Vi skal lige have styr på hvordan kabelføring er lavet før der kan regnes på noget.  

I øvrigt, hvem har sat møllen op ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen Nitter. Det er kun et enkelt kabel som er lagt ned. Er godt nok surt hvis jeg skal til at grave op igen. Men det er en elektriker som har tilsluttet det hele med ledninger osv. Men det lyder måske som en ide at få ham ud igen, og måle på det? Ved ikke helt hvordan jeg skal gøre det selv nemlig.

Men uanset hvad, så ville det være mest optimalt hvis inverteren sad ude ved vindmøllen, så ville der ikke være et stort tab selvom ledningen indtil relæ var 65 m. Er det korrekt forstået?

mvh Mads
Det er bare vildt jeg kan tage så meget? Jeg tænker det er snildt omkring 250 kwh jeg har tabt i januar måned. Det vil sige et tab på omkring 190 kwh.
Hvis Nitters oplysninger er korrekte, med de 31 volt ved fuldlast så går der ca 55 Ampere i kabel ved 31 volt. Hvis det var lavet om til 230 volt allerede ude ved møllen ville strømmen i kabel kun være ca. 7 ampere ved fuldlast. Så tabet i kabel er næsten 10 gange så stor ved den installation (Eller lidt mindre hvis lederne er lagt dobbelt i en 5 leder kabel). Du skal ikke have kablet gravet op, du skal "bare" have flyttet inverter ud til møllen, hvis det er det der er problemet.
Jeg har ikke kigget tilbage i trådene, men jeg synes at vi har været omkring det emne før inden den blev stillet op. Men det kan være jeg forveksler med en anden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 122 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis