Program til el diagram

Hej

Findes der et program til at lave el skemaer i? Jeg tænker på kontaktorer, relæer og følere. 

​Selvfølgelig helst et man kan købe for menneske penge

 

​Tak

Hej Findes der et program til at lave el... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke sb men maskindirektivet ved sådanne anlæg.
Skrevet af Trekkeren på 23-11-2015 15:09
Det er ikke sb men maskindirektivet ved sådanne anlæg.

Både SB og maskindirektiv skal vel tilgodeses i dette tilfælde. Sådan at forstå at SB giver anvisninger om installationen og maskindirektivet sætter kravene til sikkerheden. Her tænkes på nødstop sikkerhedsafbrydere.

 

 

 


fase
Præcis sådan ja. Men mener at alt som er indenfor anlægget, er maskindirektivet. Dvs. Du skal dimensionere mm. derfra. Sb fortæller om din faste inst. Frem til anlægget. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Btw udgår sb fra den 1/1. Der skulle komme en ny iec standard.
Jeg mener ikke at maskindirektivet kan komme på tale m.h.t. f.eks. dimension på kabler. Heller ikke i selv om de forskellige motorer er styret fra det samme styreskab.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af subwoof på 21-11-2015 11:43
Hej
Ja det er lidt uoverskueligt, men jeg er somsagt ikke uddannet i nærheden af dettte. Derfor har jeg ikke overblikket fra starten af, med at få placeret de forskellige komponenter osv. Og der er lavet en del ændringer.

Ang. kontrollamper mener du så de skal sættes ind over den ene af faserne der går til motoren?
Hvad forskel gør det i praksis?
Ikke fordi jeg betvivler det, men blot for nysgerrighedens skyld.

Selvom han underksrev en kontrakt på at anlægget var klar til høst.

så nu vil jeg selv lave noget der kan fungere, eller ihvertfald være lidt bedre klædt på til en anden skal tage over.

Jeg har tegnet lidt dit projekt og vedhæftet det som en PDF fil. Det er kun et forslag.

 


fase
Annonce
Det er netop sådan at et nøgleskema skal se ud. Nu kan man forholde sig til virkemåde, fordi der er minimal med krydsende ledninger. Jeg havde også tegnet et forslag men ikke fået det skippet af sted. Jeg havde udvidet det med hjælpekontakter fra termorelæer, samt forsyning til fuld og tommelder. Jeg ville også vælge dreje 1 - 0 - 2 til manuel / auto.
Som Fabrin kunne jeg ikke se hvad der skal starte dine forsinkelser. Og hvis Fabrin havde taget hele den blok der hedder pressostat, - K4 - K6 - K7 - og lampe >lavt tryk< og flyttet hen over den del af styring som de vedrører, ville det være endnu mere overskuelig.
Hver del kommer i 2 - 3 strømveje så man skal ikkelede længe efter hvordan det virker.
Det er netop overskueligheden der gør at man kan komme med positiv kritik/forslag

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 24-11-2015 16:12
Det er netop sådan at et nøgleskema skal se ud. Nu kan man forholde sig til virkemåde, fordi der er minimal med krydsende ledninger. Jeg havde også tegnet et forslag men ikke fået det skippet af sted. Jeg havde udvidet det med hjælpekontakter fra termorelæer, samt forsyning til fuld og tommelder. Jeg ville også vælge dreje 1 - 0 - 2 til manuel / auto.
Som Fabrin kunne jeg ikke se hvad der skal starte dine forsinkelser. Og hvis Fabrin havde taget hele den blok der hedder pressostat, - K4 - K6 - K7 - og lampe >lavt tryk< og flyttet hen over den del af styring som de vedrører, ville det være endnu mere overskuelig.
Hver del kommer i 2 - 3 strømveje så man skal ikkelede længe efter hvordan det virker.
Det er netop overskueligheden der gør at man kan komme med positiv kritik/forslag

Tak for roserne, elmand. Nu skal jeg lige klappe mig selv på ryggen og sige, at jeg har lave en udgave,som er mere overskuelig. Lad os da se din udgave, jeg er næsten novise ud i brug af PC-Schematic. Funktionen i Subwoofs projekt kender jeg ikke, så jeg fralægger rmig ethvert ansvar for diagrammets rigtighed.  

Allan, er der en særlig grund til, at jeg ikke kan uploade en fil med endelsen . proj , eks. subwoof.proj ?

 

 

 

 


fase

Hej alle

Mange gange undskyld det sene svar, men arbejdet, kvinder og brændevin stjal min tid 

Jeg kan se at jeg har fået hidkaldt nørderne, det er selvfølgelig ment i bedste mening.

Hvorfor kan jeg ikke lave et citat?

Nå men.

Fabrin, det er da noget mere overskueligt, nu kan jeg også se hvad der menes. Man skal lige vende det i hovedet, jeg vil jo gerne lave det som jeg ville forbinde ledningerne fysisk.

Elmand

Jeg mener da ikke der gælder regler for sådanne maskin installationer. Jeg har da ihvertfald før lavet lidt simpelere installationer selv. og så blot tilsluttet det med et CEE stik eller fået elektrikeren til at slutte strøm til.

Men derfor gør det det jo måske ikke lovligt.. Men havde det da som tilvalgs fag på landbrugsskole i sin tid.

 

Nu da jeg har hidkalt jer med strøm i håret.

 

Er det muligt at lave en form for fejl funktionen. Til dette skal siges at Føler tom, er tidsstyret. feks. 10 minutter. Føler fuld er kun en ekstra sikkerhed. 

Men hvis føler tom aldrig bliver aktiveret, altså der aldrig kommer korn dertil, vil den sådan set blive ved med at kalde på korn.

Eks. Pressostat/motorværn slår ud, udmadersnegl stopper. I princippet vil resten af anlægget så kører i evig tid.

Denne del kan vel løses med et tidsrelæ, med eks. max køretid på 20 min.

Eks. 2. Motorværn cellesluse slår ud. udmader snegl er forhindret i at køre, grundet hjælperelæer.

Kan man lave sådan at en fejl på 1 af motorværnene eller en max køretid afbryder hele styringen, indtil manuel reset? evt. motorværn med en brydekontakt ved udløsning, og så en kontakter på styrestrøm?

Kan man få motorværn med auto reset? så kunne man evt. lave sådan at det kan forsøge 3 gange.

Jeg påtænkter at bruge danfoss kontaktorer og motorværn(dem man skruer på afgangen af kontaktoren) mest fordi det er dem jeg er kendt med.

I snakker om PLC styring, er det noget at gå i kast med selv? Jeg kan se at tidsrelæer er temmelig dyre. Jeg er lidt forelsket i OMRON relæer, da jeg elsker den simple drejeskive.

 

Igen mange tak, det er super at lære lidt nyt, selvom det nok er sjælendt jeg får brug for at lave el skeamer.

Og undskyld det sene svar.

Skrevet af subwoof på 24-11-2015 21:59

 

Fabrin, det er da noget mere overskueligt, nu kan jeg også se hvad der menes. Man skal lige vende det i hovedet, jeg vil jo gerne lave det som jeg ville forbinde ledningerne fysisk.

Elmand

Jeg mener da ikke der gælder regler for sådanne maskin installationer. Jeg har da ihvertfald før lavet lidt simpelere installationer selv. og så blot tilsluttet det med et CEE stik eller fået elektrikeren til at slutte strøm til.

Men derfor gør det det jo måske ikke lovligt.. Men havde det da som tilvalgs fag på landbrugsskole i sin tid.

Nej det er ikke nødvendigvis lovligt

Er det muligt at lave en form for fejl funktionen. Til dette skal siges at Føler tom, er tidsstyret. feks. 10 minutter. Føler fuld er kun en ekstra sikkerhed. 

Du kan få lavet alle de funktioner, du måtte ønske

Men hvis føler tom aldrig bliver aktiveret, altså der aldrig kommer korn dertil, vil den sådan set blive ved med at kalde på korn.

For at udtale sig sikkert om det kræves, at der er lavet en funktionsbeskrivelse af anlægget.

Eks. Pressostat/motorværn slår ud, udmadersnegl stopper. I princippet vil resten af anlægget så kører i evig tid.

Denne del kan vel løses med et tidsrelæ, med eks. max køretid på 20 min.

Eks. 2. Motorværn cellesluse slår ud. udmader snegl er forhindret i at køre, grundet hjælperelæer.

Kan man lave sådan at en fejl på 1 af motorværnene eller en max køretid afbryder hele styringen, indtil manuel reset? evt. motorværn med en brydekontakt ved udløsning, og så en kontakter på styrestrøm?

Se ovenstående svar

Kan man få motorværn med auto reset? så kunne man evt. lave sådan at det kan forsøge 3 gange.

Ja, man kan få motorværn med automatisk reset. De bruges typisk i forbindelse med PLC styring eller anden form for tæller, hvor man sætter maks antal forsøg til tre, og derefter lader motorværnet være koblet ud.

Jeg påtænkter at bruge danfoss kontaktorer og motorværn(dem man skruer på afgangen af kontaktoren) mest fordi det er dem jeg er kendt med.

I snakker om PLC styring, er det noget at gå i kast med selv? Jeg kan se at tidsrelæer er temmelig dyre. Jeg er lidt forelsket i OMRON relæer, da jeg elsker den simple drejeskive.

Ja,  en PLC ville jeg anse for at være velegnet til dit projekt af den simple grund, at det er økonomisk den billigste løsning. At gå igang med det selv kræver at du sætter dig ind i logikken i styringer. Umiddeelbart vil jeg sige, at du kan få det programmeret billigere af en professionel, men du beskriver opbygningen, altså under hvilke betingelser de  forskellige motorer skal starte og stoppe, samt hvilke betingelse der skal udløse evt alarmer.

Og undskyld det sene svar.

Det sene svar er din egen skyld. sådan er det, når tiden går med vin, kvinder, sang og arbejde Å guer fornøjvels med æ projekt

 

 

 

 


fase

Mit forslag skal nok komme. Den forbandede scanner  vil ikke som jeg vil. Licens til PC chematic er på en arbejds pc. som ikke har forbindelse til omverdenen.

Men tegning er så meget magen til din at der ikke er noget nyt i det. Jeg har dog tilladt mig at sætte nødstop og en serieforbindelse af termorelæer ind i starten så det hele går i stå hvis der sker noget med en af motorerne. ligesom jeg har tænkt lidt over klemmer og eksterne forbindelser.

Det som du har lavet Fabrin er et oplæg til funktion. Altså det er kun selve virkemåden der er tegnet. Det er også det man skal i starten, for at beholde overblikket. Når man så har det på plads og kan se at det virker, begynder man at tænke over hvordan man får det strikket sammen rent ledningsmæssig.

Sidder tom / fuldemelder ude i systemet,? ? så kræver det jo en monteringsklemme for hver ledning der kommer ind i tavlen fra f.eks en samleboks. Disse klemmer skal også nummereres.

Er det f.eks. SKOV kapacitive relæer med tidsforsinkelse skal de jo også have strøm

Alle ledninger i tavlen skal have numre, så fejlsøgning er mulig bagefter.

Men alt det finish kommer senere når man ved hvordan det skal virke.

Til subwoof: Før vi går videre var det måske en ide at give lidt oplysninger om hvad det er vi snakker om. Er det et gennemløbstørreri, portionstørreri, plantørreri eller en tromle tørrer. Er der noget energi tilsætning olie/gasfyr.

Eller er det et sold renseri med blæseluft til at sortere lette partikler fra.

Og hvilket tryk er det pressestaten måler.

Man kan få motorværn med auto reset (det er de fleste af den type du nævner) Men det skal slås til. Det er sjældent en god ide, da en udløst termo er udtryk for en fejl, som skal rettes. Og det bliver den sjældent af sig selv.

Både termo - pressestat - og tidsfejl kan jo laves til at udløse en alarm, der kan sende SMS så du kan sætte  snapsen, hoppe af k...... eller hvad du har gang i og så komme ud til dit korn

 

 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis