Program til el diagram

Hej

Findes der et program til at lave el skemaer i? Jeg tænker på kontaktorer, relæer og følere. 

​Selvfølgelig helst et man kan købe for menneske penge

 

​Tak

Hej Findes der et program til at lave el... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kigger jeg lidt nærmere. Hvad trækker Q4, q5, q6 osv.? Kald dine hjælpekontaktet det samme som det relæ de sidder på, og du vil få vist strømvejen i 'korset' under relæet
Hej
Nu forstår jeg det ned lamperne tror jeg.

Ingen krav om nødstop. Man skal ind i silo anlægget for at komme til noget. Og gør man det så siddee det en gigantisk kontaktor der slår fra, når døren åbnes. Eneste overvågning foregår fra en gangbro.

Q4 til q9 er dreje omskiftere, dem med 3 stillinger. I mangel på bedre viste jeg det sådan.

Tak igen

En start kunne se sådan her ud. så skal du indsætte hvor og hvornår de forskellige relæer skal trække. Alt hvad der sidder fysisk som knapper osv. kald dem for S1, S2, S3 osv. Evt. få sat ledningsnumre på, til senere fejlsøgning. Dokumentationen er essentiel 

Skrevet af subwoof på 21-11-2015 12:22
Hej
Nu forstår jeg det ned lamperne tror jeg.

Ingen krav om nødstop. Man skal ind i silo anlægget for at komme til noget. Og gør man det så siddee det en gigantisk kontaktor der slår fra, når døren åbnes. Eneste overvågning foregår fra en gangbro.

Q4 til q9 er dreje omskiftere, dem med 3 stillinger. I mangel på bedre viste jeg det sådan.

Tak igen

Du kan finde et udmærket eksempel på Pc-schematics hjemmeside under manualer. Der er vist et eksempel på en motorstyring, som er ganske informativ. At tegne et diagram kræver, at du ved, hvordan tingene skal fungere sammen. Jeg har ikke adgang til tegninger fra den computer, jeg sidder ved nu.

Kasser til indbygning kan du købe hos de leverandører, som sælger elmateriel. Omskiftere og signallamper kan fås i en udførelse, som er stænktætte og dermed kan bruges udendørs. Du skal være opmærksom på at du skal certificere (skive konformiteringsærklæring) din tavle (CE mærke den), hvis du selv bygger den.

Hvorfor bad du ikke bare elektrikeren om at få styringen til at fungere? Jeg ville også have lavet styringen med en lille PLC. Han må jo have tegnet et ladderdiagram eller anden form for funktionsdiagram, over styringen, så I kunne være enige om funktionen, som du formentlig har defineret?

 


fase
Annonce

I stedet for at du tegner diagrammet, var det nok bedre at du definerer hvordan det skal virke. (jeg har meget erfaring i tørrerianlæg men ved ikke hvordan dit er skruet sammen. Her er et eksempel på sådan en funktions forklaring.

Knap S1 (grøn m. lampe) => start blæser 1 (hvis Snegl 2 ikke kører) og termorelæ er ok

Knap S2 (Rød) => stop blæser 1

Knap S3 (grøn m. lampe) => start omrører/kaster 1  ( Hvis blæser 1 er igang) og termorelæ er ok

Knap S4 (rød ) => stop omrører/kaster 1

? ? ?

Knap S10 (grøn m. lampe) => start topsnegl  Snegl 2  (hvis overfyldklap ikke er åbent) og termorelæ er ok

knap S11 (rød)    Stop snegl 2

Knap S12 (grøn m. lampe) Start fødesnegl til 2)  (hvis 2 er igang) og overfyldklap ikke er åbent og termorelæ er ok

knap S13 (rød) stop fødesnegl til 2.

Og det kan laves med PLC naturligvis men det er sikkert bare en følge styring, (den ene skal være afhængig af at den forrige er igang) så kan det laves simpelt med relæer alene.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Alle
Trekkeren, tak for dit eksempel, jeg tror måske jeg har fanget den.

Fabrin
Tja jeg kunne godt lade elektrikeren fortsætte, men det jo noget med tillid. Når der er lovet at det virker til høst, så skal det virke den dag jeg vil have korn ind.
Han lavede det også med en PLC tror jeg, der var ikke "almindelige" tidsrelæer osv. Men han fik aldrig bygget alle sikkerhedsfunktionerne ind, feks. pressostaten og kontrol af blæser motor.
Til sidst var han inde på at det nok var kablerne rundt til div. følere osv, der var defekte. Så jeg lod ham gå dem alle igennem. Det tog en lærling 6 hele dage, og jeg fik lov at betale en svends løn.
Det var ligesom det der fik bægeret til at flyde over.

Det endte med jeg stod en aften og fumlede med at klippe lednninger og sætte CEE stik på alle motorene. Og jeg måtte så sove med en fod på blæseren og hovedet under overløbet på renseren, i en uges tid.
Han fik en gennemgang af anlægget, næsten en hel dag. og jeg beskrev hvad jeg ønskede mig af funktioner osv. Jeg lagde vægt på at det skulle være nemt at sætte igang, så det også kunne sættes igang af andre. Jeg regnede aldrig med det ville kunne køre 100% selvstændigt, udnyttet max. Men elektrikeren var selv med til at udforme kontrakten. Denne indeholdt også erstatningskrav fra min side, hvilket han var OK med. så den må han så æde nu.

Elmand.
jeg har skrevet det hele ned på papir, men kan ike lige få det her ind. der er en del mere anlæg end det jeg har tegnet.
Det er heller ikke fordi jeg vil tegne det hele selv. Men jeg ønsker at være inde i at læse og forstå sådanne diagrammer, og bare at rode lidt rundt med det.
Og måske få lavet en simpel styring til den ene silo, så jeg kan afrense meldrøjer, som der er mange af i år.

Tak alle
Jeg mener nu også at SB siger der skal være nødstop på alle maskiner, underordnet om du kan komme i kontakt med de roterende dele eller ej.

Men du skal have fat i landbrugs delen af stærkstrømsbekendtgørelsen, kan ikke huske nummeret, men der er specielle krav til landbrug frem for alm. bolig (SB6).

Du skal ideelt set have nødstop til hver blæser, hver snegl og hver rører/kaster, så du kan stoppe hver enkelt maskine, uafhængigt af hinanden, så du f.eks. kan få stoppe den ene transport snegl imens blæserne kører i en/flere af siloerne/tørre kamrene, fordi fylde sneglen f.eks. har sat sig fast/er knækket.
Yder mere skal du have nogle isolations afbrydere (også kaldet reparations afbrydere) ind tæt på hver enkelt el-motor, så der kan isoleres lokalt for strømmen ved reparationer o.l.

Du kan godt få trykknapper/dreje knapper til udendørs brug.
Da det er et silo system,skal du nok også op i Ex. Klasse grundet støv.

Edit: rettet en masse stavefejl.

 

Det eneste særlige der er ved landbrug er kablerne. De skal være sikret imod gnaverangreb, (jernarmerede). Og den reparations afbryder der skal sidde ved hver motor laver man ofte som overgang imellem den faste installation og den bevægelige kabel ud til motor. For de små motorers tilfælde koster den ikke ret meget mere end en samledåse.
Du skrev at du havde sendt ham en faktura på tørring "ude af huset" Den del af tørreudgifter der angår rense- og tørresvind samt energiforbruget ville du jo have haft selv i dit eget anlæg. Det kunne være hans argument hvis i skal mødes i byretten.
Ved montering af anlæg på en foderstoffabrik, kom vi lidt på hælene. Det skulle også være færdig til høst, (ca 1 uge henne i august) men af andre årsager var makiner blevet forsinket. Man får noget overarbejde og kold sved i nakken når lastbiler og landbrugstraktorer begynder at køre kort ind allerede 20-22/7. Jeg tror det var i 1982, Det år hvor der blev høstet med vandprocent imellem 20 - 30 %

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

For lige at kommentere dit 1. diagram.
Et nøglediagram eller etstrengsdiagram skal læses fra højre mod venstre og oppefra og ned.
Der er ingen sammenhæng imellem fysisk placering ude i anlægget og placering i diagram.
Alle spoler - lamper og tidsrelæer placeres på nederste linje. Tidsrelæ kontakt placeres så på rette plads.
Og man må gerne have flere linjers afstand imellem spoler. Så undgår man de linjer der går på tværs, og som krydser hinanden. ( Man siger om en styringstegner at hans inteligens er omvendt propertionalt med antal krydsende linjer)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis