Program til el diagram

Hej

Findes der et program til at lave el skemaer i? Jeg tænker på kontaktorer, relæer og følere. 

​Selvfølgelig helst et man kan købe for menneske penge

 

​Tak

Hej Findes der et program til at lave el... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Nu er det et plantørreri jeg skal have styring til, gennemløbs tørriet er med styring.
Egentlig ville jeg kun have måling af ude temperatur og fugtighed.
Men i første omgang ville jeg bare have mit silo værk til at fungerer.

Har leget en smule med det easysoft, umiddelbart har jeg fået lavet et lille program.
Men Jeg føler jeg godt kunne bruge en beskrivelse af de forskellige funktions blokke. feks. Markers

Markers er det samme som man i almindelig styring kalder hjælperelæ. Der kan være mange grunde til at bruge en M .
Du kan ikke have mere end 4 -5 betingelser i hver linie. Så for at gøre det mere simpelt kan man f.eks. tage de input der hedder sikkerhed og sætte i serie til M1 (sikkerhed ok) i dit tilfælde måske nødstop og motorværn for en afdeling. Når så du laver din logik for sneglen f. eks.
så kunne det se sådan ud

I1 (nødstop) - I2 (termorelæ) - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - M1sikkerhed ok )
I3 (tryk ok ) - Q2 (sluse) - Q3 (blæser) - M1 (sikkerhed ok) - Q1 (snegl.)

 ?                 -                   -                    - M1 (sikkerhed ok) - Q2 (sluse)

Og husk ALTID at navngive alle komponenter præcis. Ikke bare skrive snegl hvis der er flere snegle. Men f.eks. (fødesnegl silo 3) Når du har navngivet 1 komponent kommer det automatisk næste gang du bruger samme nummer.
Og aldrig ord som ny snegl eller gammel snegl. For om 3 år kan det være at der kommer en endnu nyere snegl, og så bliver det misvisende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I er indgange
R indgange i udvidelses modul
Q udgange
S udgange i udvidelses modul
T tidsrelæer
C tællere

Når det er temperatur og luftfugtighed du ønsker, er det jo en termostat og hygrostat. De kan begge give signal (indgang) på det setpunkt de er sat på. Måske kan du også få noget analogt og lave setpunkt i program, men det er ikke simpel. Mit motto er keep it simple.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis