Megatherm trådført termostat uden display skiftes ud med trådført med display

Kære alle,

Jeg har Megatherm trådstyret termostat uden display i alle vores rum (se billede). Mit spørgsmål til jer er om jeg kan udskifte den med Megatherm trådstyret termostat m/display (se billede) bare sådan uden videre eller om det kræver en speciel form for tilpasning? Den med display har VVS nr. 046529830.

Vh.,

Adrian

Kære alle, Jeg har Megatherm trådstyret... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rasmus johnsen skrev den 03-10-2022 11:59:09

Hej jeg kan se dem der har sat mit system op engang, har brugt et andet kabel end jeres. Gør det nogen forskel eller kan jeg også bare smide ledningerne fra klemme 3 & 4 over i den nye og så burde det virke?

 3 og 4 / tænker at kabel type er underordnet. 

Jeg har mindst 3 (vist 4) snoede 2 ledere (se tidligere billede fra start 2022) - de er ret tynde så jeg tænker ikke at der er så vigtigt
 
Trey skrev den 30-09-2022 15:23:11

Update:

Jeg fik vendt og drejet internettet og fandt frem til disse:
https://www.solardirekt24.de/alpha-direct-digital-24v/230v-raumtemperaturregler-raumthermostat-display-regler-display-v.111173211?number=Regler-Display-V.111173211

Flere tyske sites forhandler dem (Alpha eller Möhlenhoff), men kun ovenstående site leverer til Danmark og endda til en overkommelig pris. Fra bestilling til Postnord leverede, gik der 2 hverdage.

Bestilte 1 til at teste med og det spillede bare. Så jeg har skiftet alle mine MegaTherm rumtermostater ud med disse. Købte Standard til alle rum, samt Control til Stue + Køkken/Alrum da den havde nattesækning.

Note: Pettinaroli laver også Standard 24V udgaven som kan købes på forskellige danske webshops.

Har kørt med det i en uges tid og det virker bare. Samtidig er de rigtig pæne at kigge på og vigtigst af alt, så klikker eller larmer de overhovedet ikke.

Håber andre kan bruge ovenstående :-)

Hvordan koblede du den nye til? Står ikke i den lap papir som var med 

Trey - jeg har lige fået en termostat ind af døren. Jeg har 3 kabler jeg skal forbinde. En blå en orange og en rød/brun. Har du styr på hvordan det skal skrues sammen? 
Har samme problem - den originale er med 3 ledere

Den nye ‘originale megatherm/watts er med 2 ledere og virkede med dem (orange og brun)

Den nye fra Tyskland har plads til 4 ledere / prøvede selv med de to (orange og brun) til L og N og displayet virker umiddelbart men jeg synes ikke at den åbner for telestat så der er nok forkert - måske jeg prøver at slutte den blå til den med pilen (1b) men skal lige checke om jeg måske brænder noget af

Hej igen :-)

Jeg har 3 ledninger. Jeg har vedhæftet et billede fra da jeg selv testede termostaten. Jeg brugte bare den medfølgende papir manual.

Husk også at varme-ikonet i displayet skal blinke før den kalder på varme. Og alt afhængig af jeres styrebox og termostater så kan der godt gå et øjeblik inden den åbner for telestaten.
Annonce
Hvor fedt Trey. Tak for det. 
Jeg kæmper lidt med at det gamle system har tallene 1,2,3,4,5. 
1 og 2 er i boksen og styrer selve enheden. På termostaten har vi 3,4,5. Kigger jeg på den ser det ud til at nul er blå og sad oprindeligt i 5. Brun er L1 og sad oprindeligt i 4. Og 3 er den som skal tilsluttes "=>" 

Det passer også at jeg har 24 V mellem blå og brun og blå og orange. Da orange ser ud til at skulle køre sammen med BLÅ i skemaet. 

Så for mig skal jeg sætte dem ligesom dig, brun,blå,orange i den nye. Tænker du ikke det? 

Måske spørgsmålet kan gøres meget mere simpelt. Hvordan sad de 3 kabler du har i din gamle Megaterm? 
Det er besynderligt der er ingen manueller nogen steder på nettet til det her system. Og personligt er tallene 1,2,3,4,5 meget lidt sigende. 
Tommypet -> Ja, det er også sådan mine sidder når jeg kigger på mine gamle termostater.

Så det kan du roligt prøve. Og så giv lige en melding om det spiller selvfølgelig :-)
Jeg har talt med Megaterm og jeg skal nok prøve af her. 
Jeg laver en opsamlingspost her når jeg ved bedre. 

Men for nu er vi enige om følgende: 
Jeg fører BLÅ = NUL = N/L2  = (5)   
Brun = FASE = L/L1 =  (4)
Orange = Ukendt =  "=>"   = (3)

Jeg kan ikke brænde noget af ved at gøre det forkert kan jeg? 


Tommypet skrev den 13-10-2022 11:57:33

Jeg har talt med Megaterm og jeg skal nok prøve af her. 
Jeg laver en opsamlingspost her når jeg ved bedre. 

Men for nu er vi enige om følgende: 
Jeg fører BLÅ = NUL = N/L2  = (5)   
Brun = FASE = L/L1 =  (4)
Orange = Ukendt =  "=>"   = (3)

Jeg kan ikke brænde noget af ved at gøre det forkert kan jeg? 


Altså, med ovenstående tror jeg ikke du går galt i byen. Det var samme numre mine ledninger sad på de gamle termostater. Du kan dobbelt checke med et multimeter, men med de info havde jeg nok bare monteret og testet :)

Oki så nu er det lykkedes og få alle fremtidige samler jeg lige op. 
Vores thermostat gik også i et af vore værelser. Jeg bestilte en ny fra tyskland da de relæstyrede thermostater der hører sig til siger en kliklyd. I øvrigt var disse også i restordre fra Megatherm. 

Derfor havde Trey fundet et alternativ som virkede for ham. Når man læser Megatherms dokumentation på nettet som er sparsom, står der at flere slags thermostater kan bruges. Det eneste thermostaten gør er at sige, jeg mangler varme og det gør den ved at lukke et kredsløb. Når kredsløbet er lukket så åbnes for "shunten" i teknikskabet og det varme vand pumpes ud i rummet. 

Megatherms egen løsning er at købe klikrelæerne som er tådet. 

Treys forslag med at købe 
https://www.solardirekt24.de/alpha-direct-digital-24v/230v-raumtemperaturregler-raumthermostat-display-regler-display-v.111173211?number=Regler-Display-V.111173211 
Er en rigtig god ide. Jeg købte ligesom ham 1 til test. 
Det er i 24 volt. 
Du kan evt. tjekke om der er 24 volt ved at skille selve termostaten af og måle med en spændingsmåler. 
Den passer perfekt hvor de gamle sad for vores vedkommende. 

Montering.

Jeg fandt at der bag min sad 3 kabler i min rumføler
For mig var det en blå, en brun og en orange, hvad der er til hvad vides ikke fordi der kun står tal på forbindelserne. Den blå og brune skulle gerne være Fase og Nul. Efter at have talt med megatherm fandt jeg intet svar. Det var først da jeg pillede termostaten ned at der bag på vægophænget var sat et klistermærke bagpå. 
5 = nul
3 = S
4 = Fase

Se billede

Så sæt det bare sammen med de nye og wupti. Digital styring af gulvvarme. 
Og så lige en lille ting. 
Vores hus er et Eurodan hus fra 2010. Jeg tror de fleste Eurodanhuse dengang blev bygget med Expan beton vægge og trådet termostater. Pas på når i tager thermostaten ned, tapetet kan godt smutte. Men er i forsigtige kan man skifte uden det kan ses. 





Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis