Megatherm trådført termostat uden display skiftes ud med trådført med display

Kære alle,

Jeg har Megatherm trådstyret termostat uden display i alle vores rum (se billede). Mit spørgsmål til jer er om jeg kan udskifte den med Megatherm trådstyret termostat m/display (se billede) bare sådan uden videre eller om det kræver en speciel form for tilpasning? Den med display har VVS nr. 046529830.

Vh.,

Adrian

Kære alle, Jeg har Megatherm trådstyret... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rasmus johnsen skrev den 03-10-2022 11:59:09

Hej jeg kan se dem der har sat mit system op engang, har brugt et andet kabel end jeres. Gør det nogen forskel eller kan jeg også bare smide ledningerne fra klemme 3 & 4 over i den nye og så burde det virke?

 Kabelfarven er ligegyldig. Det er bare vigtigt at du ved hvilke farver er hvilke numre så du ved hvad de gør., så du får sat dem rigtig til de nye. Jeg har lavet en opsamling. Så match farven til numrene og så ved du hvad hver ledning er. Så er det nemt at du kan slutte dem til den nye. 

Tommypet skrev den 15-10-2022 09:28:05

Oki så nu er det lykkedes og få alle fremtidige samler jeg lige op. 
Vores thermostat gik også i et af vore værelser. Jeg bestilte en ny fra tyskland da de relæstyrede thermostater der hører sig til siger en kliklyd. I øvrigt var disse også i restordre fra Megatherm. 

Derfor havde Trey fundet et alternativ som virkede for ham. Når man læser Megatherms dokumentation på nettet som er sparsom, står der at flere slags thermostater kan bruges. Det eneste thermostaten gør er at sige, jeg mangler varme og det gør den ved at lukke et kredsløb. Når kredsløbet er lukket så åbnes for "shunten" i teknikskabet og det varme vand pumpes ud i rummet. 

Megatherms egen løsning er at købe klikrelæerne som er tådet. 

Treys forslag med at købe 
https://www.solardirekt24.de/alpha-direct-digital-24v/230v-raumtemperaturregler-raumthermostat-display-regler-display-v.111173211?number=Regler-Display-V.111173211 
Er en rigtig god ide. Jeg købte ligesom ham 1 til test. 
Det er i 24 volt. 
Du kan evt. tjekke om der er 24 volt ved at skille selve termostaten af og måle med en spændingsmåler. 
Den passer perfekt hvor de gamle sad for vores vedkommende. 

Montering.

Jeg fandt at der bag min sad 3 kabler i min rumføler
For mig var det en blå, en brun og en orange, hvad der er til hvad vides ikke fordi der kun står tal på forbindelserne. Den blå og brune skulle gerne være Fase og Nul. Efter at have talt med megatherm fandt jeg intet svar. Det var først da jeg pillede termostaten ned at der bag på vægophænget var sat et klistermærke bagpå. 
5 = nul
3 = S
4 = Fase

Se billede

Så sæt det bare sammen med de nye og wupti. Digital styring af gulvvarme. 
Og så lige en lille ting. 
Vores hus er et Eurodan hus fra 2010. Jeg tror de fleste Eurodanhuse dengang blev bygget med Expan beton vægge og trådet termostater. Pas på når i tager thermostaten ned, tapetet kan godt smutte. Men er i forsigtige kan man skifte uden det kan ses. 

Hej 
Mit hus er også et Eurodan fra 2010/11 tror du ikke at der er 24V i mine Termostar




 

Hvis de er trådløst og det er megatherm så er det nok rimelig sikkert. Men du kan måle med et multimeter. Bare tag fronten af og mål https://www.harald-nyborg.dk/branford-digital-multimeter-mas830c
Tommypet skrev den 15-10-2022 20:31:10

Hvis de er trådløst og det er megatherm så er det nok rimelig sikkert. Men du kan måle med et multimeter. Bare tag fronten af og mål https://www.harald-nyborg.dk/branford-digital-multimeter-mas830c

 De er trådførte ligesom den på side 1. Men nu har jeg bestilt 8 stk som Trey har lagt op. 24v har dog ikke målt med multimeter. Så nu håber jeg at de er det rigtige :)

Tak til Trey og Tommypet

Virket perfekt med 3 i den med pilen

Jeg endte med at vippe stikkene af bagsiden idet det for mig var meget lettere
Fik også boret to huller så det passer til dåsen i væggen

Er der nogen som har erfaring med extern føler (kræver comfort versionen) ?? Tænker noget IR mod gulv overfladen?
Annonce
Lige er par første håndsindtryk

Er er nogen af de nye ejere af alpha direct termostater som har prøvet at off-sette temperaturen??
Synes at der var lidt koldt på mit badeværelse og satte hele to termometre op / et ældre digitalt og en nyere ‘smart’ brik og ved 21 på termostat viser de ca 22 (de er ret enige)

Det ser også ud til at man skal have tolmodighed ved justeringer af temperaturen (ligger ikke lige til mig :-) ) idet jeg synes at der går noget tid fra man ændrer og til varme på iconer enten stopper eller starter med at blinke

Ellers er de lydløse og pæne 
Jeg har ikke prøvet at offsete temperaturen. 

Min kalder konstant på varme ifølge ikonet, men når jeg kigger på termostaten så er det ikke tilfældet. 
Det kan jeg nu godt leve med, selvom det dog langt fra er optimalt. 

Generelt er megaterm langsom til at åbne for varmen. 
Jeg havde Wavin Sentio, det var lidt "smartere", men stadig ikke noget der gør at jeg ville bruge penge på at skifte hele systemet. Det virker jo. 
Jo jo mand kan sætte nat styring på og alt andet smart, men det koste også 

Og såfremt der skulle komme andre interesserede forbi:

Elektrolytkondensatoren i nederste venstre hjørne på den oprindelige Megatherm termostat tørrer ud. Alt over 10 års levetid på dén kondensator er en præmie.
Frisk 100uF/>35V kan som regel få termostaten til at virke igen. Elektrolytkondensatoren koster mindre end 1 krone.

Der skal tilsluttes 24Vac på de to yderste terminaler mærket 5 og 4.
Der er en triac (a.k.a. elektronisk relækontakt) mellem terminal 3 og 4
Mega fedt Madss

Ved du hvordan man skifte rden . Dert ser umiddelbart ud som om mand skal splitte den af for at få printet ud. Det skal vel lodes på og alt muligt. 
Der er skiftet nogle stykker, ja.

Den storedrejeknap skal løftes 110% parallelt af, da der er en tynd tap i bunden der går ned et potentiometer på PCBA'et. Tappen knækker for et godt ord. Derefter er det blot en enkelt skrue og klipse resten fra hinanden.
Der skal en del varme til at lodde den negative terminal på elektrolytkondensatoren ud.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis