Er nylongjord oftest lavet af polypropylen?

Til et projekt ønsker jeg at bruge lidt slidstærkt gjord eller bånd. Og mig bekendt er polyester og nylon mere slidstærkt og UV-stabilt end f.eks. polypropylen.

Når jeg ser på nettet, så ser det ud som om, at det meste bånd, som sælges, er af polypropylen, som også er det billigste materiale.

Men jeg har på et tidspunkt købt gjord med navnet, "Nylongjord", og jeg har lavet en lille test af det (synke test i vand) og sammenlignende undersøgelse af smeltetemperatur. Det tyder stærkt på, af nylongjorden er lavet af polypropylen.

Er "Nylongjord" eller nylon reelt et handelsnavn, som godt kan dække materialer lavetaf polypropylen?

Skal man se efter den mere tekniske betegnelse, som f.eks. polyamid, om man ønsker nylon?

Det er mit indtryk, at folk med både er mere kendte med disse materialer til tovværk mm. så derfor stiller jeg spørgsmålet her.

Her er link til en brænd-test for disse materialer: http://www.tensiontech.com/tools_gu...stics.html

Til et projekt ønsker jeg at bruge lidt slidstærkt... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det kan jeg godt: https://da.wikipedia.org/wiki/Tov

Her er en Dansk fabrikant af liner, reb og trosser: http://daconet.dk/produkter/37-liner-og-tovvaerk/

Citat "Kan du prøve at uddybe lidt nærmere mht. "forhindre øjet i at glide". Jeg forstår desværre ikke helt, det du skriver." 

Jeg mener simpelthen den syning du har lavet, bliver trukket ud af strømpen på elastiktovet og tampen derved (måske) bliver trukket ud af modpartens del af knobet. Håber du kan se det nu.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for dine kommentarer, Ellida

Ja, at takle over syningen vil sikkert være det bedste. Da en sådan elastik "arbejder" en del mere under belastning, så skal der måske også sikres lidt, at taklingen ikke skrider af. Under høj last vil det hele blive tyndere. Men det kan forsøg afgøre.

Tak for link til knuderne. 8-talsknuden har jeg brugt meget. Men de to andre kendte jeg ikke. Jeg har dog lidt mistanke til, at "Poachers Knot" vil kunne virke lidt som en "trækknude", der mindsker øjet.

Men som sagt tidligere, så er jeg lidt ked af de tunge og store knuder på elastiktov, da de "slasker". Det er også min fornemmelse (uden bevis), at elastiktovet holder dårligere i en sådan stor knude. Jeg har mere tiltro til knuden med båndet, som jeg sendte i starten, fordi elastiktovet har et meget lige og jævnt forløb ellers gennem knuden.

Endelig er jeg helt enig I din betragtning om at bruge tove til lege for børn. Der er mange gode anvendelsesmuligheder, og ikke mindst at sjippe, der også kan give lidt social aktivitet med to som svinger et større tov eller to tove (Double Dutch). Så der skal lyde en opfordring herfra, at om nogen har et udtjent 8 mm eller 10 mm tov, så kan mange børn få glæde af det som sjippetove på din lokale skole eller gymnastikforening.
Jeg fornemmer, at der er noget jeg ikke har fået forklaret godt nok. Normalt vil elastiktovet til gymnastik-brug ende i en karabin eller stålring og ikke direkte i et andet tov. Så formålet er at lave en et øje på elastiktovet. Og eksemplet I starten med den lille slynge af bånd er, at lave et lille øje på en anden måde.

Tak for den uddybbende forklaring, Leif om slip.

Men jeg er ikke helt tilfreds med dine henvisninger om styrke og materialer. Artiklen på Wikipedia omtaler ikke polyester. Men den angiver, at polypropylene er en smule stærkere end nylon for et Ø10 tov. Hos daconet finder jeg ikke en samlet artikel der omtaler emnet. Men om jeg tager kataloget for Daconet, så finder jeg eksempelvis disse trækstyrker:

Rundflettet Ø4 polypropylen 210 kg
Rundflettet Ø4 nylon 310 kg
Rundflettet Ø4 polyester 300 kg
Skrevet af Gymnasten på 03-11-2015 21:54
Jeg fornemmer, at der er noget jeg ikke har fået forklaret godt nok. Normalt vil elastiktovet til gymnastik-brug ende i en karabin eller stålring og ikke direkte i et andet tov. Så formålet er at lave en et øje på elastiktovet. Og eksemplet I starten med den lille slynge af bånd er, at lave et lille øje på en anden måde.

Tak for den uddybbende forklaring, Leif om slip.

Men jeg er ikke helt tilfreds med dine henvisninger om styrke og materialer. Artiklen på Wikipedia omtaler ikke polyester. Men den angiver, at polypropylene er en smule stærkere end nylon for et Ø10 tov. Hos daconet finder jeg ikke en samlet artikel der omtaler emnet. Men om jeg tager kataloget for Daconet, så finder jeg eksempelvis disse trækstyrker:

Rundflettet Ø4 polypropylen 210 kg
Rundflettet Ø4 nylon 310 kg
Rundflettet Ø4 polyester 300 kg

Du bør ikke sætte en stålring eller karabinhage direkte i et øjet på elastiktovet. Der bør du først "køre" over i et stykke reb igen hvor der indsættes en kovs i øjet. 

Ja ok. Kan nu se poliester mangler. Jeg gik umiddelbart fra at Polyetylen var poliester reb der også  benævnes PE reb. Kan så se jeg ikke er ene om fadæsen da forfatteren heller ikke ....................    

Men det er brudstyrken, som fabrikanten opgiver for den givende varer du skal gå ud fra, ikke hvad der er og læse diverse steder. 

Jeg gav linket til Daconet, fordi det efterhånden er den eneste Danskejet rebfabrikant med egen fabrik der er tilbage. Og ok, det var også vores leverandør da jeg i sin tid trawlede ål og senere sejlede med en slæbebåd.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Her er der lidt data på noget flettet PE reb: http://www.frydendahl.com/_pdf/fryd...ner_PE.pdf


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Og ligeee lidt mere. Bemærk der er link til datablade på varene også !

http://www.frydendahl.com/hau/flettede_liner.htm


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 03-11-2015 18:41

 I øvrigt opgives poliesterreb normalt til kun og kunne tåle en belastning på knap halvdelen af hvad et pp reb tåler i samme diameter. 

Tak for de links Leif. Kan vi ikke være enige om, at ovenstående ikke holder, og at det nærmest forholder sig modsat, når vi kigger på de data?

Skrevet af Nitter på 03-11-2015 22:49

Du bør ikke sætte en stålring eller karabinhage direkte i et øjet på elastiktovet. Der bør du først "køre" over i et stykke reb igen hvor der indsættes en kovs i øjet. 

OK det havde jeg ikke lige forventet. Det for mig til at vedlægge nedenstående foto.

Mit spørgsmål til dig som læser dette: Hvilket sted vurderer du, er det sted, som går først i stykker efter lang tids brug?

Antag at begge øjer udsættes for det brug som ses i video med gymnastikpige tidligere i tråd. Men forvent også en sjælden gang et hårdt træk på omkring 30 kg, under brug.

Som ekstra oplysninger kan jeg nævne, at elastiktovet får 200% længde ved et træk på 13,5 kg. Syningen af øjet giver 52 passager af nylontråd til hver side, og en tråd har en brudstyrke på 14 kg. Men ellers spørg om du behøver flere detaljer, for at kunne svare.

Det er egentelig meget simpelt.

  1. Hvis du syr tampen til elastiktovet, vil jeg mene det er det den helt rigtige måde med  hensyn til holbarhed mod slid og chancen for elastiktovet vil blive hevet gennem knobet ved stor belastning. Her er det jo den flade PP bændel der tager det mekaniske slid og samtidig har en stor overflade til at holde elastiktovet.
  2. Er som før nævnt en udemærket måde forudsat du har et PP bånd monteret som i nr. 1.
  3. Er en skidt måde jævnfør nr. 1.

Det der går til først vil jeg formode er elastiktovet. Ikke ved normalt brug som ved øvning af flikflak eller lignende men hvis gymnasten i et øjebliks kedsomked afprøver hvor lang elastikken egentelig kan trækkes. 

Det undre mig faktisk også du kan nøjes med så tyndt et elastiktov, det er måske til mikroputter ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Gymnasten på 04-11-2015 10:46

Tak for de links Leif. Kan vi ikke være enige om, at ovenstående ikke holder, og at det nærmest forholder sig modsat, når vi kigger på de data?

Så sort og hvidt vil jeg ikke mene man kan sætte det op, da det i aller højeste grad afhænger af måden de er flettet/slået på. I prakcis vil du finde de fleste PE liner ligger ret lavt hvad brudstyrke angår når du sammenligner.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis