Er nylongjord oftest lavet af polypropylen?

Til et projekt ønsker jeg at bruge lidt slidstærkt gjord eller bånd. Og mig bekendt er polyester og nylon mere slidstærkt og UV-stabilt end f.eks. polypropylen.

Når jeg ser på nettet, så ser det ud som om, at det meste bånd, som sælges, er af polypropylen, som også er det billigste materiale.

Men jeg har på et tidspunkt købt gjord med navnet, "Nylongjord", og jeg har lavet en lille test af det (synke test i vand) og sammenlignende undersøgelse af smeltetemperatur. Det tyder stærkt på, af nylongjorden er lavet af polypropylen.

Er "Nylongjord" eller nylon reelt et handelsnavn, som godt kan dække materialer lavetaf polypropylen?

Skal man se efter den mere tekniske betegnelse, som f.eks. polyamid, om man ønsker nylon?

Det er mit indtryk, at folk med både er mere kendte med disse materialer til tovværk mm. så derfor stiller jeg spørgsmålet her.

Her er link til en brænd-test for disse materialer: http://www.tensiontech.com/tools_gu...stics.html

Til et projekt ønsker jeg at bruge lidt slidstærkt... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg købte noget vokset tråd med, da jeg købte håndsymaskinen. Da tråden synker I vand, så må den være af polyester eller nylon. Tråden er 3-slået, som det meste sytråd til symaskiner.

Jeg har forsøgt et par gange mere med håndsymaskinen og metoden, som Elida foreslog med at sy mens elastikken bliver spændt mere og mere. Her dukker et andet problem frem med, at tovet jo bliver tyndt, når det er strukket. Når man så syer en ring af tråd, så strammer den til når tovet bliver ubelastet. Så man bliver nød til at lave små sting med knuder. Eller sy frem kun I tovets retning f.eks. I to sider. Men alt i alt er metoden stadig noget tidsmæssigt tung.

Vedlægger lige et foto af problemet med at sy tampen til tovet, som man kan se når øjet er belastet.

 

Jeg kan da godt se, at man tænker på, om det er OK.

Personligt vil jeg mene, at en sikker løsning er at lave det med både rundt om begge dele + sy igennem strømperne en gang imellem, så det ikke skrider.
Det må kunne sys rimeligt hurtigt hvis du tager en eller 2-3 rundtørn og så igennem de to strømper påhver side - og så igen nogen rundtørne.
Jeg tror ikke at du kommer nogen vegne, hvis du sidder og laver små knuder hver gang.
Om du så skal strække det eller ikke - tja - jeg kan godt se, at så bliver den ubelastede elastik jo klemt tyndere - Hm.....

Men ellers så ser det jo ud til at dine syninger er fornuftige - du må bare prøve at lave det så det ikke bliver alt for omstændeligt.
PøjPøj MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.

Tak for kommentarerne Elida.

Det bliver så sidste forsøg... foto her belastet og ubelastet:

På én centimeter af enden af elatiktovet er syet med håndsymaskinen og også gennem kernen, så det hele fæstes godt sammen her, og der afsluttes med en knude. Herefter spændes tovet op i variabelt stræk. Der sættes to mærker tusch med 100 mm afstand på tovet, så man kan måle strækket. Nu startes med to tråde og to nåle langs kanterne på båndet. Nålene er så små, som de kan blive, i forhold til tråden. Der syes gennem bånd og ca. 3 mm lige under kappen og ud igen. Samme sted syes og et sting der trækker kanterne af de to bånd sammen. Herefter syes frem med små sting i det ene bånds kant.

På den måde syes, hvor afstanden på mærkerne af elastikken er trukket til 105, 120, 180, 210 og 230 mm.

Ved de større træk bør man passe på at syningen giver plads til, at elastiktovet kan udvide diameteren igen. Jeg gjorde et tidligere forsøg, hvor jeg med stingene frem i båndet hæftede begge sider af bånd sammen. Det var en fejl, da de to bånd så dannede et ret fast rør, som ikke ville blive trukket sammen.

På det viste foto er knuderne ikke elegante og ved godt, at de kan laves bedre. Man kan også starte uden knuder med de to tråde frem.

Metoden tager lidt tid, men er trods alt nok det hurtigste med denne form for øje.

Smart idé og pænt.
Det ser bestemt fornuftigt ud - det ender med at ligne professionelt arbejde.

Den sidste finish får du ved at smelte trådenderne. Så er tråden også "låst". Jeg bruger ofte en lille loddekolbe til den slags ting - til f. eks. smelte kanter på strop/tape, smelteskære sejldug og smelte tråd og kordel-ender - så har man lidt mere kontrol over det og det bliver ikke sort. Jeg bruger mange gange siden af loddekolben, hvor varmelegemet sidder. (tør den ren med en bomuldsklud, når den er varm efter brug, for at fjerne smeltet kunststof inden det bliver sort) MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg glemte at skrive at det er OK med en lille til elektriske ting - ikke en stor til tagrender og den slags.

Du kan også simpelthen skære dine stropper med det "skarpe" af loddekolben. Du kan også "skære" sejldug, så du slet ikke behøver at zigzagge kanten - i hvert fald til nogen ting.

Det er rigtigt praktisk.

mvhA

To ulykker kommer sjældent alene.
Tre små historier ekstra...

Jeg har købt lidt ekstra bånd fra UK via ebay. Det var 10 slags i lidt forskellige farver og bredder. Leverandøren virkede ikke 100% seriøs, men han var billig og forsikrede mig på forhånd, at en det meste af de bånd var lavet af polyester. Når jeg så tester det her efter modtagelsen med synketest i vand og en test af smeltepunkt, så viser det sig, at alt det leverede er lavet af polypropylen. Så jeg havde en lidt anstrengt meningsudveksling med ham efterfølgende. Han tilbød at tage det retur, men det er også ret dyrt og besværligt for mig at sende retur, så jeg besluttede at bruge de bånd, som de var. Han bedyrede på trods af mine fotos af resultater, at han havde ret og havde 26 års erfaring i branchen, og som leverandør til militæret mm. Der er stor forskel i smeltetemperatur, så der er heller ikke tvivl i mit sind. Hm.

Den anden historie drejer sig om elastiktov og termineringer brugt til "bungee jumping". Her fandt jeg denne artikel: http://www.frhamsafety.com/2014/07/24/elastic-shock-cord-bungee-cord/

Her beskrives bl.a. at firmaernes måde at terminere på er firmahemligheder, som de prøver at beskytte så godt de kan. Så man får desværre nok ikke meget at vide den vej fra. Desuden har de firmaer typisk egne testprocedurer mv. for at sikre kvaliteten af deres udstyr. Men der findes faktisk også nogle nationale krav i nogle lande for at bedre sikkerheden i den branche.

Endelig bør det nævnes, at der faktisk også findes lidt på nettet om almindelig brugssikkerhed for elastiktov. Der er en del eksempler på øjenskader ved brug. Om en stålkrog slipper kan den f.eks. komme flyvende med høj fart og ramme dig eller andre. Inspektion af tilstand er også væsentlig for at undgå skader.

Hej igen.

Ja det lyder interessant med ham i UK. Men det bekræfter igen, at man selv skal sætte sig ind i tingene, og ikke nøjes med lidt snik-snak.

PP - jeg vil tro at du kan bruge PP-gjord også, og så overdimensionere lidt. Svagheden er smeltepunktet, men jeg kan ikke lige se, at stroppen får stærk friktion. Hvis det skete, ville stroppen varm i overfladen og smelte lidt sammen - og måske til sidst smelte igennem. Men det tror jeg ikke er et problem.

Hvis du vil købe garanteret stærke stropper så er klatreudstyr det rigtige sted: Flad bændel eller hul bændel="tubular tape".

Den hule bændel kunne have den mulighed, at du stikker gummistroppen ind i midten, og slår en knude + måske sy lidt for sikring. En tilsvarende løsnng findes i såkaldt "Beer Knot" hvis man selv vil binde sine stropper af såkaldt "tubular tape" = hult tape.
http://www.animatedknots.com/beer/

Tak for din ekstra tilbagemelding - det lyder spændende altsammen. MVH Anders


To ulykker kommer sjældent alene.
Min nervøsitet går mere på om polypropylene er tilstrækkeligt slidstærkt sammen med spænder og bånd - f.eks. om en rullemåtte. Her tror jeg polyester holder længere.

Tja, det var nok værd at prøve "beer knot" på elastiktov og tubular tape. Men som båndknude skal man nok efterse at kunden ikke rykkers sig. Vil nok prøve at købe lidt tubular tape næste gang jeg er forbi en butik med det.
Ja - til Beer knot, vil det være klogt med nogen solide sting taklegarn, så det ikke flytter sig. mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis