Er nylongjord oftest lavet af polypropylen?

Til et projekt ønsker jeg at bruge lidt slidstærkt gjord eller bånd. Og mig bekendt er polyester og nylon mere slidstærkt og UV-stabilt end f.eks. polypropylen.

Når jeg ser på nettet, så ser det ud som om, at det meste bånd, som sælges, er af polypropylen, som også er det billigste materiale.

Men jeg har på et tidspunkt købt gjord med navnet, "Nylongjord", og jeg har lavet en lille test af det (synke test i vand) og sammenlignende undersøgelse af smeltetemperatur. Det tyder stærkt på, af nylongjorden er lavet af polypropylen.

Er "Nylongjord" eller nylon reelt et handelsnavn, som godt kan dække materialer lavetaf polypropylen?

Skal man se efter den mere tekniske betegnelse, som f.eks. polyamid, om man ønsker nylon?

Det er mit indtryk, at folk med både er mere kendte med disse materialer til tovværk mm. så derfor stiller jeg spørgsmålet her.

Her er link til en brænd-test for disse materialer: http://www.tensiontech.com/tools_gu...stics.html

Til et projekt ønsker jeg at bruge lidt slidstærkt... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Gymnasten

Det billede som du har lagt ind viser to fornuftige løsninger.
Det ser ud til at du har gennemtænkt det grundigt.
Umiddelbart så vil jeg tro at den mest slidstærke løsning er den øverste. Du kan envt sikre. den lidt med en syning, som holder tampen inde - dermed bliver det også mindre tilbøjeligt til at hænge fast.
Ang karabiner: De kan sikkert godt holde - MEN du skal være opmærksom på, at karabiner KAN komme til at åbne sig når /hvis reb eller elastik vrider rundt på en uheldig måde. Den lidt skarpe låse-tunge, kan måske også rive lidt?
Nu ved jeg ikke om det er særligt vigtigt for dig - til orientering: I Klatre-teknik til klippeklatring / træklatring bruger man en karabin som kan låses ELLER to modsatte karabiner, hvis det skal være helt sikkert.

På dit billede vil jeg tro at punkt 2 eller 3 bliver slidt / revet først. Men da du jo laver det hele selv og holder øje med det, så kan jeg ikke se andet end at du skal lave det som synes virker mest solidt - og så prøver du det jo bare - og holder øje med sliddet.
En gang imellem tager du og giver det ekstra-belastning med et par voksne brød for at teste det

(PS polypropylen ------ Kaldes også PP )

MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
Ang reb så er der:

PE = Polyethylen - glat - bruges af fiskerne til net / trawl mv
PP = polypropylen - billigste - flyder, OK til mange alm. formål. Elastisk god til fortøjninger.
Polyester - større brudstyrke - meget mindre elastisk, synker. Højt smeltepunkt og dermed robust v. låseknob og slid.
Nylon større brudstyrke - meget elastisk, synker. Højt smeltepunkt og dermed robust v. låseknob og slid.

....og så en masse moderne typer - dyre - til kapsejlads og meget specielle opgaver baseret på kevlar, aramid, kulfiber mv.
Det er lidt af en opgave at vælge det rigtige.

To ulykker kommer sjældent alene.

Tak for kommentarer. Typisk vil man anvende elastik der løfter 20-50 % af vægten af gymnasten. For voksne vil der således blive koblet flere Ø10 parallelt. Og for de helt små kan én Ø10 elastiktov i hver side blive for meget.

Mht. karabiner, så er jeg med på at typen på foto ikke er anvendelig, hvor de åbnes og lukkes en del I forbindelse med tov og bånd. Her kan de skarpe kanter gøre skade. Jeg tror nok at risikoen for åbning er ret begrænset, da man typisk også anvender svirvler. Men jeg har selv klatret og taget klatrekursus og kender udmærket til brug af materiel i den sammenhæng, hvor materiellet jo skal sikre i forhold til dødssikre dybder i fald. Elastik er jo lidt yt i den sammenhæng, men man kunne måske lære noget af dem, som laver Bungy-Jump.

Ja, at checke tingene og lave en test af tingene ind imellem - det tror jeg på.

Men jeg kan forstå, at både Nitter og Ellida er lidt nervøs for at karabinen vil slide for meget på kappen i et øje af elastiktov. Men jeg går ud fra, at I ikke betragter denne løsning som bedre:

For jeg tænker at et slid fra en glat karabin trods alt bør blive mindre end slid fra et et andet bånd.

Imidlertid må jeg erkende, at jeg tror mest på, at sted 1 giver op først og ikke 3. Båndet på det sted spænder hårdt om elastikken. Men materialerne vil alligevel arbejde mod hinanden ved brug det sted. Det kan jeg se ved test. Det hånde spænd fortsætter også når tovet ikke anvendes. Og her kryber materialet elastik meget mere end de andre materialer. Så jeg tror, at både elastik og kappe vil give op det sted før end slidet mellem en karabin og kappe. Men det er jo nok kun langtids brug, eller accelererede tests, som kan afgøre det.

Teoretisk set er jeg heller ikke helt tryg ved syningens første del. Den ser jo pæn ud ubelastet. Men belastet, hvor tovet er trukket til 200% længde, så vil den ene side blive dobbelt så lang, mens siden med tampen stort set holder samme længde. Så man bør nok være opmærksom på lidt fleksibilitet i den syning.

Ellers har jeg forsøgt mig med at hive ekstra hårdt i de her dele for at se, hvad der sker. Elastikken er normalt specificeret til at kunne gå op til 180% eller 200% længde, og her har jeg som tidligere nævnt målt et træk på 13,5 kg. Ved et træk på ca. 19 kg, så bliver længden ca. 230% og herfra stopper længdeudvidelsen stort set. Ved et træk på 30 kg, så begynder elastikken at glide igennem knuden med båndet netop, som i var nervøse for. Så en sikring af tampen ER nødvendig. Ved det høje træk, så er diameteren på elastiktovet jo også skrumpet en del, og så bliver det jo pluselig en løs knude. Øjet som netop vist har jeg prøvet op til 40 kg uden, at jeg kunne se skader.

 

Jeg synes at du går meget grundigt til værks - og dine overvejelser om hvad der bliver slidt mest er meget logiske og fornuftige. Der vil jo altid være et sted, hvor elastiksnoren bliver "strammet ind" hvor den overgår/knobes/sys sammen med noget andet i enderne - på de steder vil elastikken blive mast sammen, og det er strømpen som holder. Men strømpen ER jo det som holder i sidste ende, så det er vel ikke noget problem.

Syet øje+karabin: Jeg tror at du har ret i, at en glat karabin ikke slider noget særligt på elastik-snoren - og hvis syningen holder, så er det jo det enkleste. Og måske det bedste.
Det lyder alt sammen meget interessant - god arbejdslyst.
Hvis du senere tager billeder af systemet med nogen der suser rundt i luften, kunne det være interessant at se det.
MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.

Det første der sker med elastiktovet, er du hiver elastikstrimlerne over. Og jo mindre diameter bukket i øjet bliver lagt over, jo hurtigere går indlæget til. Slid på strømpen bør du ikke bekymre dig synderligt om, da den nok skal holde.

Når du ikke mener den foreslåede måde duer, vil jeg helt klart mene den viste måden på billedet, med bændlen vil være og fortrække. 

Karabinhagen du bruger "faldt" jeg egentelig også over. Fik dog ikke skrevet noget derom. Var det mig blev denne type anvendt: http://www.biltema.dk/da/Bat/Monter...000023902/


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Nu har tråden her ændret sig til at snakke øje på elastiktov, men det gør vel ikke så meget.

Tak for for kommentarer igen. Og til forslag til karabin. Den ser god ud og med et ekstra øje. Jeg fik faktisk også kigget lidt og landede på een der ligner her:

http://www.spejdersport.dk/climbing...lukke.aspx

Den har ikke det ekstra øje, men vægten er til lille og specifikationer på styrke er bedre.

Men rigtigt, jeg har faktisk ikke været særligt tilfreds endnu med nogen som helst øje-løsning på elastik. Her er endnu et forsøg, som jeg vil kalde et "Rynkeøje". Foto her af ubelastet og belastet øje:

Det blev syet med en almindelig stoppenål, og det var ret besværligt. Men øjet er lavet med forskellige længder i mm mellem en ring af sting på elastik og band og således startende fra enden af elastiktov:

Afstand ring elastik: 5   5   5   5      5     5
Afstand ring band:   5   6   9  10,5 11,5 12

Mellem hver ring syes tråden med 3-4 sting sik sak i et bånd til næste ring. I hver ring er her 4 sting. Afstandene er sat, så hver ring bærer op til 5 kg med undtagelse af første ring som bl.a er med til at sikre god fæste mellem kerne og kappe lige i starten af elastikken.

Tror måske godt at det kunne laves enklere med kun to sting i hver ring og med bl.a. bånd i en lys farve, så man lettere kan afmærke med tusch på det.

Hvad tror jurien om en sådan løsning.

Det ser rigtigt fornuftigt ud.

Længden ser ud til at være tilpas lang. Syningerne kan man ikke se, men det lyder fornuftigt.

Syning: Jeg vil anbefale at du finder en bådudstyrs forretning - så kan du købe nogen sejlmagernåle (det skal nok være mindste størrelse - det største sejlmagernåle er gigantiske!!) og taklegarn, som passer til nålene.
Vokset taklegarn - det glider ikke tilbage efter hvert sting. Evt gnid selv voks ind i tråden.
Du kan evt. tage hvid taklegarn (for kontrast), så du kan se hvad du har syet. Sejlmagernåle er trekantede nåle som er glatte og afrundede (i modsætning til lædernåle som skærer).
http://tempobaadudstyr.dk/product/sejlmagernaale-saet-ass-10-stk-9494/

http://tempobaadudstyr.dk/product/sejlmagerhandske-hoejre-haands-9492/

http://tempobaadudstyr.dk/product/taklegarn-hvid-vokset-oe10mm-46m-spole-9522/

Hvis du skal sy meget, så køb en sejlmagerhandske - det vil gøre det meget lettere. Højrehåndshandske, hvis du er højrehåndet.
Hvis du syr lidt ind igennem gummiet og det "hænger" så kan du evt gøre nål og materiale vådt, så glider det.

Det mest belastede sted bliver i overgangen hvor påsyede strop starter: Du kan evt lave syningen FRA "øjet" hen i retning mod elastiksnoren - og når du har syet ca det ½ så strækker du elastikken ud. Nu kan du jo spænde tingene lidt ud ved din arbejdsplads. Dermed vil syningen i overgangen få indbygget lidt strækmulighed i taklegarnet, så belastningen fordeles bedre ned i syningen.
Hvis jeg har forklaret det helt umuligt, så spørg.

Med lidt øvlese, så kan du lære at sy tingene meget hurtigt - og solidt samtidigt. Evt find en sejlmager i nærheden og spørg ham om nogen fiduser - de er meget dygtige til den slags ting. Tænk på de gamle sejlskibe - hvor meget sejl som skulle sys på mange specielle måder - spændende håndværk.

Men Jury medlem nummer 2 siger "Godkendt"


To ulykker kommer sjældent alene.
Havde du ikke en "stitch awl" ? - jeg tror at den gør det samme som sejlmagernål - men kender den ikke.

To ulykker kommer sjældent alene.

Tak for kommentar. Jeg synes egentlig problemet med en stoppenål eller en sejlmagernål er at trække nålen det sidste stykke igennem. Så man bør måske have en tang til det eller lignende.

Jo, rigtigt, jeg har denne:

http://www.skindhuset.dk/produkter/58-almindelig-laedervaerktoej/210-haandsymaskine-incl-1-naale-og-traad/

Denne og dens konkurrerende fætter kan bruges med to størrelse nåle, men har kun lædernåle, så jeg har købt nåle ekstra og slebet spidsen rund på dem. Så det var egentlig også den jeg havde tænkt at forsøge med i næste omgang. Jeg har faktisk købt een rulle af dette tackle garn, som er 1,5 mm. Den er rigtig god at bruge. Men rillen i håndsymaskinen er henholdsvis 0,65 mm og 0,85 mm, så tråden til den skal være mindre. Så det vil sikkert være godt at prøve med een af de tyndere af denne robline-tråd, om du tror, at den kan bruges sammen med den maskine.

Men jeg fornemmer et problem med at komme fra een ring til den næste med syninger i båndet uden tråden begynder at forskuppe sig for meget. Kunne måske føre undertråden to gange rundt for at låse bedre.

Men du kan jo også købe tyndere taklegarn - jeg kan kun tro, at robline tråd vil virke godt i din "håndsymaskine" - er det ikke det den er beregnet til ?
Eller brug eller noget andet solid tråd i passende tykkelse, og så kan du gnide det med voks. Hvilkensomhelst slags voks er bedre end ingen voks.
Du kan også måske "tynde" tråden hvis tråden er lidt for tyk til nålen - du trækker enden af tråden over æggen af en hobbykniv - så kan du tynde den ud til det rene ingenting, og dermed "tråde" den - du skal måske lige give det voks.
Ja - man skal også ofte bruge en fladtang. En lille kan gøre det.
Syningerne - hvis du bare laver dem nogenlunde lige stramt og rimeligt mange af dem, så tror jeg at naturkræfterne er fuldstændigt ligeglade med om de sidder pænt eller rodet.
Men os mennesker kan jo godt lide at det ser ordentligt ud - og så er det faktisk også nemmere at se, hvad man laver.
mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis