Er nylongjord oftest lavet af polypropylen?

Til et projekt ønsker jeg at bruge lidt slidstærkt gjord eller bånd. Og mig bekendt er polyester og nylon mere slidstærkt og UV-stabilt end f.eks. polypropylen.

Når jeg ser på nettet, så ser det ud som om, at det meste bånd, som sælges, er af polypropylen, som også er det billigste materiale.

Men jeg har på et tidspunkt købt gjord med navnet, "Nylongjord", og jeg har lavet en lille test af det (synke test i vand) og sammenlignende undersøgelse af smeltetemperatur. Det tyder stærkt på, af nylongjorden er lavet af polypropylen.

Er "Nylongjord" eller nylon reelt et handelsnavn, som godt kan dække materialer lavetaf polypropylen?

Skal man se efter den mere tekniske betegnelse, som f.eks. polyamid, om man ønsker nylon?

Det er mit indtryk, at folk med både er mere kendte med disse materialer til tovværk mm. så derfor stiller jeg spørgsmålet her.

Her er link til en brænd-test for disse materialer: http://www.tensiontech.com/tools_gu...stics.html

Til et projekt ønsker jeg at bruge lidt slidstærkt... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja ok, nu er jeg med på brugen. 

Ja det er rigtig skidt med de leverandøres betegnelser. 

Jeg vil anse en gjord lavet af PP ( polypropylen) som værende betydelig mere velegnet (slidstærk) end en af en nylongjord. Det grundet den lille diameter som gjorden skal køres rundt om på spændet. Ydermere vil en gjord af PP være betydelig nemmere og fastholde i spændet, modsat nylon der har en meget glat overflade. 

Det med gummistikken har jeg ikke ret megen tjek på. Dog vil forskellige knob (knuder) svække en gummigjord betragtelig. Måske det kan sys på en eller anden måde ???

Tvivler også stærkt på en gummigjord kan holde til i længden til og kunne fastholdes i noget form for spænde. 

Nu bruger sejlerfolket sjældent fladt reb og da slet ikke de tilhørende spænder såå .............    Men du skal ikke være nær så bange for noget lavet af PP som du bør være for noget der er fabrikeret af nylon.

En poliestergjord vil jeg tro ligger midt i mellem med hensyn til overfladeglathed. Slidstyrken tror jeg ikke der er synderlig forskel på i forhold til PP.

 

PS. Da jeg lærte og slå flik flak for mere end 50 år siden, foregik det på en græsplæne uden måtter eller andet nymodens påfund. De unge mennesker har det sørme "godt" nu om dage. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for din kommentar, Leif.

Der er dog ikke tale om gjord af gummi, men et rundt "tov", hvor kernen er elastiktråde og kappen er en strømpe typisk lavet af polypropylene. Om du ser dette foto igen:

Link til billede af terminering af elastik-tov med bånd

Når man ser efter, så har elastiktovet blot ét ombuk, mens båndet så er ført uden om et par gange og så låses og strammes til. Jeg har gjort et forsøg med efterligning. Det virker - men hvor længe?

Jeg har faktisk forsøgt med dit forslag om at sy. Dvs. sy et øje på elastikken ved at sy de to kapper sammen med en lidt kraftig tråd og blot langs det sted, hvor kapperne ligger tæt sammen. Det holder endnu efter 2 år. Fordelen er, at elastikken ikke er synderligt deformeret i hovedparten af tiden, hvor den ikke anvendes. Men det tager nogen tid og er besværligt at sy. Bruger her en håndsymaskine (Sewing Awl). Kan være lidt nervøs for de første sting I kappen, som elastik-tovet møder, og det er nok her problemet kommer en dag.

Det er mit indtryk, at Polyester normalt betegnes mere slidstærkt end polypropylene.

Men ellers tænker jeg, at vævningen også kan betyde noget. Jeg synes, at der kan være meget forskel på hvor stram/løs vævningen er lavet. Nogen anvender også sildebensvævning, men her er min fornemmelse, at det gør gjorden mindre slidstærk.

Ja, jeg lærte også en del på græsplænen... Både børn og voksne er generelt mindre adrætte end for 50 år siden. Så når de små børn starter til gymnastik, så er udgangspunktet i dag lavere. Det er sværere at holde muskelstyrken uden en del mere træning, for børnene burger også kroppen mindre i dag.

Ja ordet "nylon" bruges meget ofte i betydningen "kunststof et eller andet materiale"
Faktisk så er "Nylon" en ganske bestemt type kunststof, ligesom Polyester er en ganske bestemt type.
Såden kan vi fortsætte PP = Polypropylen er en helt speciel type materiale også.

Det bliver ikke nemmere af, at alle matarialerne kan bruges til reb på forskellige måder:
flad tape // Bånd
Hult bånd
treslået reb som kan være hårdt slået - eller løst slået
flettet på mange forskellige måder

Desudne kan fibrene være på forskellig måde:
tynde silkeagtige tråde # grove filament strimler som bruges til det billigste PP reb

Desuden sammensættes materialerne ofte med en kerne af eet materiale og en vævning udenom = strømpe, af et materiale som er mere behageligt at holde på

osv - så der er rigtigt mange ting at spørge om, når man ønsker at vide kvaliteten af reb og den slags.
Alle disse forskellige ting, har betydning for hvilket reb som er bedst i hvert enkelt tilfælde.
Elasticitet, UV bestandighed, flyder, synker, glat eller ru overflade, kan tåle kraftig ombøjning osv osv.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.

Ja det kan være flettet/slået på så mange måder og det indvirker også på hvor bøjelig gjorden bliver. 

Åh, havde ikke lige set gummistikken var rund. Sammenføjningen med båndet er nok knyttet som et enkelt eller dobbelt flagknob. Hvor lang tid det holder er jo ikke til og sige, men man bør naturligvis give grejerne et grundigt eftersyn ret jævnlig.

"Det er mit indtryk, at Polyester normalt betegnes mere slidstærkt end polypropylene."

Ja sikkert med hensyn til og blive slæbt hen over jorden men ikke i knudestyrken grundet større overfladeglathed, som du nok bør veje højere end slidstyrken i en gymnastiksal.

Anyway, det er uden tvivl gummistikdelen der er den/det "skrøbelige led på kæden".

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg har også brugt gummi-elastikker - runde - til forskellige formål på båden.

Jeg har brugt regulære knob for eksempel dobbelt fiskerknob, og det holder meget fint.
Jeg har brugt at sy med sejlmagernål og taklegarn rundt om to parter samt delvis ind gennem yderstrømpen. En sådan syning holder også fint - den skal jo bare have en passende størrelse - måske 2-3 x tykkelsen.

Til dit formål, vil jeg mene at du også kan bruge et "dobbelt 8-talsknob" - så får du jo et øje i enden.
Enden af gummi-snoren kan du lige varme så strømpen ikke trevler. Husk altid at have ekstra lang "tamp" så gummisnoren ikke trækker den frie ende igennem. 5 cm fri stump f. eks.

BØRN - og siden i begynder at skrive om børn der ikke har så meget kondi mere: DET BEDSTE man kan gøre for sine børn, det er at hænge svingtov op, hænge klatrenet op eller lave tovbaner.

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce

Med hensyn til knudefasthed, så er jeg med på, at det kan være en fordel at overfladen på materialet ikke er glat, så knuden skrider op. Men om man bruger de rigtige knuder, så har vil jeg normalt forvente, at polyester er udmærket. Men jeg tænker også på en anden materialeegentskal - at materialet kryber (Engelsk: creep eller relaxation). Når et materiale udsættes for et konstant træk, så giver det sig med tiden og "slækker", og det er selvfølgelig også afhængig af andre forhold, som f.eks. temperatur. Og her skulle polypropylen være et væsentligt dårligere materiale end polyester. Og i en knude, som er spændt hårdt, og her f.eks. også i forbindelse med elastik, der vil polypropylen slække sig med tiden. Og vil så ved næste brug blive trukket an igen. Så Leif, jeg ønsker blot at gøre opmærksom på det forhold også.

Jeg vil normalt ikke være så glad for større tunge knuder i tov eller elastik tæt ved gymnasterne. Det giver anledning til de vil kunne slaske mere og give uballancer. Og knuder glider ikke så let af når man rammer dem med arme eller andet. Elastiktov er relativt tungt i forvejen, og til voksne skal der typisk anvendes 2-4 Ø10 liner i hver side. Vi har også et brug, hvor vi trækker en elastik igennem en ring ved brug af "Hook & Moor", og der skal så helst ikke være for meget knude, der kan komme i vejen.

Jeg har vedlagt i billede af en syning til kommentering. Hvordan ser søfolk generelt på at sy øjer på tov?

 

Ja ok med dine betragtninger vedrørende matrialet giver sig. Mener dog stadig det er uden betydning til dit brug da du på ingen måder kommer op i nærheden af din gjords belastningsgrænse, det skal gummistikken nok sørge for. I øvrigt opgives poliesterreb normalt til kun og kunne tåle en belastning på knap halvdelen af hvad et pp reb tåler i samme diameter. Men igen, det varierer alt efter måden det er flettet/slået på.

Måden at udføre syningen er udemærket. Du kan også godt lave det som en almindelig øjetakling. Du skal bare have et eller andet der forhindre øjet i og glide, så der pludselig ikke er et øje mere til modparten af knuden/knobet og "holde" i.  Som sagt er gummistikreb noget besværligt noget og lave knuder/knob på. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

På både:

Det er brugt en del at lave en lang takling om de to stykker "reb" og så surre ind imellem. Det holder godt, når det sys med kraftigt taklegarn og mange omgange.
Syningen du har vist på billedet ser pæn ud og holder sikkert OK - hvis du vil være sikker på at din syning er stærkere end elastikken, skal du måske lave din syning længere og have regulær omvikling / som en takling.

Knob på elastiksnor - denne dobbelte 8-tals knob vil holde fint:

http://www.animatedknots.com/fig8follow/index.php?Categ=climbing&LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com

Denne "perfection loop" vil holde:

http://www.animatedknots.com/perfection/index.php?Categ=fishing&LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com

Hvis du binder dette knob ind igennem en ring, så vil den holde med elastiksnor: 
http://www.animatedknots.com/poachers/index.php?Categ=arborist&LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com


MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Skrevet af Nitter på 03-11-2015 18:41

 I øvrigt opgives poliesterreb normalt til kun og kunne tåle en belastning på knap halvdelen af hvad et pp reb tåler i samme diameter. Men igen, det varierer alt efter måden det er flettet/slået på.

Du kan også godt lave det som en almindelig øjetakling. Du skal bare have et eller andet der forhindre øjet i og glide, så der pludselig ikke er et øje mere til modparten af knuden/knobet og "holde" i. 

Ja, jeg er enig i, at med bånd sammen med elastiktovet, så er elastiktovet sikkert altid svagest.

Men jeg er lidt overrasket over, at du skriver at trækstyrken for polypropylen generelt burde være bedre end polyester. Har du mulighed for at henvise til mere information om det? Jeg finder desvære ikke en dansk reference, men i disse to referencer anføres det modsatte - altså at polyesters trækstyrke er højere end polypropylen.

Animated Knots

jbrope

Jeg måtte lige bruge Google til at finde en øjetakling - her:

DYK sømandskab

Jeg kan godt være lidt nervøs for at sy direkte igennem kernen med elastiktråde. Da friktionen er høj mod nålen derinde, så er det min fornemmelse er at en sytråd derinde nemt slides over eller måske selv kan slide gummitrådene over. Så derfor har jeg holdt mig til kappen alene.

Kan du prøve at uddybe lidt nærmere mht. "forhindre øjet i at glide". Jeg forstår desværre ikke helt, det du skriver.

Du skalbare sy rundt en gang og så lidt igennem siden af strømpen, igen en rundtørn og lidt igennem siden af strømpen - osv - bare du sørger for at der kommer en del syninger igennem ydersiden af strømpen på begger dele/parter så skrider syningen ikke. Lav syningen godt stram. Sy ikke ind igennem gummiet hvis du kan undgå det. Lav syningen 3-4 gange tykkelsen af det du syr omkring - og hellere for lang hvis du er i tvivl. Brug kraftigt taklegarn-solid tråd. Så bliver det solidt.
God arbejdslyst MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis