Udluftning af radiator og dødt vand

Hej alle GDS'ere.

Vi har i forbindelse med en renovation udskiftet 3 af de gamle radiatorer og alle 9 ventiler til nye 2-strengs Danfoss ventiler. Alt synes at fungerer og vi har godt med varme på.

MEN jeg er nød til hver tredje aften at udlufte en af radiatorerne på 1. salen, da den og resten af systemet ellers står og larmer. Er det normalt? Vi har haft næsten alt vand ude af systemet, så der er naturligvis kommet en masse vand med luft ind. Men kan det virkelig passe at det tager flere uger før vandet kan klassificeres som 'dødt'?

Jeg har ca fyldt vand på i alt tre gange efter påfyldning, en gang hver uge (3 uger siden vi fik vand på). Det er jeg nød til, da trykket jo falder når jeg lufter ud.

Hej alle GDS'ere. Vi har i forbindelse med en... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nej det er eftervirkningerne af for lang tid på vandvognen (Frank har dummet sig - så bare giv ham nogle tæsk - bagefter giver han med garanti en kvajebajer) 1 bar er selvfølgeligt 10 meter.
Men hør hov (i al fald mit tilfælde) nu har jeg jo allerede 1 bar tryk ved jordoverflade (formodentlig også gældende hos jer andre) og så har jeg kun 5 meter vandsøjle tilbage at løbe på - og da lofthøjden i stueetagen er 4 meter + 1 meter til øvre del af første sals radiator - så er der jo ikke meget tilbage at rutte med, hvis jeg kun har 1,5 bar på mit anlæg. Helt galt går det jo hvis manometeret sider lavt end højt på anlægget - idet et manometer jo kun måler trykket oven over og ikke under. Eller er det helt hen i hegnet..?

Skrevet af Frank Chr. på 12-12-2015 19:46

Nej det er eftervirkningerne af for lang tid på vandvognen (Frank har dummet sig - så bare giv ham nogle tæsk - bagefter giver han med garanti en kvajebajer) 1 bar er selvfølgeligt 10 meter.
Men hør hov (i al fald mit tilfælde) nu har jeg jo allerede 1 bar tryk ved jordoverflade (formodentlig også gældende hos jer andre) og så har jeg kun 5 meter vandsøjle tilbage at løbe på - og da lofthøjden i stueetagen er 4 meter + 1 meter til øvre del af første sals radiator - så er der jo ikke meget tilbage at rutte med, hvis jeg kun har 1,5 bar på mit anlæg. Helt galt går det jo hvis manometeret sider lavt end højt på anlægget - idet et manometer jo kun måler trykket oven over og ikke under. Eller er det helt hen i hegnet..?

  Der er sørme en mand der vil noget her.    Gå du nu stille og roligt ned/ud og kigge lidt på din vandsøjlemåler, inden du bliver blanket helt af i kvajebajere.

Hint, du skal se efter hvad det første (mindste) tal på skalaen er. Dernæst burde det være dig muligt og regne ud hvorfor dit sidste udsagn er noget vrøvl.     

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Frank Chr. på 12-12-2015 19:46

Nej det er eftervirkningerne af for lang tid på vandvognen (Frank har dummet sig - så bare giv ham nogle tæsk - bagefter giver han med garanti en kvajebajer) 1 bar er selvfølgeligt 10 meter.
Men hør hov (i al fald mit tilfælde) nu har jeg jo allerede 1 bar tryk ved jordoverflade (formodentlig også gældende hos jer andre) og så har jeg kun 5 meter vandsøjle tilbage at løbe på - og da lofthøjden i stueetagen er 4 meter + 1 meter til øvre del af første sals radiator - så er der jo ikke meget tilbage at rutte med, hvis jeg kun har 1,5 bar på mit anlæg. Helt galt går det jo hvis manometeret sider lavt end højt på anlægget - idet et manometer jo kun måler trykket oven over og ikke under. Eller er det helt hen i hegnet..?

Helt hen vejret er det ikke lige bortset fra, at det tryk på 1,5 bar er et overtryk, så du har alle 15 mVs til rådighed til dine radiatorer.

 

 


fase
Tja.. jeg ved nu ikke rigtigt - fordi kan vi blive enig om at oven over hovedet på både dig og mig har vi begge 1 bar (101 kPa) lufttryk der tynger os - faktisk svarende til 10 meter vandsøjle.
Mindste tal på manometeret er 0 , altså samme værdi inde i kredsen som udenfor i det fri - og da trykket udenfor netop er 1 bar - må 0´et jo reelt svare til værdien 1 bar.
Og for at fuldende mit "nonsens" bør man også tage i betragtning, at jo længere strengen er (flowmodstand, rør diam. mv.) jo kraftigere skal pumpen være - modsat reduceres løftehøjden mærkbart. Jeg har eks. på at øges rør diam. fra f.eks. 3/8" til 1/2" minskes løftehøjden med 1 m på den samme (25-40 180) pumpe i et alm. 130 m2 stort parcelhus m. varme i tagetagen. Derfor, skal løftehøjden genskabes skal man måske op i en str. 25-60 180 pumpe :-)
Ps.
Men tager jeg fejl, så lad være med at sparke mig i røven med en str. 46 - det er for lurvet.
Skrevet af Frank Chr. på 13-12-2015 00:05
Tja.. jeg ved nu ikke rigtigt - fordi kan vi blive enig om at oven over hovedet på både dig og mig har vi begge 1 bar (101 kPa) lufttryk der tynger os - faktisk svarende til 10 meter vandsøjle.
Mindste tal på manometeret er 0 , altså samme værdi inde i kredsen som udenfor i det fri - og da trykket udenfor netop er 1 bar - må 0´et jo reelt svare til værdien 1 bar.
Og for at fuldende mit "nonsens" bør man også tage i betragtning, at jo længere strengen er (flowmodstand, rør diam. mv.) jo kraftigere skal pumpen være - modsat reduceres løftehøjden mærkbart. Jeg har eks. på at øges rør diam. fra f.eks. 3/8" til 1/2" minskes løftehøjden med 1 m på den samme (25-40 180) pumpe i et alm. 130 m2 stort parcelhus m. varme i tagetagen. Derfor, skal løftehøjden genskabes skal man måske op i en str. 25-60 180 pumpe :-)
Ps.
Men tager jeg fejl, så lad være med at sparke mig i røven med en str. 46 - det er for lurvet.

Vi bliver vel nødt til at have nogle ting på plads. Nemlig definitioner. Vi er enige om, at der ved jordens overflade er et tryk på 1 Bar/10 mVs. Det absolutte tryk. Ud fra det måler vi så en masse andre tryk f. eks. trykket i dit centralvarmesystem. Det tryk måler vi så som et overtryk f.eks. 1,5 Bar eller et andet eksempel trykket i dækket på din bil på ca. 2.4 Bar. Disse eksempler er tryk som måles som overtryk, og skal det omsættes til absolut tryk, skal vi lægge trykket ved jordens overflade til. Så bliver det målt som absolut tryk, bliver det til 2,5 Bar Abs og 3,4 Bar Abs.

Din pumpe skal bare beregnes ud fra den mængde vand, der skal tansporteres rundt i dit varmesystem, hvor der naturligvis tages hensyn til rørdimentioner og andet, som har indflydelse på flowmængden. Fordi dit varmesystem er et lukket system er trykket ligestort over det hele i systemet. Ekspansionsbeholderen er der kun for at udligne trykforskelle forårsaget af forskellige temperaturer.

Hvorfor skulle jeg i øvrigt sparke, og da slet ikke med en størrelse 46, jeg bruger kun 41

 


fase
Annonce
Skrevet af Frank Chr. på 13-12-2015 00:05
Tja.. jeg ved nu ikke rigtigt - fordi kan vi blive enig om at oven over hovedet på både dig og mig har vi begge 1 bar (101 kPa) lufttryk der tynger os - faktisk svarende til 10 meter vandsøjle.
Mindste tal på manometeret er 0 , altså samme værdi inde i kredsen som udenfor i det fri - og da trykket udenfor netop er 1 bar - må 0´et jo reelt svare til værdien 1 bar.
Og for at fuldende mit "nonsens" bør man også tage i betragtning, at jo længere strengen er (flowmodstand, rør diam. mv.) jo kraftigere skal pumpen være - modsat reduceres løftehøjden mærkbart. Jeg har eks. på at øges rør diam. fra f.eks. 3/8" til 1/2" minskes løftehøjden med 1 m på den samme (25-40 180) pumpe i et alm. 130 m2 stort parcelhus m. varme i tagetagen. Derfor, skal løftehøjden genskabes skal man måske op i en str. 25-60 180 pumpe :-)
Ps.
Men tager jeg fejl, så lad være med at sparke mig i røven med en str. 46 - det er for lurvet.

Først tak Fabrin, så er jeg fri for at give Frank en lige i bagen med en mine str. 46 træsko.  

For og summerer. Det er to forskellige verdener du blander god og grundigt sammen trykmæssigt, den inden i et lukket centralvarmeanlæg som er statisk, og den udenfor som er variabel (højde over havoverfladen og vor herres laden og gøren med vejret). 1,5 BAR "indvortes" anlæget er stadig 1,5 BAR, ligegyldigt om anlæget befinder sig ved havets overflade eller 2,5 km over.

Skal du have en pumpe til at suge luft ind i et anlæg gennem en utæthed, vil det kræve din pumpe kan generere et større sug end trykket er i anlæget. Det kan du ikke med en almindelig "slatten" pumpe man montere i et almindelig husholdnings varmeanlæg. 

Helt galt syntes jeg det går for dig med rørdimentionerne. Det eneste din sølle bette pumpe i anlæget skal lave, er og overvinde modstanden i rørene samt hjælpe med og flytte langt under en kubikmeter vand i timen. Som du ser har jeg med vilje undladt og nævne noget om hvor højt/lavt den højeste radiator/rør sidder i huset. Det grundet vandets vægt i kold/varm tilstand. I et normalt gammeldags centralvarmeanlæg kan du ca. regne med vandet vejer ca. 1,5% mindre på fremløbssiden end det gør på retursiden grundet temperaturforskellen. Det er normalt nok til at vandets vægtforskel, så og sige, selv kan foretage cirkulationen i de fleste små anlæg !!! Sjokerende ikke. 

I øvrigt kan jeg oplyse dig om jeg har en nymodens Grunfoss 25-40 180 pumpe siddende på anlæget her i huset på 170 m2. Huset er ikke helt nyt mere, og kræver derfor en smule mere varme end et mere moderne. Med en temperatur med -10 grader udenfor, trækker pumpen under 15 W når VVB står og kalder, ellers ca 10 W. Og der mangles absolut ingen varme ude i den fjerneste krog af huset. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Tball på 12-12-2015 13:09

Hej Alle

Desværre kommer der stadig luft i den øverste radiator efter ekspansionsbeholderen er skiftet :-(
Har dog fundet ud af, at klimasystemet måler temperaturen indenfor til 17 grader, selvom der er ~22-23 grader i stuen (hvilket i øvrigt er for meget).
Vi sætter termostaterne på 3, så de burde lukke når de når en temperatur på ca 20 grader, ikke sandt?

Kan der ske det, at pumpen forsøger at tvinge vand igennem systemet, trods at termostaterne næsten er lukket? Kan det skabe undertryk et sted, så der kommer luft i systemet?

Tak på forhånd. Er virkelig kommet på opgave her.

Nu må det være din tur efter der er brugt en del tid på og drille Frank.

Jeg formoder det stadig er luft fra en uhensigtsmæssig montering af dine rør der driller.

Kan du ikke beskrive hvor meget luft du kan "tappe" af den øverste radiator samt hvor tit du gør det ???

Det med natsænkningen må bero på den indvendige føler sidder på et meget koldt sted i huset, eksv. over/på en kuldebro. Ret beset burde den sættes op i midten af stuen nær gulvet.  Det er ikke nemt og overholde det krav.   Naturligvis kan føleren også være defekt eller være dårligt kallibreret. 

Når du køre med varmestyringen på kedlen vil jeg gætte på dine termostater skal stå helt åbne, da det ellers ikke er kedlen der styrer temperaturen men termostaterne på radiatorene. Du skal huske på, at nedsætter man fremløbstemperaturen fra kedlen skal der bare mere vand gennem radiatoren for og opretholde samme temperatur.  Ok, ved en eller anden 'x' lav fremløbstemperatur kan man selvf. ikke opretholde den satte rumtemperatur.

Må nok også erkende, jeg ikke vil mene man kan lave en fornuftig virkende rumtemperaturstyring uden og styre radiatorene i hvert rum særskilt. Det vil på godt dansk sige det skal gøres på radiatorventilerne og ikke på kedlen. Indrømmet, jeg sikkert er ufattelig ubegavet på det område.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ok - jeg bøjer mig ydmygt for eksperterne ang. OVERtryk og normaltryk. Men forklare så lige hvordan luftmængde i et lukket system øges når et anlæg over tid taber vand (fordampning, utætheder etc.) For det er jo vedtaget med stort flertal at så længe der blot er en lille smule overtryk kan systemet ikke suge luft ind. Opstår der måske et lufttomt vakuum ? :-)

PS.
Man må gerne drille ekstra her i juletiden.. :-D
Skrevet af Frank Chr. på 13-12-2015 18:06
Ok - jeg bøjer mig ydmygt for eksperterne ang. OVERtryk og normaltryk. Men forklare så lige hvordan luftmængde i et lukket system øges når et anlæg over tid taber vand (fordampning, utætheder etc.) For det er jo vedtaget med stort flertal at så længe der blot er en lille smule overtryk kan systemet ikke suge luft ind. Opstår der måske et lufttomt vakuum ? :-)

PS.
Man må gerne drille ekstra her i juletiden.. :-D

Der kommer ingen udendfrakommende luft ind i et lukket anlæg, ligesom der ikke forsvinder nogen form for væske. Det forudsætter naturligvis at anlæget er i orden !  

Er også i julehumør Frank: http://sangetilboern.dk/sporge-jorgen/  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 13-12-2015 14:37

Nu må det være din tur efter der er brugt en del tid på og drille Frank.

Jeg formoder det stadig er luft fra en uhensigtsmæssig montering af dine rør der driller.

Kan du ikke beskrive hvor meget luft du kan "tappe" af den øverste radiator samt hvor tit du gør det ???

Det med natsænkningen må bero på den indvendige føler sidder på et meget koldt sted i huset, eksv. over/på en kuldebro. Ret beset burde den sættes op i midten af stuen nær gulvet.  Det er ikke nemt og overholde det krav.   Naturligvis kan føleren også være defekt eller være dårligt kallibreret. 

Når du køre med varmestyringen på kedlen vil jeg gætte på dine termostater skal stå helt åbne, da det ellers ikke er kedlen der styrer temperaturen men termostaterne på radiatorene. Du skal huske på, at nedsætter man fremløbstemperaturen fra kedlen skal der bare mere vand gennem radiatoren for og opretholde samme temperatur.  Ok, ved en eller anden 'x' lav fremløbstemperatur kan man selvf. ikke opretholde den satte rumtemperatur.

Må nok også erkende, jeg ikke vil mene man kan lave en fornuftig virkende rumtemperaturstyring uden og styre radiatorene i hvert rum særskilt. Det vil på godt dansk sige det skal gøres på radiatorventilerne og ikke på kedlen. Indrømmet, jeg sikkert er ufattelig ubegavet på det område.   

 

 

 

@Frank jeg tror kun de driller dig, fordi de ved du kan klare det

Hej Nitter.

Mange tak for svaret I starten satte vi radiatorerne på 4 i stuen, så klimastyringen kunne styre det selv. Der blev dog alt for varmt, trods huset er fra 47, så jeg kunne godt regne ud at noget var galt Så skruede radiatorerne ned på 3 i stuen. På 1. salen har de alle stået på 3 hele tiden.

Pt. holder rummene en termperatur på 21 grader, trods klimastyringen siger der er 18 grader. Så har omprogrammeret styringen, så det passer med offset'et, men kønt er det ikke. Tror temperaturføleren sidder bag vores køkkenskabe :S, men det skal undersøges nærmere.

Men til problemet, det må næsten være en utæthed et sted, efter jeg har sat de nye termostater på overalt. Synes dog jeg har været rundt at kontrollere dem alle og genspænde det hele. Nogen der ved hvor man kan købe noget vandsøger salve?(tror jeg det hedder).

Det er meget forskelligt hvornår jeg skal udlufte. Noglegange er det et døgn efter sidste udluftning. Andre gange kan der gå 5 dage. Jeg udlufter normalt radiatoren sent aften eller tidlig morgen (når jeg ikke kan sove længere pga. den larmende luft :-))

 

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis