Udluftning af radiator og dødt vand

Hej alle GDS'ere.

Vi har i forbindelse med en renovation udskiftet 3 af de gamle radiatorer og alle 9 ventiler til nye 2-strengs Danfoss ventiler. Alt synes at fungerer og vi har godt med varme på.

MEN jeg er nød til hver tredje aften at udlufte en af radiatorerne på 1. salen, da den og resten af systemet ellers står og larmer. Er det normalt? Vi har haft næsten alt vand ude af systemet, så der er naturligvis kommet en masse vand med luft ind. Men kan det virkelig passe at det tager flere uger før vandet kan klassificeres som 'dødt'?

Jeg har ca fyldt vand på i alt tre gange efter påfyldning, en gang hver uge (3 uger siden vi fik vand på). Det er jeg nød til, da trykket jo falder når jeg lufter ud.

Hej alle GDS'ere. Vi har i forbindelse med en... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Selvfølgelig kan jeg ta´ (kærlige) drillerier

Jeg har nu spurgt mit eget bagland og her er nogle bud overtryk eller ej.

Sidder automatudlufteren efter pumpen (typisk fejl) kan der suges luft ind.

Sidder ekspansionsbeholderen korrekt monteret mellem kedel og pumpe - kaldet (K.E.P) altså korrekt komponentrækkefølge. Hvis ikke kan der suges luft ind.

Når et varmeanlæg går ned i temp. kan der forekomme undertryk i dele af anlægget der kan suge luft ind.

Når en termostatventil lukker ned for en radiator, kan der forekomme et svagt undertryk i radiatoren.

Galvaniseret rør udskiller brint.

Bakterier i vandet der går i forrådnelse udskiller ildelugtente gasser - der kan brænde. (udluftningsluften stinker ofte rådent). Prøv med en lighter - men pas på skægget.

Pumper med en utæt pakdåde ved akseenden kan arbejde luft ind i systemet.

 PS. Måske kommer der flere bidrag...

Lige en bemærkning til Nitters pumpe.

Sikke da et resursespild med en str. 40 pumpe - den skal jo arbejde meget mere end en 60´ere pumpe. Jeg tipper på du kan spare næsten 100 kr årligt ved at udskifte og gå en str. op i kapacitet. (driller lidt)   

Ps. Og så kan du måske endda sælge energibesparelsen tll din el-leverandør.

..med "efter pumpen" menes foran pumpen, altså hvis hætten ikke er skruet ordentlig fast (lige så der ikke opstår forviklinger).

Vandsøgerpasta kan købes her: http://www.hatten.dk/produkt.aspx?categoryId=815553645&varenummer=36%207250%20998
Skrevet af Frank Chr. på 14-12-2015 14:03

Lige en bemærkning til Nitters pumpe.

Sikke da et resursespild med en str. 40 pumpe - den skal jo arbejde meget mere end en 60´ere pumpe. Jeg tipper på du kan spare næsten 100 kr årligt ved at udskifte og gå en str. op i kapacitet. (driller lidt)   

Ps. Og så kan du måske endda sælge energibesparelsen tll din el-leverandør.

  Den påstand bliver du sgi nødt til og dokumenterer, min herre.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

En 25-40 180 bruger typisk 140 kwh./årligt - en 25-60 180 bruger typisk 90 kwh./årligt (gennemsnits parcelhus). Hvis de begge skal pumpe den samme mængde vand igennem systemet.  Ps. Under forudsætning af de begge køre på auto.

Pps. Blot for at forklarer driftforskellen på de 2 pumper ved et givent forbrug.

Nå ja dokumentationen - Se lige dette online beregningsprogram her: http://product-selection.grundfos.com/front-page.html?%25253D=&custid=GDK&qcid=54211675&time=1450108529247&=
Brug den "avancerede" udgave (selv er jeg lidt vild med den slags) :-)
Skrevet af Frank Chr. på 14-12-2015 13:42

Selvfølgelig kan jeg ta´ (kærlige) drillerier

Jeg har nu spurgt mit eget bagland og her er nogle bud overtryk eller ej.

Sidder automatudlufteren efter pumpen (typisk fejl) kan der suges luft ind.

Sidder ekspansionsbeholderen korrekt monteret mellem kedel og pumpe - kaldet (K.E.P) altså korrekt komponentrækkefølge. Hvis ikke kan der suges luft ind.

Når et varmeanlæg går ned i temp. kan der forekomme undertryk i dele af anlægget der kan suge luft ind.

Når en termostatventil lukker ned for en radiator, kan der forekomme et svagt undertryk i radiatoren.

Galvaniseret rør udskiller brint.

Bakterier i vandet der går i forrådnelse udskiller ildelugtente gasser - der kan brænde. (udluftningsluften stinker ofte rådent). Prøv med en lighter - men pas på skægget.

Pumper med en utæt pakdåde ved akseenden kan arbejde luft ind i systemet.

 PS. Måske kommer der flere bidrag...

 

Tusinde tak for tips'ene.

Jeg tror vi kan udelukke selve naturgasanlægget, da det er af nyere dato og fra Bosch. Desuden har det kørt ubeklageligt noget tid.

Det er interessant det med undertryk, når termostatventilen lukker ned for radiatoren. Jeg mindes at have hørt nogle lyde fra luftventilen på radiatoren, der kunne lyde som en høj suttelyd (ja, jeg ved det). Mit gæt er, at det forekom mens eller lige før radiatorventilen har lukket. Kan suget fra pumpen, så at sige, suge luft ind ad luftventilen lige inden eller når radiatorventilen lukker?

Hvis det er tilfældet, så kan man vel ikke benytte vandsøgerpasta, da der kun kommer luft ind og ikke vand ud?

 

Nu kan jeg ikke huske om det er et vandmonokyle eller om det er et luftmonokyle der er størst - men hvis det er sidstnævnte kan der også komme vand ud hvor der kommer luft ind. Er det - det modsatte er vandsøgerpaste ikke aktuelt og bruge.
Efter vi har skruet lidt ned for varmen i en periode, er der næsten igen luft i radiatoren (over en del dage). Efter at have skruet varmen op igen, forekommer der nu ofte luft i radiatoren igen.

Kan man udelukke noget ved den observation?
Kan man sige noget om problemet? Udover at varmen udvider nogle rør, og gør nogle samlinger endnu mere utætte?
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis