Udluftning af radiator og dødt vand

Hej alle GDS'ere.

Vi har i forbindelse med en renovation udskiftet 3 af de gamle radiatorer og alle 9 ventiler til nye 2-strengs Danfoss ventiler. Alt synes at fungerer og vi har godt med varme på.

MEN jeg er nød til hver tredje aften at udlufte en af radiatorerne på 1. salen, da den og resten af systemet ellers står og larmer. Er det normalt? Vi har haft næsten alt vand ude af systemet, så der er naturligvis kommet en masse vand med luft ind. Men kan det virkelig passe at det tager flere uger før vandet kan klassificeres som 'dødt'?

Jeg har ca fyldt vand på i alt tre gange efter påfyldning, en gang hver uge (3 uger siden vi fik vand på). Det er jeg nød til, da trykket jo falder når jeg lufter ud.

Hej alle GDS'ere. Vi har i forbindelse med en... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Tball på 29-12-2015 10:32
Efter vi har skruet lidt ned for varmen i en periode, er der næsten igen luft i radiatoren (over en del dage). Efter at have skruet varmen op igen, forekommer der nu ofte luft i radiatoren igen.

Kan man udelukke noget ved den observation?
Kan man sige noget om problemet? Udover at varmen udvider nogle rør, og gør nogle samlinger endnu mere utætte?

Hvis rørene er samlede med muffer, vil en opvarmning gøre rørene mere tætte og en afkøling det modsatte. En lukket termostatventil vil ikke skabe nogen form for undertryk i systemet, hvorved der suges luft ind. Dette gælder, når trykket er over nul, vi går her ud fra at dit manometer viser rigtigt. Det kunne være interessant at montere en automatiskt udlufter på den ramte radiator. Hvis du lukker luft ud af radiatoren, må trykket i systemet falde, så der af og til skal lukkes vand på anlægget. Er det tilfældet?


fase
Skrevet af S. Fabrin på 29-12-2015 14:46

Hvis rørene er samlede med muffer, vil en opvarmning gøre rørene mere tætte og en afkøling det modsatte. En lukket termostatventil vil ikke skabe nogen form for undertryk i systemet, hvorved der suges luft ind. Dette gælder, når trykket er over nul, vi går her ud fra at dit manometer viser rigtigt. Det kunne være interessant at montere en automatiskt udlufter på den ramte radiator. Hvis du lukker luft ud af radiatoren, må trykket i systemet falde, så der af og til skal lukkes vand på anlægget. Er det tilfældet?

 

Hej S Fabrin

Mange tak for svaret.

Rørsamlingerne er samlet med muffer, så det burde vel gøre dem tættere.

Trykket falder umiddelbart ikke, selvom jeg lufter ud hele tiden. Så der må komme luft ind, men ikke vand ud? Men vil det at montere en automatisk udlufter ikke være symptombehandling, i stedet for at finde årsagen?

 

Du har da ret i, at det at montere en automatisk udlufter er symptombehandling, men når den selv lufter ud må trykket i anlægget falde, og du vil på et tidspunkt være nødt til at fylde vand på anlægget. Hvis du ikke skal fylde vand på, er det svært at tro, det er luft, det drejer sig om, og så må der være noget andet galt.

fase
Glemte helt at opdatere sagen, men bedre sendt end aldrig. :-)

Jeg har løst problemet ved at udskifte luftskruen på radiatoren. Det lyder måske simpelt, men utætheden var svær at finde, da man aldrig kunne se tegn på vand eller fugt omkring skruen. Ikke desto mindre kom der luft ind den vej, trods vandet på det sted havde nogen højere tryk end 1 bar.

Håber andre kan bruge mine erfaringer.

Bonusinfo:
I min søgen efter fejlen, fandt jeg en termostat i loftet nede i kælderen. Det viser sig minsandten at vi har vand-gulvvarme på det ene badeværelse Termostaten har været kalket til, så den har ikke lukket noget varme ind. Der er desuden elgulvvarme, så vi har ikke overvejet muligheden for vand-gulvvarme. Så nu er elgulvvarmen slukket
Godt at du fik fikset det. Og tak fordi du deler erfaringen, så andre kan få glæde af det.

PS: Sej bonus at opdage vand-gulvvarme!! Det må give en god besparelse fremadrettet.

Mvh. AllanE
Skrevet af Tball på 27-01-2016 18:37
Glemte helt at opdatere sagen, men bedre sendt end aldrig. :-)

Jeg har løst problemet ved at udskifte luftskruen på radiatoren. Det lyder måske simpelt, men utætheden var svær at finde, da man aldrig kunne se tegn på vand eller fugt omkring skruen. Ikke desto mindre kom der luft ind den vej, trods vandet på det sted havde nogen højere tryk end 1 bar.

Håber andre kan bruge mine erfaringer.

Bonusinfo:
I min søgen efter fejlen, fandt jeg en termostat i loftet nede i kælderen. Det viser sig minsandten at vi har vand-gulvvarme på det ene badeværelse Termostaten har været kalket til, så den har ikke lukket noget varme ind. Der er desuden elgulvvarme, så vi har ikke overvejet muligheden for vand-gulvvarme. Så nu er elgulvvarmen slukket

Ja ok. Er glad for du fandt den luskede fejl.

Det der er sket er nok at når alle radiatorventiler og den på VVB er lukket kan pumpen skabe så stort undertryk (sug) at der suges luft ind. For det kan lade sig gøre har du så heller ingen shunt på din kedel.

Du må have gulvvarmen med på anlæget også, da dit fyr kan lave en kWh for en femtedel af hvad elselskabet drister sig til og forlange.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis