Udluftning af radiator og dødt vand

Hej alle GDS'ere.

Vi har i forbindelse med en renovation udskiftet 3 af de gamle radiatorer og alle 9 ventiler til nye 2-strengs Danfoss ventiler. Alt synes at fungerer og vi har godt med varme på.

MEN jeg er nød til hver tredje aften at udlufte en af radiatorerne på 1. salen, da den og resten af systemet ellers står og larmer. Er det normalt? Vi har haft næsten alt vand ude af systemet, så der er naturligvis kommet en masse vand med luft ind. Men kan det virkelig passe at det tager flere uger før vandet kan klassificeres som 'dødt'?

Jeg har ca fyldt vand på i alt tre gange efter påfyldning, en gang hver uge (3 uger siden vi fik vand på). Det er jeg nød til, da trykket jo falder når jeg lufter ud.

Hej alle GDS'ere. Vi har i forbindelse med en... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har ofte  haft problemer med at få luftet systemet helt ud i mit hus .såvel som andre steder jeg har haft opsyn med.

Man kan lufter ud i cirkulationspumpen ved at løsne den store skru på forsiden af pumpen.

Sætte pumpen på max,- tænde og slukker for pumpen,for at skubbe  luften ud .

Har engang fået det råd at komme lidt opvaskemidel i  systemet når jeg hælder vand på. Det nedsæter overfladespændingen, så luften ikke fanges i en luftlomme, og syntes det hjælper. Men pas på der ikke er luft i slangen, hvis du bruger en sådan når du fylder vand på.

P.S.  der kan vel ikke trækkes luft ind ved udluftningsskruerne, når der er overtryk i systemet!

venlig hilsen

Arne


AMA
Jo da Arne - fordi foran pumpen er der et tryk - bagved et sug. Og alt efter om man enten vælger at sætte pumpen på fremløb eller returen - ænder man sug vs. tryk.
Jeg har selv pumpen på returen til kedlen men af en helt anden årsag - måske du kan gætte hvorfor ??? :-)

Hej Alle

Desværre kommer der stadig luft i den øverste radiator efter ekspansionsbeholderen er skiftet :-(
Har dog fundet ud af, at klimasystemet måler temperaturen indenfor til 17 grader, selvom der er ~22-23 grader i stuen (hvilket i øvrigt er for meget).
Vi sætter termostaterne på 3, så de burde lukke når de når en temperatur på ca 20 grader, ikke sandt?

Kan der ske det, at pumpen forsøger at tvinge vand igennem systemet, trods at termostaterne næsten er lukket? Kan det skabe undertryk et sted, så der kommer luft i systemet?

Tak på forhånd. Er virkelig kommet på opgave her.

EDIT:

@Arne, der er autoudlufter på pumpen. Der sidder en lille grå plastikhætte, man kan løsne, hvorefter man kan køre et autoudlufter program på fyret. Der sidder også den skrue du beskriver, men den behøver man vel ikke røre ved, hvis der er autoudlufter på systemet?

Skrevet af Frank Chr. på 11-12-2015 19:50
Jo da Arne - fordi foran pumpen er der et tryk - bagved et sug. Og alt efter om man enten vælger at sætte pumpen på fremløb eller returen - ænder man sug vs. tryk.
Jeg har selv pumpen på returen til kedlen men af en helt anden årsag - måske du kan gætte hvorfor ??? :-)

Kan du ikke forklare det nærmere, for jeg kan ikke få dit udsagn til at passe, når der er overtryk på et i øvrigt lukket system. Hvordan skulle det kunne suge luft ind?

 

 


fase
Det kan jeg da sagtens forklare, trykket kan da falde så meget at øverste radiator mere eller mindre kan løbe tør for vand pga. en defekt trykekspansionsbeholder, utætte samlinger, utætte ventiler etc. Eller hvis fyringsanlægget stopper og vandtemperaturen falder kan der forekomme undertryk, der kan suge luft ind i systemet. Varmt vand udvider sig - koldt trækker sig sammen - (massefylden kan vist svinge 2%) nyt vand indeholder i øvrigt også luft.
Annonce
PS.
Har jeg f.eks. ret meget under 1,5 bar er der ikke vand nok på radiatorer i øverste etage - ved 2 bar klarer jeg lige skærene. :-)
Skrevet af Frank Chr. på 12-12-2015 14:05
PS.
Har jeg f.eks. ret meget under 1,5 bar er der ikke vand nok på radiatorer i øverste etage - ved 2 bar klarer jeg lige skærene. :-)

Skal jeg forstå det sådan, at du har den øverste radiator placeret mere end 15 m over din kedel/varmeveksler? Eller har jeg misforstået dit svar?


fase

Nej (jeg ved ikke hvor du får de 15 m fra) 1 bar giver 2 m vandsøjle - 2 bar 4 m vandsøjle osv.
Ps.
I øvrigt er min ekspansionsbeholder måske også lige til den lave ende.

Pps.

Måske tænker du på pumpens nominelle løftehøjde.

NB.

Du kan selv lege lidt med denne her enhedsberegner  http://www.omregn-enheder.info/enhe...?type=tryk


Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/47619' class='af-profile-link'>Frank Chr.</a> på 12-12-2015 15:42
Nej (jeg ved ikke hvor du får de 15 m fra) 1 bar giver 2 m vandsøjle - 2 bar 4 m vandsøjle osv.
Ps.
I øvrigt er min ekspansionsbeholder måske også lige til den lave ende.


Hej Frank

Den vvs-mand, der udskiftede vores ekspansionsholder, sagde at anlægget skulle holde 1,5bar, da det svarer til 15m. Jeg troede selv den skulle op på 2,5bar, men tog fejl. Det virker fint nu på 1,5bar, selvom anlægget er i kælderen og skal levere vand til 1. Salen

Ja, Franks vand er da umanerlig tungt. 1BAR = 10 meters vandsøjle. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis