Udluftning af radiator og dødt vand

Hej alle GDS'ere.

Vi har i forbindelse med en renovation udskiftet 3 af de gamle radiatorer og alle 9 ventiler til nye 2-strengs Danfoss ventiler. Alt synes at fungerer og vi har godt med varme på.

MEN jeg er nød til hver tredje aften at udlufte en af radiatorerne på 1. salen, da den og resten af systemet ellers står og larmer. Er det normalt? Vi har haft næsten alt vand ude af systemet, så der er naturligvis kommet en masse vand med luft ind. Men kan det virkelig passe at det tager flere uger før vandet kan klassificeres som 'dødt'?

Jeg har ca fyldt vand på i alt tre gange efter påfyldning, en gang hver uge (3 uger siden vi fik vand på). Det er jeg nød til, da trykket jo falder når jeg lufter ud.

Hej alle GDS'ere. Vi har i forbindelse med en... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Frank Chr. på 11-11-2015 09:06
Når jeg søger på Bosch Europur.... popper der gasfyr op ;-)
Ligefrem at få servicemand på en udlufter er nok lidt overkill :-) Tænker om plasthætten (typisk sort eller rød) mon er skruet helt i bund?
Fremgangsmåde ved påfyldning af vand er følgende: Selvudlufterens hætte skal løsnes og derefter spændes efter ca. 4-5 dage når den er færdig med at udlufte.

PS. Er den evt. defekt så koster den ikke meget kun 50-100 kr.

PPS. Falder det målbare tryk i ekspansionsbeholderen ved skift fra varm til kold - er ekspansionsvolumen for lille.

 

Hej Frank

 

Tusinde tak for svaret. Tror vi nærmer os problemet!

Jeg har haft dækslet af naturgasfyret, og finder selvudlufterens hætte. Finder ud af at den sidder løs! Så har kørt selvudlufter programmet på fyret mens hætten stadig er løsnet, hvorefter jeg har skruet den fast.

Nu krydser jeg fingrer for at det har løst problemet :-) Jeg vender tilbage med status om et par dage. Tak!

 

Skrevet af AllanE på 11-11-2015 09:08
Jeg ved ikke med luften, men jeg har haft problemet med at trykket varierede meget, så jeg jævnligt måtte tappe vand af fyret og andre gange fylde på. Årsagen var en ødelagt membran i ekspansionsbeholderen. Er dén ødelagt holder fyret ikke et konstant tryk. Ekspansionsbeholderen blev skiftet og trykket er nu stabilt. Jeg har dog gulvvarme, så jeg havde ikke problemet med luft i radiator.

Men måske kan det hænge sammen hos dig? Måske er det ikke udluftningsventilen der er defekt, men luften er et resultatet af alt for store udsving i trykket pga. ekspansionsbeholderen.

Er på ingen måde ekspert, så det er bare en ide.

 

Mange tak for idéen Allan. Jeg afventer lige og ser om tidligere svar løser problemet. Ellers må jeg se på ekspansionsbeholderen.

 

Hej Alle

Desværre hjalp det ikke at stramme selvudlufterens hætte. Anlægget laver ikke mere underlige lyde, når det starter efter natsænkning, men det fjernede ikke luften der opstår i den øverste radiator.

Jeg begynder måske at tro der er det galt Allan E nævner. Trykket på anlægget falder til ca. 1,8 bar når vandet er koldest og stiger til 2,6 bar når anlægget er varmest. ( måske er ekspansionsbeholderen bare for lille ).

Derfor skyldes luften i radiatoren måske det lave tryk ved opstart efter natsænkning? Når systemet starter op, og trykket er lavt, skaber det nok undertryk ved radiatorens luftventil, til at den trækker luft ind.

Lyder det plausibelt?

Mange tak for alle de gode svar indtil videre.

Skrevet af Tball på 23-11-2015 18:00

Hej Alle

Desværre hjalp det ikke at stramme selvudlufterens hætte. Anlægget laver ikke mere underlige lyde, når det starter efter natsænkning, men det fjernede ikke luften der opstår i den øverste radiator.

Jeg begynder måske at tro der er det galt Allan E nævner. Trykket på anlægget falder til ca. 1,8 bar når vandet er koldest og stiger til 2,6 bar når anlægget er varmest. ( måske er ekspansionsbeholderen bare for lille ).

Derfor skyldes luften i radiatoren måske det lave tryk ved opstart efter natsænkning? Når systemet starter op, og trykket er lavt, skaber det nok undertryk ved radiatorens luftventil, til at den trækker luft ind.

Lyder det plausibelt?

Mange tak for alle de gode svar indtil videre.

Njae.   Hvis der er så stor en forskel vil jeg mere hælde til din expangtionsbeholder er defekt. Prøv og bank på den med skaftet af en skruetrækker. Det skulle der meget gerne komme en hul lyd ud af. Hvis ikke, kender du nu fejlen.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 23-11-2015 22:19

Njae.   Hvis der er så stor en forskel vil jeg mere hælde til din expangtionsbeholder er defekt. Prøv og bank på den med skaftet af en skruetrækker. Det skulle der meget gerne komme en hul lyd ud af. Hvis ikke, kender du nu fejlen.  

 

 

Hej Leif

Mange tak for svaret :-)

Jeg tror du har ret. Ekspansitionsbeholderen virkede fuld trods lavt tryk på systemet (systemet er koldt). Jeg prøvede at trykke på ventilen, der ligner sådan en der er på en cykel, og der kom vand ud.

Er det en defekt ekspansionsbeholder? Kan man skifte sådan en selv?

 

Annonce
Skrevet af Tball på 24-11-2015 08:03

Hej Leif

Mange tak for svaret :-)

Jeg tror du har ret. Ekspansitionsbeholderen virkede fuld trods lavt tryk på systemet (systemet er koldt). Jeg prøvede at trykke på ventilen, der ligner sådan en der er på en cykel, og der kom vand ud.

Er det en defekt ekspansionsbeholder? Kan man skifte sådan en selv?

 

Ja menbramen er i den grad øg på expangtionsbeholderen. Du skal have monteret en ny i samme størrelse eller større.

Udskiftningen er såre simpel. Du tømmer anlæget, skifter beholderen og fylder + udluftning af anlæget. 

Er der noget der skal pakkes i forbindelse med udskiftningen skal du bruge pakgarn og salve, ikke det f******** hvide fuskertape, der alligevel ikke holder tæt i længden.

Når du har vandet af anlæget bør du også lige tjekke at manometeret viser 0 bar. Hvis ikke, bør du også skifte instrumentet. 

Pøj pøj med ombytningen. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg fik skiftet min i forbindelse med vores service-abonnement hos gasleverandøren. Endte med kun at betale for beholderen, dvs. ikke timerne, da det blev skiftet i forbindelse med fejlfinding på fyret.

Serviceteknikkeren fortalte om folk der gør det selv og om hvordan det kan påvirke deres garanti/serviceabonnement, hvis der senere opstår problemer med fyret. Jeg ved ikke hvor meget man skal lægge i det, men du bør måske undersøge vilkårene for dit serviceabonnement først, hvis du har sådan et.

Mvh. AllanE
Hej Allan og Leif

Mange tak for svaret.
Jeg kontaktede i dag vores serviceteknikker. Han kommer om et par dage og laver det uden beregning. Skal kun betale for materialer :-)
kan det være en defekt membran i ekspansionsbeholderen?

 

En måske ofte overset udluftningsmulighed (hvilket også betyder at der kan suges luft ind) er ved skruen ved akseenden på cirkulationspumpen.
Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis