Udluftning af radiator og dødt vand

Hej alle GDS'ere.

Vi har i forbindelse med en renovation udskiftet 3 af de gamle radiatorer og alle 9 ventiler til nye 2-strengs Danfoss ventiler. Alt synes at fungerer og vi har godt med varme på.

MEN jeg er nød til hver tredje aften at udlufte en af radiatorerne på 1. salen, da den og resten af systemet ellers står og larmer. Er det normalt? Vi har haft næsten alt vand ude af systemet, så der er naturligvis kommet en masse vand med luft ind. Men kan det virkelig passe at det tager flere uger før vandet kan klassificeres som 'dødt'?

Jeg har ca fyldt vand på i alt tre gange efter påfyldning, en gang hver uge (3 uger siden vi fik vand på). Det er jeg nød til, da trykket jo falder når jeg lufter ud.

Hej alle GDS'ere. Vi har i forbindelse med en... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Alle

Nu er der gået snart 3 uger, og jeg lufter stadig samme radiator ud hver tredje dag.
Synes ikke det ser ud til at trykket falder, selvom jeg lufter ud. Så spørgsmålet er vel om radiatoren trækker luft ind ved udluftningsventilen?

Jeg har netop kontrolleret at der ikke er læk på rørene op til radiatoren (Skulle ind i skunken og hive isoleringen af). Så det må være udluftningsventilen? Eller noget andet?

Alle idéer er velkomne, da jeg er virkelig på bar bund her. Har iøvrigt også kontrolleret pex rørene, men der er ingen luft i pexrørene (der er udluftningsventiler smarte steder, så det kan undgåes.)

Skrevet af Tball på 10-11-2015 18:22

Hej Alle

Nu er der gået snart 3 uger, og jeg lufter stadig samme radiator ud hver tredje dag.
Synes ikke det ser ud til at trykket falder, selvom jeg lufter ud. Så spørgsmålet er vel om radiatoren trækker luft ind ved udluftningsventilen?

Jeg har netop kontrolleret at der ikke er læk på rørene op til radiatoren (Skulle ind i skunken og hive isoleringen af). Så det må være udluftningsventilen? Eller noget andet?

Alle idéer er velkomne, da jeg er virkelig på bar bund her. Har iøvrigt også kontrolleret pex rørene, men der er ingen luft i pexrørene (der er udluftningsventiler smarte steder, så det kan undgåes.)

Hvis du har trykexpangtion er det ikke muligt pumpen hiver luft ind i anlæget. Det luft du døjer med stammer fra vandet i anlæget.

Er du sikker på din trykmåler ikke sidder fast ?

Har du stadig problemer med og få varme i de øverste radiatore ?

Kan du stadig høre vandet suser i anlæget ?

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis der er automatudlufter på anlægget - kan den godt trække luft ind.
Lige for at udelukke at der ikke er "kuk" i rækkefølgen af komponenter. KEP hedder det - altså kedel-ekspansion-pumpe.

For øvrigt er det set at en for lille ekspansionsbeholder i forhold til vandmængden og en for kraftig cirkulationspumpe kan være problematisk. således at der trækkes luft ind ved ekspansionsbeholderen.
..og lige mht. larmen/susen i rørene prøv at sætte pumpen på variabel hastighed. I gamle dage før de nye lavenergi pumper kom på markedet - var det ofte hensigtsmæssigt at man også monterede en differenstrykregulator for at styre flowet.
Annonce
Skrevet af Nitter på 10-11-2015 22:00

Hvis du har trykexpangtion er det ikke muligt pumpen hiver luft ind i anlæget. Det luft du døjer med stammer fra vandet i anlæget.

Er du sikker på din trykmåler ikke sidder fast ?

Har du stadig problemer med og få varme i de øverste radiatore ?

Kan du stadig høre vandet suser i anlæget ?

 

Hej Leif

Tak for svaret. Ja det er jeg ret sikker på. Vi har natsænkning, så når temperaturen falder, kan man se trykket falder til lidt under 'normalen'. Når vandet varmes op igen stiger trykket tilsvarende.

Vi har ikke haft problemer med ikke at kunne få varme i øverste radiatore. Den ene radiator skal desværre bare tømmes for luft engang imellem. 

Ja, men hvis jeg skruer termostaterne fra 4 til 3 i stuen er susen meget mindre. Vi lader klimastyringen styre hvornår vandet slukkes og tændes, så termostaterne på radiatorerne bruges ikke rigtigt. Ovenpå står de dog på 3, da varme stiger opad og det gerne blive lidt varmere deroppe.

Mange tak for spørgsmålene

 

Skrevet af Frank Chr. på 10-11-2015 23:37
Hvis der er automatudlufter på anlægget - kan den godt trække luft ind.

 

Der er automatudlufter på anlægget. Det er sådan en fyr: Bosch EuroPur ZSBR 28-3A.

Faktisk har jeg overvejet om luften kan komme direkte fra fyret. For hvis der kommer luft fra denne, vil det ende oppe i den radiator som har luftproblemer.

Hvis det er automatudlufteren, er det så at få en servicemand ud at se på det?

 

Skrevet af Frank Chr. på 11-11-2015 00:22
..og lige mht. larmen/susen i rørene prøv at sætte pumpen på variabel hastighed. I gamle dage før de nye lavenergi pumper kom på markedet - var det ofte hensigtsmæssigt at man også monterede en differenstrykregulator for at styre flowet.

 

Hej Frank

Jeg kører pt. med proportionaltryk - lavt (5). Se vedhæftet billede. Tilsvarende har jeg sat forududstillingen på ventilerne til 0,3bar overalt i huset, så det passer med størrelsen af radiatorerne og vandflowet.

 

Når jeg søger på Bosch Europur.... popper der gasfyr op ;-)
Ligefrem at få servicemand på en udlufter er nok lidt overkill :-) Tænker om plasthætten (typisk sort eller rød) mon er skruet helt i bund?
Fremgangsmåde ved påfyldning af vand er følgende: Selvudlufterens hætte skal løsnes og derefter spændes efter ca. 4-5 dage når den er færdig med at udlufte.

PS. Er den evt. defekt så koster den ikke meget kun 50-100 kr.

PPS. Falder det målbare tryk i ekspansionsbeholderen ved skift fra varm til kold - er ekspansionsvolumen for lille.
Jeg ved ikke med luften, men jeg har haft problemet med at trykket varierede meget, så jeg jævnligt måtte tappe vand af fyret og andre gange fylde på. Årsagen var en ødelagt membran i ekspansionsbeholderen. Er dén ødelagt holder fyret ikke et konstant tryk. Ekspansionsbeholderen blev skiftet og trykket er nu stabilt. Jeg har dog gulvvarme, så jeg havde ikke problemet med luft i radiator.

Men måske kan det hænge sammen hos dig? Måske er det ikke udluftningsventilen der er defekt, men luften er et resultatet af alt for store udsving i trykket pga. ekspansionsbeholderen.

Er på ingen måde ekspert, så det er bare en ide.

Mvh. AllanE
Der er yderligere 46 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis