Udluftning af radiator og dødt vand

Hej alle GDS'ere.

Vi har i forbindelse med en renovation udskiftet 3 af de gamle radiatorer og alle 9 ventiler til nye 2-strengs Danfoss ventiler. Alt synes at fungerer og vi har godt med varme på.

MEN jeg er nød til hver tredje aften at udlufte en af radiatorerne på 1. salen, da den og resten af systemet ellers står og larmer. Er det normalt? Vi har haft næsten alt vand ude af systemet, så der er naturligvis kommet en masse vand med luft ind. Men kan det virkelig passe at det tager flere uger før vandet kan klassificeres som 'dødt'?

Jeg har ca fyldt vand på i alt tre gange efter påfyldning, en gang hver uge (3 uger siden vi fik vand på). Det er jeg nød til, da trykket jo falder når jeg lufter ud.

66 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Håber du lufter ud med en pumpe der har været slukket i 15 minutter før du tager udluftningsrunden. Det er grundet vandet "slæber" luften væk fra de højeste steder i anlæget. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

  Hovsa glemte helt. 

Vandet kan betegnes som "dødt" når alt llten er forsvundet. DVS. når rusten har omsat ilten da der skal ilt til og producere rust. Ilt udgør ca 19% af luften ved havets overflade. Dermed kan "dødt" vand godt indeholde de resterende 80% af  "luften".

https://da.wikipedia.org/wiki/Luft 

Forklar lige lidt mere om hvordan dit anlæg larmer ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Nitter

Mange tak for svaret. Du har ret, ved dødt vand menes der ikke vand uden luft. Men så er spørgsmålet nok nærmere, hvornår man kan regne med, at der ikke længere skal luftes ud hele tiden? :-) Hvis der altså findes et sådan svar, da det jo kommer an på mange ting.

Anlægget / rørene larmer på den måde at man kan høre vandet løbe i rørene. Det suser mens pumpen kører.
Det suser langt mindre lige efter udluftningen af den øverste radiator.

Du skal som skrevet udlufte på de højeste punkter med slukket pumpe. Det bør være nok med 1 gang. Og hvis der derefter ikke kommer luft når du åbner skruen, er det noget andet der larmer


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nitter ! ! Det er hverken ilten eller for så vidt andre luftarter i vandet, der driller når der er luft i et anlæg. Det er den luft der er over vandet der driller.
Den ilt der kan opløses i vand er ikke luftformig, og bliver det heller ikke. Ferskvand kan ved 15 gr. indeholde 7 milliliter ilt pr liter før det har nået mætning. ( det kan nogen gange overmættes) Det er den ilt som fiskene kan "indånde" ved hjælp af deres gælder. Det kommer fra luftens ilt ved opblanding, og fra vandplanter (fotosyntese) Der kan også være en del ilt i postevand, der er ofte nogle iltningstrapper på vandværket. Det er netop for at få jernet (okker) i vandet til at ruste, så man kan rense det væk i et sandfilter.
Men du har naturligvis ret i at vandet i et centralvarmeanlæg ikke kan ruste mere når den opløste ilt er brugt op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af Tball på 22-10-2015 22:28
Hej Nitter

Mange tak for svaret. Du har ret, ved dødt vand menes der ikke vand uden luft. Men så er spørgsmålet nok nærmere, hvornår man kan regne med, at der ikke længere skal luftes ud hele tiden? :-) Hvis der altså findes et sådan svar, da det jo kommer an på mange ting.

Anlægget / rørene larmer på den måde at man kan høre vandet løbe i rørene. Det suser mens pumpen kører.
Det suser langt mindre lige efter udluftningen af den øverste radiator.

Ja ok. Men dit spørgsmål er det ikke muligt og svare på da det afhænger af hvir meget luft der er på anlæget samt hvor mange steder luften kan gemme sig uden det er muligt og lufte ud på stedet.  

Ok med larmen, det skyldes der er nogle steder i anlæget hvor rørene går fra lavt til et højere sted og lavt igen, uden der er en udluftningsmulighed på det højeste sted. 

Er noget af installationen lavet af PEX rør ???

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af ev elmand på 22-10-2015 22:52

Nitter ! ! Det er hverken ilten eller for så vidt andre luftarter i vandet, der driller når der er luft i et anlæg. Det er den luft der er over vandet der driller.
Den ilt der kan opløses i vand er ikke luftformig, og bliver det heller ikke. Ferskvand kan ved 15 gr. indeholde 7 milliliter ilt pr liter før det har nået mætning. ( det kan nogen gange overmættes) Det er den ilt som fiskene kan "indånde" ved hjælp af deres gælder. Det kommer fra luftens ilt ved opblanding, og fra vandplanter (fotosyntese) Der kan også være en del ilt i postevand, der er ofte nogle iltningstrapper på vandværket. Det er netop for at få jernet (okker) i vandet til at ruste, så man kan rense det væk i et sandfilter.
Men du har naturligvis ret i at vandet i et centralvarmeanlæg ikke kan ruste mere når den opløste ilt er brugt op.

Øh, nu svarede jeg faktisk kun på hvad "dødt" vand er i et centralvarmeanlæg er, intet andet. 

Du må godt nok undskylde mig, men hvad alt det andet med fisk og okker har med et centralvarmeanlæg og gøre har jeg nu godt nok såre svært ved og se. 

Og nej, vand kan ikke ruste Erik. Det kan derimod jerndele der er i forbindelse med vand der indeholder ilt. Ilten nedbrydes i processen med og omdanne jern til rust. Og dele der indeholder kobber kan i øvrigt heller ikke irer uden der er ilt til stede. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af ev elmand på 22-10-2015 22:32

Du skal som skrevet udlufte på de højeste punkter med slukket pumpe. Det bør være nok med 1 gang. Og hvis der derefter ikke kommer luft når du åbner skruen, er det noget andet der larmer

 

Tak for svaret Erik. Jeg er dog helt med på hvordan jeg lufter ud. Det jeg ikke er med på, er hvordan det kan være, at efter 3 uger skal jeg stadig lufte en del luft ud trods jeg tre dage inden tømte radiatoren for luft.

Det virker somom der bliver tilført luft et sted fra, men det burde da ikke kunne lade sig gøre med et tryk på ca 2 bar?

 

Skrevet af Nitter på 22-10-2015 23:10

Ja ok. Men dit spørgsmål er det ikke muligt og svare på da det afhænger af hvir meget luft der er på anlæget samt hvor mange steder luften kan gemme sig uden det er muligt og lufte ud på stedet.  

Ok med larmen, det skyldes der er nogle steder i anlæget hvor rørene går fra lavt til et højere sted og lavt igen, uden der er en udluftningsmulighed på det højeste sted. 

Er noget af installationen lavet af PEX rør ???

 

Tak for svaret Niller.

Okay, men er det også normalt at man skal lufte ud gentagne gange samme sted?

Ja der er en del af installationen, der er pex rør. Det er en af de tre store forgreninger, der går ud fra kælderen. 

 

 

Skrevet af Tball på 23-10-2015 07:12

Tak for svaret Niller.

Okay, men er det også normalt at man skal lufte ud gentagne gange samme sted?

Ja der er en del af installationen, der er pex rør. Det er en af de tre store forgreninger, der går ud fra kælderen. 

Nej normalt lufter man kun ud en, to, ja max tre gange. Men hvis man ikke har lavet anlæget, så der er udluftningsmuligheder på alle steder hvor PEX/rørene ligger højst, kan du døje med problemet i lange tider. Måske det er muligt og komme til at hive lidt op i PEX rørene, samt fastgøre dem, så man undgår luftlommer i rørene ???

Du kan også prøve og stille pumpen på højeste hastighed her i weekenden i et forsøg på og få skyllet luften ud i radiatorene. Husk så samtidig og luftte ud med jævne mellemrum alle steder.

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 56 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis