støbeovne

Hej

Jeg har lovet Je_ns at dele lidt information om min dieselfyrede smelteovn til metal.

Ovnen er lavet med en brænder fra et oliefyr, selv ovnen er bygget op i en 60L olietønde hvori der er lavet en inderkerne af pejseplade, og udenom den, er der så fyldt på med alm. beton

Indblæsnings røret er et støbejerns rør fra en varmeinstallation i et gammelt gartneri.

Det hele er så bygget op på en til formålet lavet vogn, da ovnen vejer omkring de 100kg

Ovnen kan smelte 22kg (det maximale diglen kan indeholde) aluminium på ca 45-50 minutter fra kold ovn, og til udstøbning.

Brændstof forbruget har jeg ikke målt, men har været ude og smelte til nogle pinse træf i den lokale modeltogs klub, og der kan jeg hvis jeg rigtigt går til den nå at tømme en 10L dunk på sådan en dag (men så kører ovnen også stortset konstant)

 

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej Jeg har lovet Je_ns at dele lidt information... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det må jeg prøve, jeg er netop inde og bestille borax nu.

Det glæder mig at høre den fungere din nye ovn, kan du mærke forskel i varmen, fra gas til nu ?

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Ja oliefyret er meget mere effektivt, og det fungere fint at skrue op og ned for olietrykket, for at regulere varmen.
Jeg kunne skrue ned så den ikke kunne smelte messing'et, og op så det fik rigeligt med varme, jeg skal lige have monteret et manometer, så jeg kan se olietrykket.
Og så er det en hel del billigere i drift, og betydelig nemmere at hente en dunk diesel på tanken, end at skulle bytte gasflaske.

Vi prøver igen, i morgen --
det lyder rigtigt lækkert det med at skrue op og ned for trykket, det må jeg også lige prøve at eksperimentere lidt med
Men helt sikkert ja det er billigere i drift, der ryger ikke meget olie igennem når ovnen er i gang.
Og netop det med blot at kunne hente en slat diesel er også primær grunden til at jeg i sin tid valgte denne form for opvarmning af ovnen.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej alle

Spændende tråd.
Hvorfor bruger i 60 l tromler ? bliver 200 l for store ?
Jeg kan se at i smelter alu/kobber/messing, hvor langt er i kommet med støbejern ?
Jeg har så hørt at man bør lade støbejern emner ligge et par år for "stressreleaf", hvad er jeres erfaring med det ?
Vil alle oliefyrs brændere kunne bruges ? eller skal de have en mindste ydelse ?

Hilsen fra kommende digel ejer

Søren
Ishøj

Hold nallerne fra roterende dele

Hej
200 L tromer vil blive for store ja, både i forhold til hvad man normalvis har brug for, og hvor meget varme der er brug for, selve ovnkammeret skal ikke være ret meget større end diglen.
Støbejern har jeg ikke prøvet af med endnu så der kan jeg ikke komme med megen hjælp.
Men det er dog min tanke at skulle prøve på et tidspunkt.

Af brændere til alm hus opvarmning kender jeg ikke nogle der er for små, så umiddelbart bør alle kunne bruges ja.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce

Ja jeg bruger en almindelig oliebrænder med en 1,6 kg dyse, det har været nok til at kunne smelt kobber, som er det metal med det højeste smeltepunkt jeg har prøvet. (når jeg skruede op for olietrykket)
Jeg er ikke kommet længere end at støbe lidt runde stænger til brug i drejebænken, men kunne da godt tænke mig at komme lidt videre.
Jeg har brugt svøbet af en gammel varmvandsbeholder, svøbet måler ø 40 cm.



Jeg har ingen erfaring med at støbe støbejern, og regner pt ikke med det er noget jeg kommer til.


I gamle dage lod man ofte fabriksfremstillet støbegodt, stå og afhærde i flere år i vind og vejr.
Nu om dage bruger man det med det samme, man er jo nok blevet bedre til at lave støbejern, samt at man ikke ønsker at ligge inde med det så længe før det kan bruges.

Men det hjemmestøbte ville helt sikkert have godt af at ligge i flere år, men hvem har tålmodighed til det ?


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 21-03-2016 17:29

I gamle dage lod man ofte fabriksfremstillet støbegodt, stå og afhærde i flere år i vind og vejr.
Nu om dage bruger man det med det samme, man er jo nok blevet bedre til at lave støbejern, samt at man ikke ønsker at ligge inde med det så længe før det kan bruges.

Men det hjemmestøbte ville helt sikkert have godt af at ligge i flere år, men hvem har tålmodighed til det ?

 

Tjoaeh, njaej, hvertfald ikke jeg. Jeg har dog tålmodigheden til at bygge sådan en smeltedigel (håber jeg da).

Jeg regner dog med at bruge en af de tomme 200 l tromler vi har i firmaet, så må jeg bare fylde den ekstra godt op så brændkammeret bliver hvad ? 300mm Ø ? og 500mm højt ?

 


Hold nallerne fra roterende dele

alt efter hvor meget du vil kunne støbe af gangen.
Min digel tager ca 20kg aluminium, og den skal i alt fald ikke være større, det er ikke sårn lige til når det skal støbes ud, og samtidig er 700 grader

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej Je_ns

Så er jeg også snart ved at være klar til messing, jeg har nu bestilt borax og en 6kg grafit digel
så det skal blive spændende at prøve lidt nyt indenfor støberiet

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Ja det det bliver jo spændende at høre nærmere om..
Jeg har lige bestilt et læderforklæde, det smider rigeligt med varme fra sig sådan en bøtte flydende messing.
Jeg fandt et utroligt billigt forklæde, nu må det jo så vise sig om det er for billigt.
http://www.engelbert-strauss.dk/Beklaedning/Forklaeder/Handvaerkerforklaeder/Laederforklaede_med_laederremme-3150010-8337120-14-0.html

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis