støbeovne

Hej

Jeg har lovet Je_ns at dele lidt information om min dieselfyrede smelteovn til metal.

Ovnen er lavet med en brænder fra et oliefyr, selv ovnen er bygget op i en 60L olietønde hvori der er lavet en inderkerne af pejseplade, og udenom den, er der så fyldt på med alm. beton

Indblæsnings røret er et støbejerns rør fra en varmeinstallation i et gammelt gartneri.

Det hele er så bygget op på en til formålet lavet vogn, da ovnen vejer omkring de 100kg

Ovnen kan smelte 22kg (det maximale diglen kan indeholde) aluminium på ca 45-50 minutter fra kold ovn, og til udstøbning.

Brændstof forbruget har jeg ikke målt, men har været ude og smelte til nogle pinse træf i den lokale modeltogs klub, og der kan jeg hvis jeg rigtigt går til den nå at tømme en 10L dunk på sådan en dag (men så kører ovnen også stortset konstant)

 

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej Jeg har lovet Je_ns at dele lidt information... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Neubert og Jens. Er der nogen af jer 2 kloge hoveder der ved om det er muligt selv at lave en digel når man har grafitpulver. Den skal ikke være ret stor skal max indeholde 30-40 gram . Jeg støber små aludele i lost form. Mvh Jørgen.
Hej Jørgen
Til alu er det længe fint med at stykke rustfrit rør og en bund i.
Det bruger jeg selv til alu, dog er en digel død, men den har så også lavet en hel del.
Men dog skulle det også være muligt selv at lave grafit digler, men kræver efter hvad jeg har set en rimelig kapabel presse.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Ja en rustfri digel er fint til alu, når den ikke skal være større, er det måske nemmere at dreje den ud af et stykke aksel.
Men Jørgen hvad er det du støber, det er vi da nødt til at vide.
Men ellers kan du få en lille grafitdigel til knap et par hundrede..
www.ravstedhus.dk/pi/Grafitdigel-Sa...5440_.aspx


Vi prøver igen, i morgen --

Når jeg spørger er det fordi jeg har flere kilo grafitpulver og det kunne jo være i havde en god ide,en presse på 6-8 tons er måske en mulighed. Jeg bruger rustfri digel til alu. Jeg støber nogle små dummy pumpehuse af en luftpumpe til et modelfly Sopvith Camel en gammel 3 dækker fra ca 1914.

Skrevet af j håndstad på 19-04-2016 21:39

Når jeg spørger er det fordi jeg har flere kilo grafitpulver og det kunne jo være i havde en god ide,en presse på 6-8 tons er måske en mulighed. Jeg bruger rustfri digel til alu. Jeg støber nogle små dummy pumpehuse af en luftpumpe til et modelfly Sopvith Camel en gammel 3 dækker fra ca 1914.

 

Spændende

Går selv og samler mod og informationer til at springe ud i at bygge en model motor, på laaang sigt skulle det så gerne ende med en 1/4 skala runabout, med nogle propper i motoren

 

Mht diglen der fandt jeg denne her video som viser ganske godt hvad der skal til http://www.youtube.com/watch?v=HuM4xSNX0no


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Jo jo jens

De kunne finde ud af det dernede i det tyske, købte diglen den 18 og i dag den 21 kom den med posten og tilmed i den rigtige størrelse

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Så fik jeg også prøvet at smelte lidt messing, ca 5kg, det bliver vist ikke nødvendigt at skrue op for trykket på min brænder. det tog små 45 minutter fra kold ovn så det vil jeg ikke klage over

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis