støbeovne

Hej

Jeg har lovet Je_ns at dele lidt information om min dieselfyrede smelteovn til metal.

Ovnen er lavet med en brænder fra et oliefyr, selv ovnen er bygget op i en 60L olietønde hvori der er lavet en inderkerne af pejseplade, og udenom den, er der så fyldt på med alm. beton

Indblæsnings røret er et støbejerns rør fra en varmeinstallation i et gammelt gartneri.

Det hele er så bygget op på en til formålet lavet vogn, da ovnen vejer omkring de 100kg

Ovnen kan smelte 22kg (det maximale diglen kan indeholde) aluminium på ca 45-50 minutter fra kold ovn, og til udstøbning.

Brændstof forbruget har jeg ikke målt, men har været ude og smelte til nogle pinse træf i den lokale modeltogs klub, og der kan jeg hvis jeg rigtigt går til den nå at tømme en 10L dunk på sådan en dag (men så kører ovnen også stortset konstant)

 

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej Jeg har lovet Je_ns at dele lidt information... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja det bliver rigtigt spændende.

Ja det var da godtnok billigt for det forklæde. tror egentlig også jeg har en halv lædersofa liggende jeg kan lave mig et af.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jeg havde egentlig længe funderet i om ovnen egentlig kunne blive varm nok til at lave støbejern.
Men nu hvor jeg tænker lidt tilbage, så den første udgave jeg lavede af ovnen, der lagde jeg en glas snor (dem til brændeovne) som tætning ved låget i ovnen, og der gik ikke mange smeltninger før der ikke længere var en snor, men en stang glas i stedet.

Det bør vel nærmest give svaret på om jeg kan opnå de temperature

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jeg smeltede noget kobberskrot, noget gammel 0,7 mm plade fra inddækning.
Da det fyldte en del, brugte jeg min digel i rustfri (da min grafit digel er noget mindre), det gik fint fik smelter ca 30 kg, jeg skruede godt op for olietrykket, jeg fandt ud af når temperaturen er høj er der næsten ingen slagger.
Opdagede da jeg var færdig, at den rustfri digel er helt krakaleret med gennemgående revner, så det giver da stof til eftertanke, ikke sjovt hvis den var gået fra hinanden, under udstøbningen.

Jeg har for øvrigt modtaget lædderforklædet, forbavsende god kvalitet, og endda med læder seletøj.
Så en sjælden gang immelem kan man være heldig med at købe billigt...


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 31-03-2016 17:16
Jeg smeltede noget kobberskrot, noget gammel 0,7 mm plade fra inddækning.
Da det fyldte en del, brugte jeg min digel i rustfri (da min grafit digel er noget mindre), det gik fint fik smelter ca 30 kg, jeg skruede godt op for olietrykket, jeg fandt ud af når temperaturen er høj er der næsten ingen slagger.
Opdagede da jeg var færdig, at den rustfri digel er helt krakaleret med gennemgående revner, så det giver da stof til eftertanke, ikke sjovt hvis den var gået fra hinanden, under udstøbningen.

Jeg har for øvrigt modtaget lædderforklædet, forbavsende god kvalitet, og endda med læder seletøj.
Så en sjælden gang immelem kan man være heldig med at købe billigt...
 

 

Hej Je_ns

Det lyder lækkert med det forklæde, det er rart når man løber i en af de gode handler

 

Nej en digel læk er ikke for sjov, det har jeg prøvet en enkelt gang hvor bunden revnede imens jeg var ved at smelte 15kg aluminium, det er noget af et arbejde, og varmt når der skal ryddes op efter sådan en tur.

 

Jeg venter stadig på posten dukker op med min digel, jeg har en del kobber også, så har overvejet selv at prøve at lave messing

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Så kom min nye digel hjem, dog er der sket noget af en fejl fra sælger, da den jeg havde bestilt var en 6kg, det bliver nok noget svært at stoppe 6kg ned i denne bette en


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce

Ja det var da en bette en

Hvor købte du den henne?

Den jeg har hedder størrelsen A8 og skulle kunne indeholde 12,5 kg messing..

Der var noget med den skulle varmes forsigtig op, og " impræneres " med Boax, inden brug, kan ikke helt huske hvorfor, og hvordan.

Jeg købte her (i dyre domme)

www.ravstedhus.dk/pi/Grafitd...11387.aspx

 


Vi prøver igen, i morgen --

ja jeg har også læst de skal forvarmes osv. den første opvarmning er for at sikre alt fugt er ude, men hvorfor de også skal have med borax er jeg endnu ikke blevet helt klog på, da der også er mange der ikke gør det.

<a href="http://www.ebay.co.uk/itm/152006752250?_trksid=p2060353.m2749.l2649&amp;var=451201951164&amp;ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href, '', 'resizable=no,status=no,location=no,toolbar=no,menubar=no,fullscreen=no,scrollbars=no,dependent=no'); return false;">Jeg købte min her</a></p>

Jeg er også i dialog med sælger, så de kan få den rigtige sendt afsted


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Nå de valgte til sidst efter 2 ugers skriverier frem og tilbage at refundere pengene, og jeg kunne beholde den lille digel.
Så i dag er der fra en anden forhandler i Tyskland blevet bestilt en 6kg digel, så forhåbentlig kan jeg snart få prøvet med noget messing

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Så må vi jo håbe der er mere gang i Tyskerne.


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 18-04-2016 21:01

Så må vi jo håbe der er mere gang i Tyskerne.

 

Helt sikkert ja, meen de plejer nu at være helt okay at handle med

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis