støbeovne

Hej

Jeg har lovet Je_ns at dele lidt information om min dieselfyrede smelteovn til metal.

Ovnen er lavet med en brænder fra et oliefyr, selv ovnen er bygget op i en 60L olietønde hvori der er lavet en inderkerne af pejseplade, og udenom den, er der så fyldt på med alm. beton

Indblæsnings røret er et støbejerns rør fra en varmeinstallation i et gammelt gartneri.

Det hele er så bygget op på en til formålet lavet vogn, da ovnen vejer omkring de 100kg

Ovnen kan smelte 22kg (det maximale diglen kan indeholde) aluminium på ca 45-50 minutter fra kold ovn, og til udstøbning.

Brændstof forbruget har jeg ikke målt, men har været ude og smelte til nogle pinse træf i den lokale modeltogs klub, og der kan jeg hvis jeg rigtigt går til den nå at tømme en 10L dunk på sådan en dag (men så kører ovnen også stortset konstant)

 

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej Jeg har lovet Je_ns at dele lidt information... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for linket, soda'en er på vej med posten..
Efter støbning af kobberet, er gasbeton'en hel færdig.
Jeg har købt nogle Vermiculite plade, og laver et 8 kantet kammer, som du har lavet.
Er det 3 dele sand og 1 del cement til beton'en?

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 29-02-2016 21:32
Tak for linket, soda'en er på vej med posten..
Efter støbning af kobberet, er gasbeton'en hel færdig.
Jeg har købt nogle Vermiculite plade, og laver et 8 kantet kammer, som du har lavet.
Er det 3 dele sand og 1 del cement til beton'en?

Velbekomme.

Ja de holder ikke så længe de gasbeton når først der kommer noget varme på.

Jeg ved faktisk ikke hvad blanding jeg endte ud med, da det var lidt rester jeg havde der blev smidt sammen, så tænker ikke det kommer sig så nøje

 

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Je_ns
2 ting, var det noget med at du havde smeltet messing ? og hvis, hvor kraftig en digle brugte du da.
Jeg har nemlig lidt liggende jeg vil have smeltet, men det eneste rustfri rør jeg har i passende diminsion, er kun ca 0,8mm gods.

Den anden er om du har prøvet med lost foam støbning ?

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej Martin
Jeg rustfri digel er 2 mm i godset, bunden er lidt tykkere ca 4 mm..
Den har jeg smeltet både messing og kobber i...
Jeg har aldrig prøvet Lost Form....
Jeg har lige fundet et elektronisk termometer, der er ingen data over det, men har haft det oppe på 1050 gr men en lille blæselampe, så kunne den ikke varme det mere op.
Jeg har købt en grafitstang og udboret, til at sætte uden om føleren for at beskytte den, har ikke støbt noget siden, men det kunne jo være sjovt at måle lidt på temperaturen.
Er det noget du har erfaring med?

mvh jens

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens
Nå så er det nok en del for tyndt det rør jeg har liggende.
Jeg har kun prøvet lost foam en gang, der var det ikke den store succes, men tænker at prøve det igen som noget af det næste.

Spændende med termometeret, det er ikke noget jeg selv har prøvet at bruge nej, men har da indimellem tænkt om det var noget man skulle overveje, som du selv siger kunne det være lidt sjovt at rode lidt med

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Når du går i gang med messing, så husk for øvrigt at tilsætte Borax, og røre godt rundt, lige inden du skal støbe.
Det gør at det er nemmere at fjerne urenheder, uden at der kommer for meget messing med slagerne, når du "skummer" af.

Jeg var ved at smelte messing i dag, jeg havde en del liggende af gammel vvs forskruninger og gamle vandure, det blev smeltet i barre, så er det nemt at gå til, hvis jeg finder på noget at støbe..

Jeg prøvede termometeret i dag, ikke helt vellykket, jeg skal have lavet et jernrør til at beskytte ledningen.
Men når det er lavet tror jeg det bliver godt...

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for tippet, så må jeg på jagt efter noget borax inden jeg skal i gang, og naturligvis noget rør til en digle.

Jeg skal også snart have gang i ovnen igen, jeg skal have lavet et glatplan til min nye drejebænk, samt et rundbord til fræseren

Bliver spændende at få termometeret til at fungere, det skal nok blive spændende at følge hvad der sker under smeltningen.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jeg købte her
http://smedjeriet.dk/tilbehor/3393-borax.html

Det kan også bruges som flux til slaglodning...

Vi prøver igen, i morgen --
oh takker hvor meget ca tilsætter du ?

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Sådan lidt på slump, men vel en spiseskefuld eller to, til ca 15-20 kg smeltet metal.
Når det er kommet i så rør godt rundt, og fjern urenheder. Er der mange urenheder så tilsæt lidt mere og fjern de sidste urenheder.



Det fungerede i øvrigt fint med den nye ovn, som er lavet som din, beton'en har tørret i 14 dage..

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis