hvilke skruer i vådrums gips

Jeg er ved at lave vådrum.
Jeg har problmer med at på alm gipsskruer i vådrumsgipsen. Pladen går i stykker under pap'en når jeg skruer skruen helt i bund.
Kræver vådrumsgips andre skruer end alm gipsplader ?
Mvh Lars

Mbj.
40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Vådrumsgips kræver ikke andre skruer end alm. skruer. (dog skal du være opmærksom på at alm. skruer kan ruste)

Du kan gøre tre ting forkert:

1. Du skruer for tæt på en kant
2. Du skruer den for hårdt i. (skal kun liiiige sænkes ind i pappet.)
3. Du skruer én skrue i, og tror at den kan holde en hel plade, inden du har fået skruet resten i. Skru alle skruer i løst, og forsænk dem bagefter.


Mvh ThomasB
Nu svarer jeg lige på mit eget indlæg.
Jeg har snakket med DanoGips og de fortalte mig at det er forkert at bruge de samme skruer som bruges til alm. gips i vådrumsgips/hårdgips plader.
Der findes speciele skruer til den slags gips, som ikke ødelægger pladen.
Jeg har nu købt de rigtige skruer og det er lige så let at montere, som alm. gips.

Mbj.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej smile


Ha ha ha, jeg har selv monteret vådrumsgips med almindelige skruer, og synes godt nok også det var lidt mere besværligt - men så er det bare derfor smile

Hmmm...håber ikke det betyder noget i længden wink

Mvh ThomasB
Hej Thomasb

Her er et eksempel på fejlinformation (igen) som jeg synes du skal holde dig fra.

Der sidder en del personer og læser på dette fora for at lave tingene rigtigt, og så er træls der er nogen der tror det er nødvendigt at rådgive om alt, uanset om det er noget man ved noget om eller ikke.

Så derfor foreslår jeg du for dette foras skyld holder dig til det du er god til, og jeg har indtryk af at der er der områder du er meget dygtig på.
Øhh, så vidt jeg forstod, er forskellen på vådrumsskruer og alm gipspladeskruser kun at førstnævnt skulle være lidt nemmere at bruge uden at øvelægge pladen? Så hvis man bruger alm skruer og ikke ødelægger pladen så er det vel i orden? Rust burde jo ikke være et problem, vådrumssystemer m.m. (hvis de er lavet ordentligt) forsejler jo fuldstændig.

mvh Anders Kruse
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kære Orla-ven.

Jeg forstår ikke at du skriver det her - offentligt - og ikke på mail.
Jeg kan ikke se hvorfor det er nødvendigt for dig, at skriver sådan noget møg? Synes du selv, at det er tonen her på siden?
Er det for at fremhæve dig selv eller hvad?

Du skriver:

Her er et eksempel på fejlinformation (igen)


Er du sød at henvise til andre indlæg, hvor det jeg skriver ikke passer?

Du roder dig selv ud i at svare på murearbejde, som du overhovedet ikke har forstand på, og så tillader du dig at kritisere mig? (jfr. dette: http://www.lav-det-selv.dk/viewtopic.php?t=3767 )

Gider du feje for din egen dør, før du begynder at feje for min?

Jeg er klar over at jeg sagtens kan ramme forbi, og skrive noget der ikke er helt rigtigt, men jeg har trods alt skrevet over 1000 indlæg og er 20 af dem forkerte, så svarer jeg forkert i 2% af alle tilfælde - er det meget?

Mon ikke din fejlrate er væsentlig højere når du er ude og bygge (især når du laver murerarbejde)?

Desuden er der 1700 andre brugere, som nok skal korrigere, når det jeg (og andre) skriver ikke helt passer. Det er jo det hele dette forum bygger på - nemlig at udvæksle erfaringer og diskutere forskellige løsninger.

Hvis man skal sidde og være nervøs for, om man kommer til at skrive noget der ikke passer, så er der til sidst ingen der tør skriver her mere.

Hvis du er så opsat på at ALT skal være 100% korrekt og efter dit hovedet, så synes jeg ærlig talt at du skulle oprettes en brevkasse, hvor man kan stille spørgsmål til "Tømrermesteren".

Hvorfor har du iøvrigt ikke skrevet lidt om de forskellige skruetyper til de forskellige gipsplader i stedet?


Vådrumsgipspladeskruer mangler noget af gevindet på midten, så man er fri for at presse pladen helt ind til vægen når man skruer dem i - det er den eneste forskel. Rustbeskyttelsen er nøjagtig den samme.


Mvh ThomasB
Så meget skrift om en lille skrue..... Lad os da være lidt konstruktive og lære af hinanden. Jeg fandt lige mine (ret gamle) montageanvisninger frem fra Danogips - og der står njet, intet, absolut nul om special-skruer til vådrums-gips. Så der er nok sket noget siden da.....

DER ER DA FORHÅBENTLIGT INGEN I DETTE FORUM, DER FEJLINFORMERER MED VILJE!!! (nå ja, måske de håndværkere, der gerne vil have lidt mere at lave......;-)

Mht. skruerne - "Mount" gider du ikke beskrive forskellen på dem og give navnet på skruerne, det kan jeg nemlig bruge til noget!

Mvh.

Jan R.
Hej


Jeg forsøger lige at indsætte en materialevejledning fra Danogips.

Hovedsiden
Udskriftsvenlig
Vådrumssystem
Generelt
I henhold til byggemyndighedernes bestemmelser skal gipspladevægge i vådrum udføres efter ganske nøje specifikationer, og væggene skal være beskyttet mod fugtindtrængning, inden fliserne opsættes. Fugtmembranen skal være MK-godkendt.

Opbygning af gipspladevægge
Vægge skal opbygges som angivet i Danogips publikation "Vådrum udført med lette gipspladebeklædte konstruktioner". Pladerne skal være Danogips' vådrumsplade 13/900 mm H1 og skal iøvrigt monteres i henhold til Danogips' anvisninger.

Vådrumsmembran og fliser
Systemet med Knauf Flydende folie og tilhørende flise- & fugemørtel er MK-godkendt og skal udføres som angivet i publikationen "Vandtætning af gipsplader". En sikker løsning. En leverandør - et ansvar!


Danogips vådrumsvægge Egenskaber, anvendelse og rækkeevne Enhed
Stålskelet
Stolpe med asym. flange
Skinner med polyeten
Stålskelettet skal udføres af min. 70 mm stolper opsat pr. maks. 450 mm.
NB! Konsoller for ophæng og sanitetsgenstande skal indbygges, inden væggen beklædes.
Pladebeklædning
13/900 mm H112,5 kg/m2 Der skal anvendes 2 lag 13/900 H1. Vådrumspladen er en hård plade med imprægneret kerne.
Pladerne monteres lodret med forskudte samlinger.
Skruer Der anvendes Danogips skrue nr. RS 32, RS 41 eller QS 41.
Spartelmasse og Sparteltape
Danogips Grund Danogips vådrumsplader 13/900 H1 har forsænkede langkanter til normal spartling med tape og Grund spartelmasse. Forbrug: Ca. 0,25 kg/m2.
Vådrumsmembran
Knauf Flydende folie
Knauf Bitumenbånd eller Knauf Tætningsbånd
I vådzoner skal gipspladerne forsynes med en vandtæt membran.
Den Flydende folie påføres i 4-5 lag, min. lagtykkelse skal være 1 mm.
Forbrug i alt: ca. 2,2 kg/m2.
I overgange mellem vægge og gulv samt i væghjørner skal der mellem 2. og 3. lag Flydende folie indlægges forstærkning af Bitumenbånd eller Tætningsbånd. Forbrug opmåles.
Klæbemørtel
Knauf Flexmørtel
Fugemørtel
Knauf Fugemørtel Til klæbning af fliser skal anvendesKnauf Flexmørtel, ca. 1,5 kg/m2.
Eller:
Knauf Flisemørtel oprørt med Elast, ca. 1,5 kg Flisemørtel pr. m2 + 0,5 kg Elast pr. m2.
Forbruget er afhængig af flisetype.

Fliserne skal fuges med Knauf Fugemørtel, ca. 0,3 - 1,0 kg/m2.
Forbruget er afhængig af flise/fugestørrelse.
Elastiske fuger
Knauf Sanitærsilikone
Knauf Acrylfugemasse Elastiske fuger i flisehjørner m.v. skal udføres med Knauf Sanitærsilikone.
Forbrug: Ca. 100 ml/lbm (10x10 mm).

Til evt. fugning mellem gipsplader, inden påføring af Flydende folie, anvendes Knauf Acrylfugemasse.
Forbrug: Ca. 100 ml/lbm (10x10 mm).

Sidst ændret: 30. januar 2001 - © Danogips A/S
Hej igen Orla.


Var det virkelig din eneste kommentar, til mit indlæg?

Du føler slet ikke at du har været urimelig?

Men når du nu er så klog, kan du så fortælle mig, hvad forskellen er på de skruer du så flot har markeret med rødt?

Der anvendes Danogips skrue nr. RS 32, RS 41 eller QS 41.


Find lige de skruetyper, og fortæl mig hvad forskellen er på QS 41 og de almindelig gipspladeskruer, udover længden.

Jeg vedhæfter danogips' egene billeder af de skruer DU siger man skal bruge, samt et billede af en alm. gispskrue.

Jeg vil påstå at der ikke er nogen forskel på de 2 nederste skruer.

Vil du stadig påstå at mit indlæg var HELT ude i skoven?


Mvh ThomasB
Tak for det, Orla.

Så lærte jeg det. Gid min tømmerhandel så førte disse.........
Nu blev jeg nysgerrig og checkede Danogips' hjemmeside - på nedenstående link er et væld af forskellige skruetyper, som kan anvendes afhængig af gipstype og konstruktions-materiale.

http://www.danogips.dk/materiale_14/14_11_p18_nf.htm

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også