Pille forbrug

Hej! 

Jeg undrer mig over at vores fyr ligger og kører drift mellem 50-80 %, da den plejer at ligge mellem 25-40 %. Pilleforbruget om dagen er ca. 25-35 kg om dagen.

Umiddelbart er det efter vi har skiftet til 6 mm piller.De er selvfølgelig vejet af med 7 dages mellemrum og ligger nu stabilt på 410 g/6min.

Blæser ligger ret langt lav. ved 10 % er den på 10, ved 50 % 14 og ved 100 % 18. Flammen er er gullig/orange med røde spidser. Kommer ca. 10 cm ud af herden ved 50 % og rammer væggen ved 100 %.

Huset er på 114 kvm. Vi har lige fået hulmusisoleret, nye energiruder, og isolering af krybekælder. radiatorerne står på 3 og vi har ca. 23 grader i huset. 

Er der andet man kan justerer på udover blæser, for at få den til at kører lavere i drift? Den lå jo før på de 25-40 %... og det var på trods af frostgrader som nu.

Der er jo virkelig ingen grund til at bruge flere piller end højst nødvendigt og hvis det så baer er en justering der skal til

Håber der er en som kan hjælpe! 

Mvh. Henriette

Hej!  Jeg undrer mig over at vores fyr ligger og... Vis hele indlægget
123 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej den skal sq ikke svinge sådan, og jeg synes forbruget er ret højt, med mindre I intet isolering har på loftet.. Jeg forstår ikke at I ikke skal have en røg vender i bunden, for mig ser det ud til at alt varmen pisser ud ned igennem skuffen, har du et IR termometer, så du kan måle skorstens røret? prøv med P=0,3 og I=0,05

Mvh

Morten

Altså vi har en lidt kold etageadskillelse. (Det er jeg lige ved at undersøge hvorfor, da vi fik hulmursisoleret tænkte jeg ikke lige på at få den isoleret også) Men det jeg ikke forstår er at det jo har kørt på lavere drift før..
I følge den tegning du sendte så skal der være en plade ved askeskuffen, og hvad jeg er den der ikke.
Jeg har desværre ikke sådan en IR føler.. Men det skulle da være jeg skulle anskaffe mig sådan en..

Jeg har ændret P og I igen
Ok, jeg har lige læst op på den BS1016 kedel, og der SKAL være en plade over askeskuffen dvs når du tager rense aggregatet op, og kigger ned imellem kedel lamellerne så må du ikke kunne se askeskuffen, du kan jo evt tage skuffen ud, og lyse derind, og så se om du kan se lys oppefra, det må du ikke kunne

Mvh

Morten

Okay, for det kan jeg nemlig.. tager jeg rensesystemet op kigger jeg direkte i askeskuffen:S Ved du hvad sådan plade hedder?
Mht. røg temperatur føler så har jeg fundet 2 forskellige..

http://www.hedestoker.dk/4056_roegtemperatursfoeler_ntc.html

http://www.hedestoker.dk/?item=3689

Den sidste er noget dyrere end den anden.. Forskellen er at den billigere kan vise temp til 250 grader og den anden til 400 grader.. Udover det, kan jeg ikke se nogen forskel..

Den billige er fin nok Men røg temp var bare midlertidigt for at se om varmen bare pisser ud i skorstenen..

10,0 x 27,5 cm er pladen, og den skal følge med dit fyr, så er den ikke i, så ring til din installatør og bed om den, fordi du har betalt for den

Du kan se pladen ca 4min inde i denne video: http://mhes.dk/hjem-2/videoer/grundig-reng-ring.html
Synes dog de går all in på den rengøring, har da ikke haft min brænder af i 2år, jeg renser den med noget højtrykslyft i stedet

Mvh

Morten

Annonce

Prøv lige at sætte den op til P=2,5 samt I=0,2 og lad os så se, den svinger stadig, men nu er den håbløst bagefter og alt for langsom til at reagere :/ 

Mvh

Morten

Okay, det undersøger jeg lige i morgen. P står nu til 2.5 og I til 0.2
Den får godt nok tygget nogle piller
Ja, din varme forsvinder jo et eller andet sted hen, enten i skorstenen eller i huset Svingerne hjælper kun lidt på forbruget

Mvh

Morten

Lige til orientering, når pladen over askeskuffen mangler i en sådanne kedel stiger røgtemperaturen med ca. faktor 1,5. Det kan derfor ikke forklare det "store" forbrug.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Lige nu tror jeg at fyret er løbet tør for piller :S

Mvh

Morten

Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis