Privat boring?

Går og kigger lidt efter hus på landet, og prøver på at finde ud af hvilke udgifter der som minimum vil blive.

Mange af de huse, jeg finder på landet har egen boring. Til min overraskelse tillader myndighederne at kræve betaling for vandafledningsafgiter for 170 m3 hvis ikke man har måler, der viser andet. Jeg bruger vel 25-30 m3. Det kunne lyde som det ville være en god ide med en måler. Men hvad er der af udgifter til vedligehold af brønd, pumpe og måler osv om året?

Hvad koster det at få sat en måler på sin brønd?

Kan det bedre svarer sig at blive tilkoblet et ekternt vandforsyning på længere sigt?

 


 

Går og kigger lidt efter hus på landet, og prøver... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
JA, klork er jeg opmærksom på. Vidste ikke at de også kunne kræve tilslutning til offentligt vandværk.

 

En ting du skal være opmærksom på, er om kommunen overhovedet vil acceptere/vedkende sig målingen med vandur!

Nogen kommuner er fuldstændigt ligeglade med om der monteres eget vandur, og opkræver stadig afledning for 170 kbm, da vandurs måling kun accepteres fra offentlig vandværk.

Venlig Hilsen
Rønbo

Da jeg boede på Thurø havde jeg en bekendt der boede ude bag Vesterskærninge i noget  mose område. Hun boede for enden af en lang skovvej, på et tidspunkt fik Vesterskærninge komune den ide at nu skulle hun have vand fra vandværket og måtte ikke bruge sin egen brønd. Hun var så med til at starte den forening der tager sig af den slags horible ideer fra komunens side, der var ret mange i Danmark der pludselig blev ramt af den fra komunrne med at de ikke måtte bruge deres egen brønd. Ved ikke om du kan huske den balade der var den gang. Det endte op i at komunen selv måtte betale rørføringen til hendes hus, en temmelig bekostelig affærer. Efter at sagene havde været inde og runde højeste ret.

Rønbo: Ja, det er nok klogt at spørge hvordan kommunen forholder sig til det. Men tager de sig betalt for 170 m3, så er der jo et encitament til at lave et stort svømmebasin og tage karbad hver dag

Håndværkeren: Nej, jeg husker ikke sagen, og kan heller ikke finde noget om den. Er det den forening der hedder Dansk brøndejerforening?

 

Grunden til jeg ved det er sådan i nogen kommuner (sikkert alle, de er jo griske) er at jeg sejler med en maskinchef, som skiftede til offentlig forsyning, og inden selv prøvede og slippe for de 170 kbm.
Hvilket i Stenstrup på fyn ikke kunne lade sig gøre.

Venlig Hilsen
Rønbo
Skrevet af Rønbo på 11-12-2014 13:54
Grunden til jeg ved det er sådan i nogen kommuner (sikkert alle, de er jo griske) er at jeg sejler med en maskinchef, som skiftede til offentlig forsyning, og inden selv prøvede og slippe for de 170 kbm.
Hvilket i Stenstrup på fyn ikke kunne lade sig gøre.

De 170 m3 som afregningsgrundlag stammer fra en tid, hvor ikke alle vandværker havde krav om vandmåler, idet der eksisterede utrolig mange former for afregning af vandforbrug. Da der så kom krav om spildevandsrensning, var det nødvendigt med en måde at afregne vandforbruget, så der kunne betales for den rensede vandmængde. Det blev så til 170 m3. Det svarede, på det tidspunkt, rimelig godt til forbruget hos en familie med 4 personer. Når så vandværkerne indførte vandmålere kunne folk se, hvad der blev brugt af vand (der blev også indført afgifter af forskellig art til at fylde hullet i statskassen), blev  det nødvendigt at sætte vandmålere op for at kunne afregne mere præcist. For steder, hvor der ikke er vandmåler f.eks. private vandværkerkes, og her tænkes på enkelte ejendomme, bruges i nogle tilfælde stadig de 170 m3 som beregningsgrundlag. Det har som "håndværker" postulerer intet med forbrug på landbrugsejendomme at gøre.

 

Det er forøvrigt ikke kommunen, der fastsætter afregningsgrundlaget, men det forsyningsselskab, som forsyner med bl. a. spildevandsrensning.

 

For at få afklaret, hvordan du (trådstarter) skal afregne dit spildevand, bør du spørge på dit forsyningselskabs, de må kunne give dig et entydigt svar på afledningsafgift og på om du har pligt til at tilslutte dig til offentlig vandforsyning.

 

 

 


fase
Vi fik lavet ny boring for 3,5 år siden.. vi byggede nyt, i stedet for den "ruin" der lå på grunden, og regnede med at boringen var ok... da vi så begyndte at bruge vand, så faldt den gamle boring sammen.. (man kunne godt se på rengøringsstandarden i det gamle hus, at det ikke var overforbrug af vand, der havde hersket)
Vi fik boret nyt, og jeg mener at boring/pumpe/filter m.v. stod i ca. 35T
Men.. herude har kommunen ikke forsyningspligt, så hvis vi skulle kobles på offentlig vand - så koster det kassen..
Vi betaler godt nok afledningsafgift for de ca.170 kubikmeter - men i forhold til den gamle vandregning, hvor vi før boede, er dette tjent ind på 10 år (ca.) og så kan vi vande hvad vi har lyst til...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er ikke den enkelte kommune eller forsyningsselskab  der fastsætter de 170m3. Her er teksten fra Herning vand.: Ejendomme med ledningsført vand fra egen boring eller brønd skal ifølge `lov nr 492 af 30 juni 1993 om afgift på ledningsført vand` afregne efter et fast årligt forbrug på:

170 m3 pr. helårsbolig

70 m3 for andre boliger

Det ser ud som om det er lovbestemt. Så den lange vej er at vælge nogle nye politikere, den noget kortere, ikke at have ledningsført vand.  Med en hånd pumpe i gården, skal du ikke betale vandafledningsafgift.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ev elmand

Arg du slipper nok ikke for de 170 kbm, ligemeget hvad du gør.
Lov siger jo engen boring eller brønd

Om du henter vandet i brønden med en spand eller håndpumpe er nok ligemeget

Det groteske er jo så hvis man har egen boring, og nedsivnings anlæg, på hvilken måde belaster man så det kommunale rensnings anlæg
Det jo nok de færreste, som har offentlig kloak, hvis de ikke har rindende vand, men okay man holder da lidt folk i arbejde

Venlig Hilsen
Rønbo
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis