Privat boring?

Går og kigger lidt efter hus på landet, og prøver på at finde ud af hvilke udgifter der som minimum vil blive.

Mange af de huse, jeg finder på landet har egen boring. Til min overraskelse tillader myndighederne at kræve betaling for vandafledningsafgiter for 170 m3 hvis ikke man har måler, der viser andet. Jeg bruger vel 25-30 m3. Det kunne lyde som det ville være en god ide med en måler. Men hvad er der af udgifter til vedligehold af brønd, pumpe og måler osv om året?

Hvad koster det at få sat en måler på sin brønd?

Kan det bedre svarer sig at blive tilkoblet et ekternt vandforsyning på længere sigt?

 


 

33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selve vandmåleren er ikke så dyr ca. 500 kr. den må kunne sidde i forbindelse med vandværket, så du ikke skal have en målerbrønd, så skal vvs'eren vel bruge 2-3 timer, til at installere den, plus der skal laves lidt papirarbejde.

Når du har egen boring, skal der nok også tages vandprøver en gang imellem, det koster jo også.

Det dyreste er nok hvis du skal have en ny boring..

Hvad det koster at vedligeholde, er jo meget svært at sige.

Det kommer an på hvor heldig du er. Om anlægget er nyere, om der er rensningsanlæg på. Der er ofte problemer med rust i vandet (jern) Det er ikke usundt, men giver en irriterende farve i kummer m.m. Derfor rensningsanlæg.

Måske konstateres forurening af vandet, så skal der jo gøres noget. Det er vel en af de ting man skal have gjort før køb. Indsende en vandprøve.

Når du har egen vandværk, kan du jo vande have alt det have du vil, du kan fylde en lille sø hvis det er til noget formål.

Skal du tilsluttes offentlig forsyning, drejer det sig om mange tusinde kroner, i tilslutningsbidrag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, så den kan godt monteres for under 5000.
Mht. vandprøver, har jeg læst, at det skal gøres hver 5. år minimum og at det koster små 1000 kr. Så det er da overkommeligt.
Men er der ikke andet der skal vedligeholdes. fx. rensning og hvor længe holder pumpe og måler?

 

ev elmand: Ja, mht. rustfarbe har jeg læst mand kan få et sandfilter til små penge.

Jeg kan godt se det kan være luksus hvis man bruger 170m3 eller mere fx. en lille så dyrene kan drikke af. Men jeg synes det er fråds, når nu der tales så meget om at alle skal spare miljøet.

 

Pumpe, beholder og måler holder mange år. Anlægget skal ikke renses.
Det er netop sådan et rensningsanlæg jeg skriver om. Det indeholder sand, som vandet presses igennem. Oftest er det kun vandet til husholdning man leder igennem denne. Jeg forstår ikke din miljø betragtning, det er passivt, d.v.s. det er bare vandet der strømmer igennem ved hjælp af den eksisterende pumpe. Det bruger som sådan ikke strøm.
Så skal man bagskylle en gang imellem. Det betyder at man skal starte pumpen og skifte om på et par haner, indtil det opsamlede rust er skyllet baglæns ud af sandet.
Men en masse steder er det slet ikke et problem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ok.Men hvorfor betale flere tusind for noget der ikke er nødvendigt. Jeg kunne selvfølgelig fylde det på flasker og kalde det Axells kildevand og sælge det i en vejbod

 

Sidste linie: " Men en masse steder er det slet ikke et problem"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis det er gårde nede i den del af Fyn hvor du bor, skal der som regel ikke rensnings anlæg på, der skal i ikke kæmpe med okker i store mængder som her på Als.

Grunden til at forbruget er sat så højt, er at mange gårde brugte deres vand fra egen brønd til markvandning, så det er baseret på forkerte målinger fra gammel tid, og hos komunen tænker man, går den så går den, går den ikke så vil ingen indrømme det.

... og den slags kan den lille mand ikke ændre på. Men jeg kan forstå på det hele, at det for mit vedkommende sagtens kan betale sig at få sat måler på, hvis ellers den er i orden og ikke er ved at løbe tør.

 

En af de ting du skal se efter i papirene, er om der ved salg af ejendommen er tilslutnings pligt til vand og kloark. Mange ældre gårde har fået dipensioner fra at tilslutte sig indtil ejendommen sælges, det kan hurtigt blive et dyrt bekendtskab !

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis