Privat boring?

Går og kigger lidt efter hus på landet, og prøver på at finde ud af hvilke udgifter der som minimum vil blive.

Mange af de huse, jeg finder på landet har egen boring. Til min overraskelse tillader myndighederne at kræve betaling for vandafledningsafgiter for 170 m3 hvis ikke man har måler, der viser andet. Jeg bruger vel 25-30 m3. Det kunne lyde som det ville være en god ide med en måler. Men hvad er der af udgifter til vedligehold af brønd, pumpe og måler osv om året?

Hvad koster det at få sat en måler på sin brønd?

Kan det bedre svarer sig at blive tilkoblet et ekternt vandforsyning på længere sigt?

 


 

Går og kigger lidt efter hus på landet, og prøver... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg bor nu inde i byen, men det er ordene : "ledningsført vandforsyningsanlæg", som jeg falder over.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand:

Hvad er forskellen på ledningsført vand og så at pumpe det op med håndkraft? Det skal jo ledes væk uanset hvad.

Rønbo:
Jeg synes også langt de fleste af de landejendomme jeg kigger på og efter, ikke har offentlig kloark. Jeg går så uden om dem der er krav om tilkobling i nuværende lokalplan. Jeg ved heller ikke vad penge går til i sådanne tilfælde, men tænker at pengene ryger i statens store miljøkasse.

 

Ev elmand hehe ja den jyske tale måde, mente nu ikke dig personligt med mit du

Men de er nogen snu slynger i det offentlige, og man kan vel godt trække den, når der står ledningsført vandforsyningsanlæg fra egen boring "eller brønd"
En brønd kan jo være åben, med spand du smider ned eller en hånd pumpe, så ligemeget hvad, så slipper man nok ikke for at betale

Venlig Hilsen
Rønbo
Axell

Der er jo både fordele og ulemper ved egen og offentlig kloak, min egen personlige holdning er at skulle kloakere hele det danske land er noget pjat, det samme er loven om at septiktanken skulle tømmes en gang om året.

Men pengene du betaler for tilslutning, skal stå mål med de udgifter det enkelte forsyningsselskab har ved og etablere kloak til din ejendom, det mange år siden det blev forbudt for kommunen/forsyningsselskab og tjene penge på tilslutningen.

Pengene du betaler, går til dels infrastrukturen som i forvejen er (ledningsnet fra rensningsanlæg og ud til dit område), også selvfølgelige det det koster og lave stikledning ind på din grund.

At man valgte og lovgive om at forsynings selskaberne ikke måtte tjene penge på etableringen, var jo logisk nok, da kommunerne på daværende tidspunkt både var kommune og ejer at rensninganlægget.
Det er jo lidt en dårlig ting, hvis man selv kan bestemme hvor stort ens selskab skal være, fordi man selv laver reglerne

Venlig Hilsen
Rønbo
Skrevet af ev elmand på 11-12-2014 19:32

Det er ikke den enkelte kommune eller forsyningsselskab  der fastsætter de 170m3. Her er teksten fra Herning vand.: Ejendomme med ledningsført vand fra egen boring eller brønd skal ifølge `lov nr 492 af 30 juni 1993 om afgift på ledningsført vand` afregne efter et fast årligt forbrug på:

170 m3 pr. helårsbolig

70 m3 for andre boliger

Det ser ud som om det er lovbestemt. Så den lange vej er at vælge nogle nye politikere, den noget kortere, ikke at have ledningsført vand.  Med en hånd pumpe i gården, skal du ikke betale vandafledningsafgift.

Ja, det er lovbestemt med 170 m3 pr. helårsbolig. Det er også beregningsgrundlaget, der bruges for vandafledningsafgift, såfremt man er tilsluttet det offentlige kloaknet. Det er uanset om man bruger håndpumpe eller automatisk pumpe. Det der er afgørende er, om man er tilsluttet offentlig kloak. Her kommer så vedtagelserne om spildevandsrensning i det åbne land, som kan variere, alt efter hvor du befinder dig. Der findes forskellige former for rensning af spildevand i det åbne land. Her er økonomiske betragtninger, set fra forsyningens side, bestemmende for hvordan kloakering i det åbne land skal financeres. I det indgår betragtninger om afledningsforhold af det rensede vand o.s.v. Men som før anført spørg på den stedlige forsyning, de burde vide, hvilke krav der stilles.

 

 

 


fase
Annonce
Jeg har nu kontaktet forsyningen i min kommune, for det er der jeg primært kigger efter hus. Så jeg venter spændt på svar.

 

tja- har også anket over afledningsafgift - men der er ikke noget at gøre.. om jeg så henter det i bøtter fra en sø..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu er det nok ikke nemt at finde eksempler på folk der udelukkende har håndpumpe.
Før vandledningsafgift og meget andet (dengang da solen var ganske lille) Solgte jeg en fuldautomatisk vaskemaskine til en mand der kun havde håndpumpe. En beholder på loftet, hvor han bar vand op i, en ny lavtryks vandventil i vaskemaskinen. Så kørte det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af GardenGirl på 11-12-2014 21:18
tja- har også anket over afledningsafgift - men der er ikke noget at gøre.. om jeg så henter det i bøtter fra en sø..

Spørgsmålet, set fra rensningsanlæggets side er jo ikke, hvor du henter dit vand, men hvad du udleder. Derfor er det, set fra rensningsanlæggets side, ikke interessesant, hvor dit vand kommer fra. Når du trækker ud på dit toilet, regner de fleste brugere med, at så er lortet væk. Her ses bort fra trusser, hygiejnebind, kondomer, bleer til børn og voksne, gulvklude, strømpebukser, betalingskort, forlorne tænder og fortsæt selv rækken. Men det dukker op på rensningsanlægget igen og en del bliver sorteret fra. Gæt hvad . Derefter gennemgår resten en proces, som munder ud i en reductioen af kvælstof og fosfor bl.a. Det koster penge, som der kun er brugeren til at betale.

 

 

 


fase

For så vidt man er tilsluttet det offentlige kloaknet, er din argumentation i orden Fabrin.
Medens der er mange ude på landet der har egen boring og vandværk, er der endnu flere der selv skal sørge for spillevandsrensning, igennem moderne trix tanke, og så til enten nedsivningsanlæg eller rodzoneanlæg. Men de skal stadig betale vandafledningsafgift. Jeg tror nærmere det er sådan et misforstået retfærdigheds princip. Det er dyrt at etablere, og koster også at vedligeholde, da det skal tømmes en gang om året.
Os med offentlig kloak kan jo bare lukke "lortet" ud og er så glade for at der kan betales for den service.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis