Boghylder buer nedad

Mine nye Billy reoler fra IKEA har en besynderlig skavank: hylderne kan ikke bære vægten af ... bøger! IKEA oplyser, at hver hylde max kan bære 30 kg - men de buer nedad på midten allerede ved en vægt på 18-20 kg (jeg har rent faktisk vejet det antal bøger, der skal stå på en hylde)

Hylderne er lavet af spånplade med træfinér, de er 76 cm brede, 26 cm dybe og 2 cm tykke. Hylderne er flytbare, og de hviler på 2 små metalbeslag i hver side.

Reolerne er pæne, og jeg ønsker ikke at skrotte dem. Derfor vil jeg gøre meget for at løse problemet.

Jeg skal have fundet en måde at afstive hylderne på - har allerede forsøgt at sætte en lægte af fyrretræ op under hylden på langs i hele hyldens bredde og fastgjort i hver side med vinkeljern. Det virkede desværre ikke - lægten buede bare nedad sammen med hylden.

Kan man skrue et eller to fladern på hyldernes underside på langs?

Hvor stort og kraftigt skal fladjernet være for at afstive tilstrækkeligt? Jeg har kigget på nogle på Silvan, der var 28 cm lange, måske kunne der sættes 2 stk. op i forlængelse af hinanden? Hylden skulle gerne kunne bære 26-28 kg (bøger er virkelig tunge...)

Eller er der nogle smartere løsninger?

Jeg skal gøre opmærksom på, at der ikke kan fastgøres noget som helst beslag ell. lign. på reolens bagklædning, da den kun består af en meget tynd fiberplade.

På forhånd tak!

Mine nye Billy reoler fra IKEA har en besynderlig... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jah, hæ-hæ, for at det ikke skal være løgn, så var jeg faktisk på Silvan i går, for at se hvad de havde af limtræshylder, som jeg evt. kunne få skåret til. Men jeg var lidt usikker på, om de var for tunge at sætte op i reolen - så ender det vel med, at siderne i mine reoler også braser sammen

Og jeg kiggede faktisk også på krydsfiner og så godt dem i birketræ. Det kan da godt være, at det bliver løsningen på mit dilemma. Tak for ideen!

Tja - det ender med, at du som GDS (og i dette tilfælde "bare købe delene i Silvan" ) vil lave en meget bedre løsning, end "man køber i diverse forretninger..
IKEA bruger jo så dårlige materialer, som de kan.... og det gå støt ned af med kravene hertil.. som @håndværker skriver - om hylder.. Ja, sådan var det... engang... men kvaliteten er ikke den samme mere - fordi "vi" efterspørger billigere produkter - i stedet for at spørge " hvad kan produktet"...
Spånpladen (fra Ikea og andre) er nu "fintunet" til at kunne det lovede - og ikke andet..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det gode er, at hvis man får noget, der er fra hovedleverandøren "Novopan" - så bruger de 75% genbrugsmaterialer - dvs at de sorterer gamle hængsler/skruer /alverdenesaltmuligtlort - fra.. fantastisk at se.. (det ville jeg godt arbejde med, hvis jeg skulle finde et alternativt job)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Måske du lige skulle regne på om det kan betale sig, jeg har i mange år brugt den reol der kaldes ABC reol, det er en bundsolid reol der kan udbygges efter behov fås i flere breder og højder ja endda i forskellige dybder. De er ikke lige så billige som IKEA reoler, men du får som bekendt det du betaler for.

Som jeg har skrevet så ofte på LDS. køb billigt og græd mange gange, køb kvalitet og græd en gang.

Jeg kan se hylderne er fyldt godt op, så en lille stang i mindten vil næppe syne af meget.

Midt på borer du et hul gennem hylderne og sætter en gevindstand ned igennem med en god stor spændeskive og en møtrik på undersiden af hver hylde. Så kan du med møtrikken justere hylden op på plads.

Annonce

Ja Lars, men nu er det en "Pige" og jeg tror ikke hun har lyst til at se på den slags hokus pokus løsninger

Hæ-hæ, ja godtnok er jeg en pige, og jeg har da også nogen gange drevet min familie til vanvid med mine umulige krav om, at tingene "skal se pæne ud" (uden at vide ret meget om selve den håndværksmæssige proces) - MEN i tilfældet med hylderne her vil jeg jo selvfølgelig også gerne undgå alt for meget bøvl og besvær og penge ud af foret...

Inden jeg køber nye hylder af krydsfiner, tror jeg alligevel jeg vil afprøve listen - bare på en enkelt hylde. Jeg synes godt om Lars´ forslag med møtrikken - det lyder dejlig enkelt  men skal listen så limes på alligevel? Og skal der ikke skruer i ude i siderne?

Iøvrigt opdagede jeg noget mærkeligt med hylderne: i går prøvede jeg at lægge en ekstra hylde ovenpå én af hylderne, derefter fyldte jeg op med de allertungeste bøger (ca. 27-28 kg ialt) - og surprise! - efter 1 døgn - buer den stadig ikke nedad på midten. Men det kommer den måske til over tid. Ulempen er, at når hyldebredden fordobles til 4 cm, får den et lidt klodset udseende. Og nogle bøger er så for høje til at kunne være på hylden. SUK. Her er et billede af den fordoblede hylde:

 

Se billedet herunder som et forsøg på en illustration. Hullet til gevindstangen skal naturligvis være lidt inde på hylden, så den ikke ses. Stangen behøver naturligvis heller ikke at være så tyk som den viste, men det var hvad jeg havde ved hånden. En 8 mm (måske 6mm) vil være rigeligt. Hvis du bruger en god stor spændeskive mener jeg ikke der er behov for listen.

 

Du er genial' Lars ON

Horfor har jeg ikke fået den ide'

Den er brugbar synes jeg, men om damen ønsker den slags løsninger ved jeg så ikke.

Der ku' jo sættes et tomt bogomslag ind der hvor stangen er, så er de "helt wæk"

Det behøver jo ikke være en' af de aller bedste bøger vel.

Til @ Bis 51

Listen kan du godt lime, slib lakken mat så limen kan binde (pas på listen ikke glider i forhold til hvor du gerne vil ha' den) men så er der ingen fortrydelses ret om du forstår, det vil blive meget svært at fjerne listen igen.

Bevares alt kan lade sig gøre, men ikke lige med et snuptag.

Og nej du behøver ikke at skrue den også om du har nogle skruetinger eler noget meget tungt, du kan belaste med under limnings' proessen. (skrutvinger er absolut det bedste her)


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
som nævnt tidligere i tråden, er den simple løsning at lime lægten under hylden PÅ HØJKANT
- et bræt buer ikke på højkant...
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også