Boghylder buer nedad

Mine nye Billy reoler fra IKEA har en besynderlig skavank: hylderne kan ikke bære vægten af ... bøger! IKEA oplyser, at hver hylde max kan bære 30 kg - men de buer nedad på midten allerede ved en vægt på 18-20 kg (jeg har rent faktisk vejet det antal bøger, der skal stå på en hylde)

Hylderne er lavet af spånplade med træfinér, de er 76 cm brede, 26 cm dybe og 2 cm tykke. Hylderne er flytbare, og de hviler på 2 små metalbeslag i hver side.

Reolerne er pæne, og jeg ønsker ikke at skrotte dem. Derfor vil jeg gøre meget for at løse problemet.

Jeg skal have fundet en måde at afstive hylderne på - har allerede forsøgt at sætte en lægte af fyrretræ op under hylden på langs i hele hyldens bredde og fastgjort i hver side med vinkeljern. Det virkede desværre ikke - lægten buede bare nedad sammen med hylden.

Kan man skrue et eller to fladern på hyldernes underside på langs?

Hvor stort og kraftigt skal fladjernet være for at afstive tilstrækkeligt? Jeg har kigget på nogle på Silvan, der var 28 cm lange, måske kunne der sættes 2 stk. op i forlængelse af hinanden? Hylden skulle gerne kunne bære 26-28 kg (bøger er virkelig tunge...)

Eller er der nogle smartere løsninger?

Jeg skal gøre opmærksom på, at der ikke kan fastgøres noget som helst beslag ell. lign. på reolens bagklædning, da den kun består af en meget tynd fiberplade.

På forhånd tak!

Mine nye Billy reoler fra IKEA har en besynderlig... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, hullerne er jeg ligeglad med, det vil blive dækket af bøgerne - men når hylden vendes om, er der jo ingen huller til hyldebærerne, da den er ment som overside. Så skal der skæres ud, så den passer til hyldebærerne.

Nok en bedre idé med en pålimet liste.

Men hvilke dimensioner skal den have?

Vil det være en fordel at købe en liste af hårdt træ som eg eller bøg?

MDF  - eller krydsfinér?

En' liste på 15 - 20 x ca. 40 - 50 mm  (T/B) vil være ok.

Du skal/må lige sikre dig at du borer for, så listen ikke flækker selvf.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Når du skal skrue dem på skal skruen igennem hylden først, det bliver stærkest. Tror faktisk ikke limen er nødvendig for at det kan holde. En liste på 15x30 burde give en tilpas styrke. Træ sorten tror jeg ikke er så vigtig medmindre de kan ses.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvis listen(erne) limes på bliver dine hylder stive. Hverken skruer eller søm/dykkere dur til andet end og holde listen(erne) på plads mens limen tørre.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Nej du har ret Nitter hvad tænkte jeg dog på, ingen søm skruer i møbler.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af maskinsnedker på 25-11-2014 20:35

Nej du har ret Nitter hvad tænkte jeg dog på, ingen søm skruer i møbler.

 

Det kan sgi smutte det skidt. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Kære alle - tak for jeres engagement i mit hylde-problem - det glædede en gammel dame som mig at få sådan en positiv respons!

Lige inden jeg lukker og slukker, vil jeg stille et sidste spørgsmål om de genstridige hylder:

Ville jeg kunne løse problemet ved at få skåret 6,5 eller 9 mm tykt krydsfinér til, så det passer til hyldens størrelse og så lime eller skrue denne plade op på hyldens underside? Evt. hjulpet af et par vinkelbeslag i hver side under hylden.

Hvad mener I om denne idé? På forhånd tak...

Det vil  hjælpe lidt MEGET lidt. Og vinkelbeslag i siderne gør ingen gavn, hvis du limer det sammen.

Det er afstand fra overkant hylde og til underkant liste, der hjælper, og at de er limet sammen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nå, øv det var ærgerligt. Troede lige, at jeg havde fundet en løsning. Det dér med at lime en liste på 5 cm inde under hylden fungerer ikke - det bliver ikke pænt, og det  betyder også, at nogle af mine bøger ikke kan stå der pga listen optager plads i mellemrummet mellem hylderne.

Jeg købte netop mine Ikea reoler fordi jeg ville have samling på min store bogsamling - dvs stillet dem op efter faggruppe, forfatter osv. så jeg kunne finde dem igen. Ikke noget med at stille dem efter størrelse.

Så tror jeg, at jeg må bide i det sure æble og købe eller få lavet helt nye hylder, der kan bære noget uden at bue nedad. Er der nogen der kender en snedker, som kan løse opgaven?

Du kan vel finde ud af at bruge lidt sandpapir og noget maling

Så kan du os Silvan få skåret nye hylder i en 22 mm. krydsfiner endda på mm. mål. Hvis du kan få birketræs krydsfiner er det den beste, da den er limet sammen af mange tynde lag

Så du måler en af dine gamle hylder op meget nøjagtigt og smutter i Silvan hvor du kan få dm skåret og kun betale for det antal du får.

Husk at når du sliber dem må du kun slibe på langs med årene i træet, ligesom når du lige brækker kanten på hylden.

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også