Boghylder buer nedad

Mine nye Billy reoler fra IKEA har en besynderlig skavank: hylderne kan ikke bære vægten af ... bøger! IKEA oplyser, at hver hylde max kan bære 30 kg - men de buer nedad på midten allerede ved en vægt på 18-20 kg (jeg har rent faktisk vejet det antal bøger, der skal stå på en hylde)

Hylderne er lavet af spånplade med træfinér, de er 76 cm brede, 26 cm dybe og 2 cm tykke. Hylderne er flytbare, og de hviler på 2 små metalbeslag i hver side.

Reolerne er pæne, og jeg ønsker ikke at skrotte dem. Derfor vil jeg gøre meget for at løse problemet.

Jeg skal have fundet en måde at afstive hylderne på - har allerede forsøgt at sætte en lægte af fyrretræ op under hylden på langs i hele hyldens bredde og fastgjort i hver side med vinkeljern. Det virkede desværre ikke - lægten buede bare nedad sammen med hylden.

Kan man skrue et eller to fladern på hyldernes underside på langs?

Hvor stort og kraftigt skal fladjernet være for at afstive tilstrækkeligt? Jeg har kigget på nogle på Silvan, der var 28 cm lange, måske kunne der sættes 2 stk. op i forlængelse af hinanden? Hylden skulle gerne kunne bære 26-28 kg (bøger er virkelig tunge...)

Eller er der nogle smartere løsninger?

Jeg skal gøre opmærksom på, at der ikke kan fastgøres noget som helst beslag ell. lign. på reolens bagklædning, da den kun består af en meget tynd fiberplade.

På forhånd tak!

Mine nye Billy reoler fra IKEA har en besynderlig... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger noget af hvordan hylderne i sig selv er opbygget. Havde de været af massivt træ, så måske, men så vidt jeg ved, så er disse hylder celleopbyggede, som en papdør, med tynd finer på begge sider... Der skal være fuld overførsel mellem delene, før man kan regne med at der er stabilitet i konstruktionen. Personligt ville jeg ikke stole på skruer uden lim, i denne sammenhæng. Så skal limen selvfølgelig også passe til materialet.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
...det drejer sig jo i helt korte træk om at materialerne ikke må skride eller flexe for hinanden, for at opnå /opretholde ønsket styrke. Nøjagtig som et stykke limtræ

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også