Boghylder buer nedad

Mine nye Billy reoler fra IKEA har en besynderlig skavank: hylderne kan ikke bære vægten af ... bøger! IKEA oplyser, at hver hylde max kan bære 30 kg - men de buer nedad på midten allerede ved en vægt på 18-20 kg (jeg har rent faktisk vejet det antal bøger, der skal stå på en hylde)

Hylderne er lavet af spånplade med træfinér, de er 76 cm brede, 26 cm dybe og 2 cm tykke. Hylderne er flytbare, og de hviler på 2 små metalbeslag i hver side.

Reolerne er pæne, og jeg ønsker ikke at skrotte dem. Derfor vil jeg gøre meget for at løse problemet.

Jeg skal have fundet en måde at afstive hylderne på - har allerede forsøgt at sætte en lægte af fyrretræ op under hylden på langs i hele hyldens bredde og fastgjort i hver side med vinkeljern. Det virkede desværre ikke - lægten buede bare nedad sammen med hylden.

Kan man skrue et eller to fladern på hyldernes underside på langs?

Hvor stort og kraftigt skal fladjernet være for at afstive tilstrækkeligt? Jeg har kigget på nogle på Silvan, der var 28 cm lange, måske kunne der sættes 2 stk. op i forlængelse af hinanden? Hylden skulle gerne kunne bære 26-28 kg (bøger er virkelig tunge...)

Eller er der nogle smartere løsninger?

Jeg skal gøre opmærksom på, at der ikke kan fastgøres noget som helst beslag ell. lign. på reolens bagklædning, da den kun består af en meget tynd fiberplade.

På forhånd tak!

Mine nye Billy reoler fra IKEA har en besynderlig... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Og som tidligere nævn, er betegnelsen LÆGTE et stykke træ med dimentionerne 42 x 55 mm + længde

tror sgu de er svundet med tiden Jørgen... Hedder standard skillerums ikke 38x56/57 og 38x73/75 for T1, eller er det mig der er bagud?

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Det er nok snarere mig der er bag ud, men bortset fra det så vil det være noget af en uskøn klods at lime på undersiden af hylderne.

Jeg ville have sendt skidtet retur for længst!

(Nej, jeg ville ikke, jeg ville også have forsøgt selv først)

Kan du ikke få fat i en "pind" evt et stykke MDF-plade, der passer i højde og bredde (kan males)- og så sætte dem ind i midten af *hver* hylde? Så vil trykket fordeles jævnt.

De små vinkelbeslag, vil aldrig hjælpe på noget. Hyldeknægte: jo men sat lige i midten- og hvad skal de så sidde i? Hylden over og "pap"bagvæggen? Siderne?

Tryk/træk skal fordeles til det, der bedst kan holde det. Der hjælper hverken bønner eller sang.

Du kan jo også skifte hylderne til MDF-plader- og mal dem træfarvede og "ådrede" på kanten. Ser gæsterne hele hylden, er de: Din mor, der gør rent for dig eller 2) for nysgerrige.

Mind you: Jeg har et sæt "Harald Skrald" reoler lavet af alt for blødt metal, det er mit værste køb! (De fungerer, hvis alt det tunge er nederst- og man samler dem på midten først. Men mage til l*!


Mvh
Pinny
Desværre - gennem tiden er kvaliteten dalet.. find ud af hvad du har af værdier, for hvor det må give sig.. os så må det være en vurdering derudfra.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
mdf... Hmmm... Ja hvis det bliver limet fast på bagvæggen måske... Ellers er det alt for blødt. Krydsfiner er noget mere spændstigt, og ville også kunne bruges på højkant til sarg.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Tak for jeres indlæg. Har sat sagen lidt i bero. Jeg skulle lige have overstået en julefrokost her i går, hvor flere gæster også kiggede på mine reoler og kom med kommentarer og ideer.

Jeg har skam klaget til IKEA over at mine Billy bogreoler ikke kan bære bøger - de svarer egentlig ikke på klagen, men tilbyder blot at jeg kan returnere dem. Det vil dog være en rigtig dårlig forretning for mig, da jeg har betalt pænt mange penge for at få reolerne kørt hjem, båret op til 4. sal og samlet.

Så nu har jeg 2 muligheder: 1) få lavet hylder i krydsfinér og limet folie i træmønster på forkanterne eller 2) købe dobbelt op på hylder hos IKEA og stable dem ovenpå de eksisterende hylder, som nævnt tidligere i tråden (se 0gså tidl. billede af dette). Jeg ved på nuværende tidspunkt ikke om den sidste løsning vil holde i længden - kan godt være, at de fordoblede hylder også vil bue nedad over tid. Så nu venter jeg og ser hvad der sker i den næste måneds tid.

hvis det i givet fald skulle hjælpe, så skal de limes sammen, for ellers står med samme resultat med det samme.

Du kan også sagtens bruge MDF til nye hylder, men det har bare ingen idbøjningsstyrke, så hylderne vil nærmest skulle beklæde en bærende ramme. Der er knap så meget spartel og slibearbejde ved MDF.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
udbøjningsstyrke ...staveplade tak

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Hæ-hæ - staveplade...

Kan man ikke nøjes med at skrue hylderne sammen med 5-6 skruer på midten fra nederste hylde og op i den øverste?

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også