Fjerne udhæng på 70er typehus

Jeg skal snart til at igang med at ombygge hus med kæresten, og vi skifter stort set alt inde som ude. Oprindelig ville vi gerne have bygget nyt, men vi kunne ikke finde grunde i det område vi kiggede i, så derfor ender vi på en totalrenovering. 

Oprindelig havde vi tænkt på blot at få taget malet, for at holde lidt økonomi i det,  da rigtig mange andre ting er kommet på to do listen, men da jeg så fik tilbud på tagmaling, så syntes jeg at det bliver for dyrt købt, set ift. hvad et nyt tag koster. 

Så det er droppet, og planen er istedet at der skal nyt listetækket tagpap tag på. Men i samme ombæring, så vil vi gerne af med udhænget hele vejen rundt, da jeg syntes at det ligner huset har en hat på, og det bliver meget mere elegant at se på. Er udmærket klar over det ikke beskytter huset så godt, men det er underordnet. Planen var alligevel i forvejen at galvene skal mures op istedet for træet der er nu, også vil jeg høre om nogen ved om det er muligt at skære enderne af spærerne så vi kan lave en muret gesims istedet, skal der nye spær på bliver det for omkostnignsfuldt tror jeg.

Der er tale om gitterspær på huset. Huset skal vandskures og males hvidt, og der ryder antrazit grå træ/alu vinduer i hele vejen rundt, samt 2-3 ekstra gulv til loft i enden mod vejen.

Som det ser ud nu: 

og tagstilen som vi gerne vil have. 

 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det brude du nok kunne fjerne. Kan dog se det ligge på på en limtræ foruden og tror der bliver noget med en højde der som ikke kommer til at passe. Var det meg ville jeg nok bevare en lille udhæng på 20x20 cm hvis det var

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Umiddelbart ser det ud til du blot kan skære spærenderne af.
Men der bliver et og andet omkring inddækning osv.
Som det er nu har du en rem stående oven på din mur, den skal blive der og over denne ligger bjælkerne så.
Den højde der udgøres af rem og bjælker skal du nok have lavet en eller anden form for inddækning af, eller en beklædning der dækker dem. Altså bliver det anderledes end muren nede under.
Hvordan det kommer til at se ud kan jeg ikke sige!
Men kræver nok lidt fantasi at få tl at se godt ud... og temmelig svært at få til at have udtrykket fra det sorte hus, hvor muren går hele vejen op til taget.

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af Realtor på 18-11-2014 22:55

Men i samme ombæring, så vil vi gerne af med udhænget hele vejen rundt, da jeg syntes at det ligner huset har en hat på, og det bliver meget mere elegant at se på. Er udmærket klar over det ikke beskytter huset så godt, men det er underordnet. 

Jeg ved du har skrevet at det er underordnet, men jeg ville alligevel få en kyndig til at kigge på dine sten eller evt. ofre noget imprægnering på dem inden du slagter udhænget. Vi kender et par, som har lavet samme trick med et 60'er hus, med det resultat at formuren begyndte at skalle og frostsprænge. De er ved at få ny formur på 2/3 af huset. Det er dyrt og de ønsker sig inderligt deres udhæng tilbage.

Af gode nyheder kan det så udledes at operationen kan laves selvom den frarådes. Deres hus havde dog ikke en rem til spærene som dit. De lå på indermuren og stak ud igennem huller i ydermuren. De blev så kortet af ind til indermuren, udhænget fjernet og så blev der muret en flot gesims som overgang imellem mur og tag. Super flot at se på og huset fremstod mange år yngre, men som sagt gik den ikke i praksis med den type sten deres hus havde.

 

 

 

Ha, havde helt overset, at du ville pudse. Jeg åbner øjene og så kan du bare se bort fra mit indlæg.

Umiddelbart kommer det an på om remmen er placeret på bagmuren,for at kunne lave en muret gesims,hvad den normalt ikke er normalt ligger den ca 5cm inde fra facaden det vil ikke være en stabil løsning ved så lidt plads,det vil nok ikke kunne holde,ivrigt har i jo også vinduesparti på det meste af facaden ,der vil i nok skulle lave en kasse,som man beklæder med zink. Man kan sagtens skære spærenderne af bare det er uden for remmen,udhænget har ikke nogen bærende betydning. Mvh og god arbejdslyst.

LBL
Annonce
Umiddelbart kommer det an på om remmen er placeret på bagmuren,for at kunne lave en muret gesims,hvad den normalt ikke er normalt ligger den ca 5cm inde fra facaden det vil ikke være en stabil løsning ved så lidt plads,det vil nok ikke kunne holde,ivrigt har i jo også vinduesparti på det meste af facaden ,der vil i nok skulle lave en kasse,som man beklæder med zink. Man kan sagtens skære spærenderne af bare det er uden for remmen,udhænget har ikke nogen bærende betydning. Mvh og god arbejdslyst.

LBL
Umiddelbart kommer det an på om remmen er placeret på bagmuren,for at kunne lave en muret gesims,hvad den normalt ikke er normalt ligger den ca 5cm inde fra facaden det vil ikke være en stabil løsning ved så lidt plads,det vil nok ikke kunne holde,ivrigt har i jo også vinduesparti på det meste af facaden ,der vil i nok skulle lave en kasse,som man beklæder med zink. Man kan sagtens skære spærenderne af bare det er uden for remmen,udhænget har ikke nogen bærende betydning. Mvh og god arbejdslyst.

LBL

Tak for de fine svar - jeg har fået udleveret alle de oprindelige tegninger fra sælger, som i sin tid opførte huset, og som jeg læser det, så ligger spærerne på indermuren som er af gasbeton. Den rem som går langs huset er som jeg ser det en pynte laminat rem, der burde kunne fjernes uden de store problemer. Jeg tænker egentlig man burde kunne murer muren helt op så den rammer taget, også få lavet zinkinddækninger på gavlene, og direkte tagrunder under tagfoden, så vi helt kan undgå udhæng. 

Her er lidt fotos af tegningerne.

 

Var det mit projekt ville jeg klart lave det i en zinkindækning der hvor remmen er nu. Måske tager jeg fejl men ser ud til remmen ligger af på begge vægge og derfor tror jeg du vil opleve en kraftig nedbrydning af træet hvis du murer op foran på grund af slagregn ind på væggen

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det ser ud til det er en ganske tynd rem,som er fastgjort på en 1-2"forskalling somkan fjernes,for at undgå fugt i træværk kan før evt.opmuring montere en gang Murpap .Mvh.

LBL
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også