Fjerne udhæng på 70er typehus

Jeg skal snart til at igang med at ombygge hus med kæresten, og vi skifter stort set alt inde som ude. Oprindelig ville vi gerne have bygget nyt, men vi kunne ikke finde grunde i det område vi kiggede i, så derfor ender vi på en totalrenovering. 

Oprindelig havde vi tænkt på blot at få taget malet, for at holde lidt økonomi i det,  da rigtig mange andre ting er kommet på to do listen, men da jeg så fik tilbud på tagmaling, så syntes jeg at det bliver for dyrt købt, set ift. hvad et nyt tag koster. 

Så det er droppet, og planen er istedet at der skal nyt listetækket tagpap tag på. Men i samme ombæring, så vil vi gerne af med udhænget hele vejen rundt, da jeg syntes at det ligner huset har en hat på, og det bliver meget mere elegant at se på. Er udmærket klar over det ikke beskytter huset så godt, men det er underordnet. Planen var alligevel i forvejen at galvene skal mures op istedet for træet der er nu, også vil jeg høre om nogen ved om det er muligt at skære enderne af spærerne så vi kan lave en muret gesims istedet, skal der nye spær på bliver det for omkostnignsfuldt tror jeg.

Der er tale om gitterspær på huset. Huset skal vandskures og males hvidt, og der ryder antrazit grå træ/alu vinduer i hele vejen rundt, samt 2-3 ekstra gulv til loft i enden mod vejen.

Som det ser ud nu: 

og tagstilen som vi gerne vil have. 

Jeg skal snart til at igang med at ombygge hus med... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Når du vil lave så meget om på et hus som ikke fejler noget, så tage endelig fat i en arkitekt eller minimum en bygningskonstruktør.

I kan komme til at lave et udmærket (måske lidt kedeligt udseende?) hus om til et grimt hus med alvorlige konstruktionsfejl.

Hvis I altså overser nogen vigtige ting. Og er sort paptag på hvidt pudset hus pænt - det bliver jo meget forskelligt fra dit eksempel med det helt sorte hus - som jo ser ganske godt ud.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Skrevet af Ellida på 22-11-2014 17:50

Når du vil lave så meget om på et hus som ikke fejler noget, så tage endelig fat i en arkitekt eller minimum en bygningskonstruktør.

I kan komme til at lave et udmærket (måske lidt kedeligt udseende?) hus om til et grimt hus med alvorlige konstruktionsfejl.

Hvis I altså overser nogen vigtige ting. Og er sort paptag på hvidt pudset hus pænt - det bliver jo meget forskelligt fra dit eksempel med det helt sorte hus - som jo ser ganske godt ud.

mvh A

Jeg har i hvertfald nogle ideer.

Der bliver nogle problematikker i forhold til udseende og konstruktioner af de bærende bjælker, samt udførelse af gesims.

Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Jeg er helt med på der er nogle udfordringer der skal løses, men nu afventer pt. et par uger til jeg har nøglen til huset, så må jeg op på loftet og kigge hvordan remmen ligger.

Jeg har set flere huset i det nordjyske vandskrurede og med listetækket tagpap, og det ser rigtig skarpt ud i min optik, men smag og stil er jo individuelt.
Ja. Vend gerne tilbage, når du ved nærmere.
For mig, ligner det nemlig, at langvæggen, hvor vinduespartiet er. Ligger den bærende bjælke 4-6cm inde fra yderkant væg. som bliver understøttet af ydermur og bjælker imellem vinduesfagene.
Hvor på den anden langvæg er der en gennemgående bjælke i bagmuren hvor der er isoleret uden på.
Ved enderne af begge langvægge er der så lavet bjælker til udhænget, som så flugter med den påforet isolering.
Måske kan der ses samlinger, når man kigger på hele "bjælkens" længde. Der kan bekræfte dette, men det finder du ud af.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Så har vi overtaget huset, og er godt igang med projektet.

Projektet med at fjerne udhænget, har dog stødt på et par problemer.

Spærene kan saves storset på begge sider lige over den indv. rem, som sammen med bagmuren bærer huset på begge sider.

Dog kan der ikke mures gesimser op i fulde længder pga. vinduespartierne kommer til at gå helt op til remmen, og der derfor ikke er noget de kan mures op på.

Planen er derfor, at murer noget gesims op, i de ender hvor der er eksisterende mur, samtidig med pynteremmen fjernes. Istedet for pynteremmen over vinduerne, så skal der laves noget i cedertræ tror jeg, også skærer vi så langt oppe som muligt, så det rammer taget. Det er ihvertfald hvad jeg gerne vil, men ved ikke om det kan lade sig gøre endnu.
Annonce
Hvordan går projektet?

Jeg skal igennem noget lignende, og er interesseret i at hører og se lidt mere om dine erfaringer og fremskridt:-)

Status er at huset er under ombygning og vi formentlig er færdig med den udvendige del indenfor et par uger. Vi har været lidt ramt af dårligt vejr, som har bremset det lidt. 

Vi endte med at hyre et murerfirma til at stå for den udvendige entreprise, og det ser pisse godt ud. 

Eksisterende tag er fjernet, og alle spær er tilpasset murværket, som er opmuret ca. 6-8 sten ynderligere, så udhængene er fjernet. Begge gavle er opså blevet opmuret, og der er monteret tagbrædder, og listetækket tagpap. Det var / er lidt en dyr omgang, men slutresultatet helt sikkert det værd. 

vedhæfter lidt fotos som viser lidt. 

Ser ud som om det går rigtigt godt. +1 til tagbrædder under tagpappet.

Har du mulighed for at smide et par billeder op fra lidt afstand, så man kan se helheden?
Hermed lidt flere fotos - sidste billede er fra idag. Lækkert at se taget færdigt. 

Tak for billeder. Det ser rigtigt godt ud. Jeg er stadig byggeteknisk skeptisk overfor huse uden udhæng i DK. Udseendet må jeg dog erkende er meget flot og det giver det der stramme look, så huset ser meget nyere og moderne ud end det er.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også