Hmm afbryder knapper vender på hovedet

Hej

Jeg har sat en lampe op i et lampeudtag der kan tændes og slukkes med to afbrydere. Umiddelbart vender det dog forkert i forhold til andre steder i huset hvor vi har korrespondance. Situationen er:

Begge afbrydere (1 og 2) står i slukket position = lampen er tændt
Begge afbrydere (1 og 2) står i tændt position = lampen er tændt
Afbryder 1 står i tændt position, afbryder 2 står i slukket position = lampen er slukket
Afbryder 1 står i slukket position, afbryder 2 står i tændt position = lampen er slukket

Er det normalt??? Eller er der byttet om på noget? Synes det er lidt misvisende at lampen er tændt når begge kontakter står slukket.

Vores andre steder i huset med korrespondance fungerer helt modsat af ovenstående (dvs lamperne er tændt når afbrydere står i forskellig position og slukket når de står i samme position).

Hej Jeg har sat en lampe... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det startede da jeg undrede mig over retningen på korrespondancen som gav anledning til lidt testmåling, herunder spænding ved afbrudt tilstand rundt omkring i huset. Deraf drejningen i emnet:-) tak til alle for de mange faglige inputs! Jeg gør ikke yderligere ved det. Det har jo trods alt altid fungeret og det lader til at det er som det skal være.
Skrevet af ev elmand på 02-12-2014 22:34
Uden sådan lige at komme hele el teorien igennem, så mener jeg at 2 ledere ved siden af hinanden, kan virke som en kondensator. Derfor kalder jeg det en kapacitiv spænding. Er det en induktiv skulle de betragtes som spoler i forhold til hinanden. Den mellemledning de måler på er jo afbrudt, og som sådan hverken forbundet med jord eller nul. Men set ud fra et meget høj ohm instrument er jord og nul jo det samme. De er forbundet igennem jordspyd ved hus og jordspyd ved transformator.
Jeg vil ikke lægge hverken det ene eller det andet på blokken, om vi skal kalde det kapacitiv eller induktiv.
Vi har vel begge oplevet at polsøger lyser svagt, på noget som den ikke burde lyse på.

 Ja der er en vis kondensator virkning når 2  ledere ligger ved siden af hianden , men vi skal op på 400-500 M kabellængde før det kan måles , men aldrig på den måde at der er spænding på 100V eller mere , du ville jo  aflade "kondensatoren" fx. med voltmeteret og få en spænding på 0.

Men det er meget normalt at der genereres en spænding i ledninger i et kabel når der er strøm på en ledning , så vil en polsøger lyse på de andre ledninger i kablet , transformator virkning , med der er IKKE spænding til jord , og det at man kan måle spændingeren med et voltmeter er problematisk syntes jeg.

Du an jo prøve at tage en 50m 3 leder kabel og så sætte en fase på en af lederene og så måle den induktive spænding på de 2 andre ledere.

Og til spørgeren..... du har måske en dårlig installation , der syntes at være en krybespænding som der ikke burde være.

 

 


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er vist ikke helt enighed alligevel - jeg må vist en elektriker til at måle igen!

Svend: Jeg synes stadig ikke du forklarer helt hvad problemet er - en dårlig installation? Ja - men hvordan dårligt? Overgang? Et søm i et kabel? Hvor er vi henne?
Prøv det og lad os høre resultatet.
Det du skal bede ham om er at MEGGE installation igennem. Det betyder at han med et apparat sætter en lidt højere spænding på og så ser på udslaget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok, det vil jeg bede ham om - antager at enhver elektriker ved hvad der er:-)

Er det noget jeg bør få gjort hurtigst muligt? Jeg tænker - mit hpfi relæ slår vel fra hvis der er noget galt og jeg har ikke oplevet nogen problemer med blinkende lamper eller udfald eller noget. 

Annonce
Jeg synes du skal få lavet en sikkerheds attest på din installation.

Ikke fordi der er en overgang, eller der er noget galt, men fordi du er nervøs.
Der er ikke nogen overgang, at du kan måle en spænding fra fase til jord er bare tegn på din egen jordforbindelse er iorden.
Nul lederen er forbundet til stjerne punktetet i transformerstationen, og denne er, merd mindre du bor på et skib, forbundet til jord.

Og som Svend siger at du måler noget på parelell løbende ledere er mere end normalt.

Så for din egen ro, få det nu fixet.

Godt være det ik er nydeligt lavet men det er ny lavet

Til Rishøj lige mine ord, ang. nul og jord. Men jeg havde slet ikke tænkt på psykologien i den sag. Og ja, det er en meget almindelig elektriker ting.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg får det skam tjekket - dog først om et par uger, hvor jeg har en elektriker der alligevel kommer!

Indtil da kunne jeg dog godt tænke mig at vide om det er normalt eller unormalt det som jeg måler. Det er der jo umiddelbart ikke enighed om..

Rishøj: Jeg kan ikke helt forstå din formulering:

"Og som Svend siger at du måler noget på parelell løbende ledere er mere end normalt."

Betyder det at du er enig med Svend?
Til Svend høst. Elteori er jo ikke forskellig om det er lange eller korte ledninger. Det handler blot om hvor fintfølende måleapparater, der bruges. Jeg har lige været ude, for at fejlfinde på en lille kontrollampe til noget udsugning, den lyser ikke. Der er 230 volt, -> vacum switch, (afbryder) ->og en lille glødepære (der er sprunget). Der er i alt 0,5 m kabel 2x0,75. Når afbryder er tændt er der 230 volt på mellemledning, når den er slukket 14,84 volt til nul og 14,65 volt til jord. Og der er ikke overgang, det sidder tørt oppe i 4 m. højde på en trævæg !! Målt med min ELMA tang amperemeter i veksel spændings område.
Til NTCHM Det er jo ikke et afstemningsforum, men få din elmand til at måle når han alligevel kommer. Kan du ikke sove for det om natten, så er det noget andet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg sover nu ok om natten alligevel, så det må vente til elektrikeren kommer om et par uger.

Og nej det er ikke et afstemningsforum, men min elektriker vil jo nok stille sig i den ene lejr - og vil umiddelbart gætte på han bare siger alt er ok. Han har tidligere haft fat i det lampeudtag med 108 volt på men der sagde han ikke noget til det. Jeg vil bede ham "megge" det eller hvad i kalder det:-)

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis