Hmm afbryder knapper vender på hovedet

Hej

Jeg har sat en lampe op i et lampeudtag der kan tændes og slukkes med to afbrydere. Umiddelbart vender det dog forkert i forhold til andre steder i huset hvor vi har korrespondance. Situationen er:

Begge afbrydere (1 og 2) står i slukket position = lampen er tændt
Begge afbrydere (1 og 2) står i tændt position = lampen er tændt
Afbryder 1 står i tændt position, afbryder 2 står i slukket position = lampen er slukket
Afbryder 1 står i slukket position, afbryder 2 står i tændt position = lampen er slukket

Er det normalt??? Eller er der byttet om på noget? Synes det er lidt misvisende at lampen er tændt når begge kontakter står slukket.

Vores andre steder i huset med korrespondance fungerer helt modsat af ovenstående (dvs lamperne er tændt når afbrydere står i forskellig position og slukket når de står i samme position).

Hej Jeg har sat en lampe... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan fornemme at du er meget usikker og ikke helt glad for at du kan måle 108V på noget der ikke skulle være spænding på , prøv at måle til jord , så vil du formentligt ikke måle nogen spænding , hvis du gør ,så har du et problem , jeg har før her i tråden anbefalet at du får målt din installation igennem med en såkaldt megger , så du kan sove roligt om natten. 


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Den spænding din kammerat kan måle med sit fine instrument, er ikke helt det samme, men kan sammenlignes med den spænding der er i din kunststof bluse, når du trækker den op over hovedet. Det gnistrer og håret følger efter blusen. Spændingen er meget høj, men det kan ikke trække nogen strøm. Og begge dele skal der til for at du kan mærke noget.
En 12 volt akkumulator skal jeg hilse og sige, kan trække stor strøm, men der er ikke så stor spænding at det kan gå igennem din krop,
Nogle instrumenter kan man få til at vise noget, bare ved at tage den ene prøveledning i hånden.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok tak for præciseringen. Det kan jeg forholde mig til.

Jeg forstår dog stadig ikke hvad Svend høst mener med at prøve at måle til jord. Jeg mener ikke at der var forskel på om vi målte mellem fase og nul eller fase og jord. I svends indlæg ovenfor står at vi så har et problem!...?

Jeg slet ikke enig med Svend Høst i at du har noget som helst problem, det er ikke overgangspænding, men en kapacitiv spænding imellem fase og mellemledning. Når man måler på den, er instrumentets indre modstand (som Fabrin har været inde på) mere end10 Mohm altså 10 000 000 ohm. Så de få hundrede ohm forskel der er på forsyningens nul og din jordforbindelse er intet i den forbindelse. Så der måles det samme når det er en kapacitiv overført spænding.
Når afbryder er tændt måles også 230v (ca) til både jord og nul, uden at det er et problem

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ok - det var betryggende at høre - For jeg husker nemlig netop at vi målte ens spændinger ved både

M1 og Nul
samt
M1 og jord

(Op til 108 volt på enkelte lampeudtag)

Eneste tidspunkt uden spænding var mellem N og Jord.


ev elman ......hvad er en kapaticiv spænding .....det vi taler om her en induktiv spænding , som genereres af en spændingsførende ledning til andre ledninger i røret/kablet , det jeg har problemmer med er at der burde ikke være spænding til jord , der er jo ikke galvanisk forbindelse mellem lederne i røret/kablet...........


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Uden sådan lige at komme hele el teorien igennem, så mener jeg at 2 ledere ved siden af hinanden, kan virke som en kondensator. Derfor kalder jeg det en kapacitiv spænding. Er det en induktiv skulle de betragtes som spoler i forhold til hinanden. Den mellemledning de måler på er jo afbrudt, og som sådan hverken forbundet med jord eller nul. Men set ud fra et meget høj ohm instrument er jord og nul jo det samme. De er forbundet igennem jordspyd ved hus og jordspyd ved transformator.
Jeg vil ikke lægge hverken det ene eller det andet på blokken, om vi skal kalde det kapacitiv eller induktiv.
Vi har vel begge oplevet at polsøger lyser svagt, på noget som den ikke burde lyse på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg må vist tolke at der ikke er helt enighed om det..:-)

Såfremt det er et problem at der er noget spænding mellem M1 og jord når der er afbrudt på kontakten - hvad består problemet så i?

Der er enighed om: at det ikke er et problem, at det er helt almindeligt, og at det kun skyldes det meget fine måleinstrument.
Resten er kun en samtale om nogle el teorier helt nede på Ion og magnetisme niveau. Og her skal vi vride vore hjerner for at argumentere med noget der er lært for 40 år siden.

Men det er da tankevækkende så langt det er drevet væk fra overskriften i din tråd.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis