Hmm afbryder knapper vender på hovedet

Hej

Jeg har sat en lampe op i et lampeudtag der kan tændes og slukkes med to afbrydere. Umiddelbart vender det dog forkert i forhold til andre steder i huset hvor vi har korrespondance. Situationen er:

Begge afbrydere (1 og 2) står i slukket position = lampen er tændt
Begge afbrydere (1 og 2) står i tændt position = lampen er tændt
Afbryder 1 står i tændt position, afbryder 2 står i slukket position = lampen er slukket
Afbryder 1 står i slukket position, afbryder 2 står i tændt position = lampen er slukket

Er det normalt??? Eller er der byttet om på noget? Synes det er lidt misvisende at lampen er tændt når begge kontakter står slukket.

Vores andre steder i huset med korrespondance fungerer helt modsat af ovenstående (dvs lamperne er tændt når afbrydere står i forskellig position og slukket når de står i samme position).

Hej Jeg har sat en lampe... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok skal jeg uddybe.
Så mener jeg der er tale om paralell løbende ledere der "Inducere" en spænding altså en lille transformer.
Den kan gennere en svag spænding som ikke kan komme nogen steder efter som du ikke havde monteret en pære. Havde du haft en pære monteret ville spændingen være afledt til nul gennem pæren. Da jeg stod i lære blev det kaldt "gammel strøm" det kan måske mærkes hvis du er uheldig men ikke som et stød. og det vil være ganske kortvarrig. Den effekt der er tilstede kan ikke opretholde en spænding på 108 volt når den er belastet.
Og her kommer historien om alle de fine måle instrumenter, Når du tager et moderne instrument, Elma, Fluke eller what ever, så har de så stor modstand at de ikke belaster kredsen, mens et gammelt jern kerne, drejespole instrument, belaster kredsen altså virker lidt som en lampe.
Men alt dette er teori, som udgangs punkt skal du ikke stole på måling lavet ubelastet, hvis du er så heldig at din elektriker har et scop, så kan han vise dig at dine fingre også har en fin AC spænding. For slet ikke at snakke om spændings forskelle mellem bygningsdele eller mellem metaller af forskellige legeringer. Vi er omgivet af spændings forskelle.

Og nu skal jeg nok holde mig fra at rode mig ud i større fysiske udredninger, fuuuck det er allerede for sent. Undskyld.


Godt være det ik er nydeligt lavet men det er ny lavet
til ev elmand

Jeg kender godt teorien med kapasativ opladning, har dog aldrig hørt den formuleret om ledninger i installationer, da de jo snor sig ind og ud af hinanden i rørene og dielektrikummet ikke er konstant og vil der så opbygges en ladning? . men det er derimod meget kendt specielt på højspændings ledningrer.
Men jeg vil ikke afvise du har ret. men Poteto, potato

Godt være det ik er nydeligt lavet men det er ny lavet
Tak for forklaringen - jeg begynder at forstå det - du er ikke den første der forsøger at forklare det på tråden:-)

Jeg tror jeg misforstod dit første indlæg hvor du refererede til Svend Høst som umiddelbart er den eneste, der mener vi har et problem. Jeg kunne ikke tyde om du var enig med ham eller ej med formuleringen du brugte - "mere end normal".


Men tak for svaret og uddybningen:-)

Det er da et problem at man har 108V på et slukket lampested , der skal da være 0 V , nu sidder der vel ikke en glimledelampe i afbryderen som giver den spænding , men få en elektriker til at megge , dvs at man skiller installationen ad visse steder og så påtrykker man en højspænding ca 1000+ V og så måler man mellem lederene og også til jord , der skal være 1000 gange driftspændingen i ohm dvs 230000 ohm / 400000 ohm, men on den regel stadig holder ved jeg ikke .Enhver service trikker har sådant et vidunder i bilen............


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af ev elmand på 03-12-2014 10:48
Prøv det og lad os høre resultatet.
Det du skal bede ham om er at MEGGE installation igennem. Det betyder at han med et apparat sætter en lidt højere spænding på og så ser på udslaget.

Jeg vil også gerne høre resultatet af isolationsmålingen. Det vil være interessant, om der måles nogen som helst fejl på installationen.

 

 

 


fase
Jeg skal nok give besked.

Håber bare min elektriker er vant til det med en megger test. Han har jo tidligere set lampeudtaget og undrede sig men kunne ikke forklare det. Konstaterede blot at jeg jo ikke oplevede problemer.

Efterfølgende er jeg jo blevet klar over at spænding kan måles på flere af vores lampeudtag når de er afbrudte - og som i øvrigt sidder på forskellige faser i teknik skabet.
Min elektriker har nu været hos os. Han sagde en megger-test ikke ville give mening, da han allerede havde målt på ledningerne, både i lampeudtag og i afbryder/stikkontakter. Han har også haft skilt ledningerne ad og ingen fejl fundet!

Han siger det er induktion og at alt er i skønneste orden.

Skrevet af ntchm på 16-12-2014 12:55
Min elektriker har nu været hos os. Han sagde en megger-test ikke ville give mening, da han allerede havde målt på ledningerne, både i lampeudtag og i afbryder/stikkontakter. Han har også haft skilt ledningerne ad og ingen fejl fundet!

Han siger det er induktion og at alt er i skønneste orden.
 

For det første, det er fint at du melder tilbage med resultatet. Jeg må også give din elektriker ret i, at det er unødvendig med en isolationsmåling på din installation, når han nu  tidligere har målt på den, da den ikke vil fjerne den inducerede spænding, men selvfølgelig/forhåbentlig vil overbevise dig om, at der ingen isolationsfejl er. Den inducerede spænding bliver du nok nødt til at leve med.

 

 

 


fase

Han siger det er meget normalt at måle induktionsspænding - synes også at ha hørt det er meget normalt specialt når man har en del korrespondance - hvilket vi har i huset.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis