Hmm afbryder knapper vender på hovedet

Hej

Jeg har sat en lampe op i et lampeudtag der kan tændes og slukkes med to afbrydere. Umiddelbart vender det dog forkert i forhold til andre steder i huset hvor vi har korrespondance. Situationen er:

Begge afbrydere (1 og 2) står i slukket position = lampen er tændt
Begge afbrydere (1 og 2) står i tændt position = lampen er tændt
Afbryder 1 står i tændt position, afbryder 2 står i slukket position = lampen er slukket
Afbryder 1 står i slukket position, afbryder 2 står i tændt position = lampen er slukket

Er det normalt??? Eller er der byttet om på noget? Synes det er lidt misvisende at lampen er tændt når begge kontakter står slukket.

Vores andre steder i huset med korrespondance fungerer helt modsat af ovenstående (dvs lamperne er tændt når afbrydere står i forskellig position og slukket når de står i samme position).

Hej Jeg har sat en lampe... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå ..........jeg har aldrig hørt at endsige været ud for et lampested i en korrespondance med 108 V på til jord , når der er slukket , der burde være 0 V , jeg har tjekket lampested både korrespondance og alm. her i huset og der er som der skal være i slukket tilstand 0 V .
Nå , det er dit problem , det vil jeg ikke blandes yderlig ind i..........

   elektriker fra jævnstrømmens tid

Jeg vælger at stole på min elektriker - kan i øvrigt se på nettet at masser oplever spænding på slukkede lampeudtag (uden pære monteret). Når pære er monteret, måler jeg 0.

Det kan du roligt gøre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej

Så har jeg faktisk haft to elektrikere uafhængigt til at kigge på vores installation. Også den sidste sagde det var induktion, og ganske ufarligt og normalt. Han var også af den opfattelse at en meggertest var unødvendigt og ikke ville finde nogen fejl. Så nu kan vi vist lade det lille spørgsmål ligge!:-)

Mit indlæg startede oprindeligt med at omhandle korrespondance. Sidste elektriker vendte den ene af mine kontakter så de nu sidder mere logisk, for mig i al fald. Juhuu:-)

Godt nytår til alle.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis