Hmm afbryder knapper vender på hovedet

Hej

Jeg har sat en lampe op i et lampeudtag der kan tændes og slukkes med to afbrydere. Umiddelbart vender det dog forkert i forhold til andre steder i huset hvor vi har korrespondance. Situationen er:

Begge afbrydere (1 og 2) står i slukket position = lampen er tændt
Begge afbrydere (1 og 2) står i tændt position = lampen er tændt
Afbryder 1 står i tændt position, afbryder 2 står i slukket position = lampen er slukket
Afbryder 1 står i slukket position, afbryder 2 står i tændt position = lampen er slukket

Er det normalt??? Eller er der byttet om på noget? Synes det er lidt misvisende at lampen er tændt når begge kontakter står slukket.

Vores andre steder i huset med korrespondance fungerer helt modsat af ovenstående (dvs lamperne er tændt når afbrydere står i forskellig position og slukket når de står i samme position).

Hej Jeg har sat en lampe... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du har fuldstændig ret - det er et multimeter fra jem&fix. Dog til 99. kr. :-)

Kan jeg tolke ud af dit svar, at mine lampeudtag umiddelbart virker som de skal? (på trods af den relativ høje spænding i afbrudt tilstand og uden pærer monteret)

På forhånd tak for hjælp!
Skrevet af ntchm på 02-12-2014 11:58
Du har fuldstændig ret - det er et multimeter fra jem&fix. Dog til 99. kr. :-)

Kan jeg tolke ud af dit svar, at mine lampeudtag umiddelbart virker som de skal? (på trods af den relativ høje spænding i afbrudt tilstand og uden pærer monteret)

På forhånd tak for hjælp!

Dit multimeter kan du udmærket bruge til almindelig spændingsmåling også på 400V. Jeg bruger selv et prof. instrument.

 

Din tolkning er fuldstændig rigtig.

 

 

 


fase

Ok, men jeg kan vel ikke stole på/bruge mit multimeter fra jem&fix, når det vist 0-1 volt på mine lampeudtag, mens min kammerats prof multimeter måler mellem 40 og 108 volt på samme lampeudtag?

Skrevet af ntchm på 02-12-2014 12:06
Ok, men jeg kan vel ikke stole på/bruge mit multimeter, når det vist 0-1 volt på mine lampeudtag, mens et et prof multimeter måler mellem 40 og 108 volt på samme lampeudtag?

Jo selvfølgelig kan du stole på dit instrument. Prøv at måle på en stikkontakt, der skal være mellem 220VAC og 240VAC. Du skal huske at måleområdet skal være AC og ikke DC. Hvis du måler AC på DC området, får du intet eller et meget lille udslag.

 

 

 


fase

Ja det er rigtigt - min billige udstyr måler rigtigt nok de 230 i stikkontakter og på tændte lampeudtag.

Jeg skal blankt erkende at jeg har svært ved at blive klog på strøm:-)

Og det der forvirrer mig, er at min vens professionielle udstyr måler ml. 40 og 108 på vores lampeudtag når de er afbrudt og uden pærer, men mit billige udstyr viser 0 volt - hvis der faktisk står spænding i lejet 40-108 v.

Jeg er med på at mit udstyr skal stå på AC:-)
 

Annonce
Skrevet af ntchm på 02-12-2014 12:19

Ja det er rigtigt - min billige udstyr måler rigtigt nok de 230 i stikkontakter og på tændte lampeudtag.

Jeg skal blankt erkende at jeg har svært ved at blive klog på strøm:-)

Og det der forvirrer mig, er at min vens professionielle udstyr måler ml. 40 og 108 på vores lampeudtag når de er afbrudt og uden pærer, men mit billige udstyr viser 0 volt - hvis der faktisk står spænding i lejet 40-108 v.

Jeg er med på at mit udstyr skal stå på AC:-)
 

Frist mig ikke over evne, men der burde vel være forskel på et instrument til 100 kr. og et til 2000 kr.

Selvfølgelig kan du blive klog på strøm, du gå i lære som elktriker/kabelabe/strømfordeler eller lignende, det tager kun nogle få år .

 

 

 

 


fase
Skrevet af S. fabrin på 02-12-2014 13:45

Frist mig ikke over evne, men der burde vel være forskel på et instrument til 100 kr. og et til 2000 kr.

Selvfølgelig kan du blive klog på strøm, du kan gå i lære som elektriker/kabelabe/strømfordeler eller lignende, det tager kun nogle få år .

 

 

 

 

 

 

 

 


fase

Ja jeg har skam også den dybeste respekt for elektrikere (de fleste i al fald) - ud over at skulle bruge armene, kræver det jo i den grad også hovedet - ifht. regler/love samt videnskab og mærkværdige fænomener:-)

Et sidste spørgsmål: da der jo tilsyneladende kan være op til 108 volt på mine afbrudte lampesteder - vil jeg så få stød hvis jeg rører ved det?

Når jeg har hængt lamper op har jeg normalt bare slukket på kontakten - og ikke på relæet..men har aldrig fået stød.

Skrevet af ntchm på 02-12-2014 14:33

Ja jeg har skam også den dybeste respekt for elektrikere (de fleste i al fald) - ud over at skulle bruge armene, kræver det jo i den grad også hovedet - med alle de regler/love samt videnskab og fænomener:-)

Et sidste spørgsmål: da der jo tilsyneladende kan være op til 108 volt på mine afbrudte lampesteder - vil jeg så få stød hvis jeg rører ved det?

Når jeg har hængt lamper op har jeg normalt bare slukket på kontakten - og ikke på relæet..men har aldrig fået stød.

Du har faktisk selv givet svaret i dit sidste spørgsmål, nej du får ikke noget stød. Så fortsæt bare med at hænge lamper op, når der er slukket på kontakten.

 

 

 


fase

Tror nu jeg begynder at slukke for hpfi-relæet alligevel, just in case.

Tak for hjælpen:-)

Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis