Hmm afbryder knapper vender på hovedet

Hej

Jeg har sat en lampe op i et lampeudtag der kan tændes og slukkes med to afbrydere. Umiddelbart vender det dog forkert i forhold til andre steder i huset hvor vi har korrespondance. Situationen er:

Begge afbrydere (1 og 2) står i slukket position = lampen er tændt
Begge afbrydere (1 og 2) står i tændt position = lampen er tændt
Afbryder 1 står i tændt position, afbryder 2 står i slukket position = lampen er slukket
Afbryder 1 står i slukket position, afbryder 2 står i tændt position = lampen er slukket

Er det normalt??? Eller er der byttet om på noget? Synes det er lidt misvisende at lampen er tændt når begge kontakter står slukket.

Vores andre steder i huset med korrespondance fungerer helt modsat af ovenstående (dvs lamperne er tændt når afbrydere står i forskellig position og slukket når de står i samme position).

Hej Jeg har sat en lampe... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lige en kort forklarring til induktiv spænding.
det har intet med alderen på huset. det er hvis ledninger med spænding på løber op af dem uden spænding,
så har du populært sagt en transormator effekt.
så spørger du sikkert hvorfor er det ikke altid det samme, det afhænger af hvor langt de løber sammen, hvor meget de snor osv osv.

ved små signal lamper i styrringer er jeg somme tider nød til at montere en modstand over for de ikke står og "gløder"

Godt være det ik er nydeligt lavet men det er ny lavet
Skrevet af ntchm på 27-11-2014 09:01

Jeg spurgte også min elektriker til det med induktion, kapacativ kobling og krybestrøm da han var her igår.

Det mente han ikke kunne lade sig gøre. Vores hus er fra 2007 og ledninger er jo godt isoleret.

Jeg kender ikke til forskellen på induktion, kapacativ kobling og krybestrøm, og har ikke den fjerneste anelse om hvorvidt det ok at der kan måles så mange volt på lampeudtag med afbrudt afbryder. Men det generer mig jo lidt at jeg ikke ved hvorfor der står så mange volt på et afbrudt lampeudtag. 

Jeg har prøvet jeres trick med at sætte en lampe på lampeudtaget og det resulterer godt nok i at min elma spændingstester ikke længere lyser.  (eletriker målte med et voltmeter)

Jeg må vist prøve med et voltmeter.. nogen anbefalinger til et voltmeter? 

Du kan bruge et universalinstrument med en indgangsmodstand på 10 Mohm eller mere. Den indgangsmodstand/-impedans har de fleste moderne digitalinstrumenter. Det er ok at måle den spænding på lampeudtaget, når det er ubelastet (intet er tilsluttet).

 

 

 


fase
http://www.harald-nyborg.dk/p2424/digital-multimeter

Er dette multimeter ok til formålet?
Skrevet af ntchm på 27-11-2014 11:44
http://www.harald-nyborg.dk/p2424/digital-multimeter

Er dette multimeter ok til formålet?

Jeg ville vælge instrumentet til 99 kr. Det har en bedre sikkerhed og en højere indgangsmodstand/-impedans. Det instrument, du viser i dit svar, er ikke beregnet til at måle spændingen mellem 2 faser (400V). Hvis du skulle få brug for det.

 

 


fase

Jeg har nu foretaget testmåling 4 lampeudtag (forskellig rum), der alle viser mellem 40 og 108 volt i afbrudt tilstand og uden lampe eller pære ophængt. I udtaget med de 108 er der korrespondance.

Jeg kan i øvrigt konstatere, at når jeg tænder og slukker omkringliggende lamper, så ændres spændingen i det afbrudte lampeudtag som jeg måler på. Kan dog ikke få spændingen under 40 volt. 

Er det normalt med så høj spænding i afbrudte lampeudtag?? Og nogen bud på årsagen?

PFT

Annonce
Skrevet af ntchm på 02-12-2014 08:31

Jeg har nu foretaget testmåling 4 lampeudtag, der alle viser mellem 40 og 108 volt i afbrudt tilstand og uden lampe eller pære ophængt. I udtaget med de 108 er der korrespondance.

Jeg kan i øvrigt konstatere, at når jeg tænder og slukker omkringliggende lamper, så ændres spændingen i det afbrudte lampeudtag som jeg måler på. Kan dog ikke få spændingen under 40 volt. 

Er det normalt med så høj spænding i afbrudte lampeudtag?? Og nogen bud på årsagen?

PFT

Ja, det er helt normalt, at der kan måles en spænding på de niveauer, du har målt. Hvis du belaster lampestederne med f.eks. en pære, vil spændingen falde til noget nær nul. Grunden til, at du kan måle en spænding, er at der kan induceres en spænding fra en spændingsførende ledning til en ikke spændingsførende ledning. Det er det princip, der bruges ved op- eller nedtransformering af spændinger. I dit tilfælde er udgangsimpedancen på sekundærsiden (dit lampeudtag) af transformeren høj, og der kan ikke trækkes nogen større strøm. Måske microampere, jeg har aldrig målt efter. Prøv med dit nye instrument og med slukket afbryder at måle strømmen mellem de to ledninger, hvor du måler spændingen 108 V. Eller prøv som tidligere nævnt at tilslutte en pære og mål så spændingen, hvad måler du så? Og nej det er på ingen måde farligt eller unormalt.

 

Du har i et tidligere indlæg fortalt, at din ELMA tester holdt op med at vise noget, når du belastede med en pære. Det bekræfter udsagnet om, at spændingen kommer fra en højimpedant spændingskilde.

 

 

 


fase
Hej hvis den sidder på hovedet så vend den om
Skal du forestille at være komiker?
Hold dig til kun at svare hvis du ved bare lidt om det.
😔

Mod amatørinstallationer.
 

Ja, det er helt normalt, at der kan måles en spænding på de niveauer, du har målt. Hvis du belaster lampestederne med f.eks. en pære, vil spændingen falde til noget nær nul. Grunden til, at du kan måle en spænding, er at der kan induceres en spænding fra en spændingsførende ledning til en ikke spændingsførende ledning. Det er det princip, der bruges ved op- eller nedtransformering af spændinger. I dit tilfælde er udgangsimpedancen på sekundærsiden (dit lampeudtag) af transformeren høj, og der kan ikke trækkes nogen større strøm. Måske microampere, jeg har aldrig målt efter. Prøv med dit nye instrument og med slukket afbryder at måle strømmen mellem de to ledninger, hvor du måler spændingen 108 V. Eller prøv som tidligere nævnt at tilslutte en pære og mål så spændingen, hvad måler du så? Og nej det er på ingen måde farligt eller unormalt.

 

Du har i et tidligere indlæg fortalt, at din ELMA tester holdt op med at vise noget, når du belastede med en pære. Det bekræfter udsagnet om, at spændingen kommer fra en højimpedant spændingskilde.

 

Det multimeter jeg købte viste stort set ingen volt  (0-1) ved afbrudt kontakt - måske den var for billig.

Jeg har en ven som har et mere prof multimeter og han målte de ovennævnte værdier igår aftes.

Han prøvede i øvrigt også at måle med henholdsvis en sparepære og en alm. pære monteret i et af lampeudtagene, hvor der er 40 volt i afbrudt tilstand uden pære monteret. 

Med sparepæren kunne han også måle 40 volt ved afbrudt tilstand - dvs ingen ændring.

Med alm. pære kunne han måle 0 volt. dvs. spændingen forsvandt faktisk helt.

Giver det mening?

 

 

 

Skrevet af ntchm på 02-12-2014 09:44

Jeg har en ven som har et mere prof multimeter og han målte de ovennævnte værdier igår aftes.

Han prøvede i øvrigt også at måle med henholdsvis en sparepære og en alm. pære monteret i et af lampeudtagene, hvor der er 40 volt i afbrudt tilstand uden pære monteret. 

Med sparepæren kunne han også måle 40 volt ved afbrudt tilstand - dvs ingen ændring.

Med alm. pære kunne han måle 0 volt. dvs. spændingen forsvandt faktisk helt.

Giver det mening?

Spørgsmålet om dit multimeter er for billigt er svært at give et svar på, da du ikke har oplyst, hvilket multimeter du har købt. Men mit gæt er det billige til ca. 50 kr. fra Jem og Fix/ Harald Nyborg. Det har en indgangsimpedans på 1 MOhm, som er 1/10 af det mere profesionelle. Derfor kan du ikke måle nogen spænding på dit lampeudtag.

Når du/I så måler med et instrument med en indgangsimpedans på 10MOhm kan der måles en spænding på de niveauer, du anfører.

Når du så tilslutter en sparepære (i princippet et lysstofrør) kan pæren ikke starte p.g.a. den lave spænding, og der er derfor ingen belastning. Belastningen er iøvrigt induktiv.

Tilslutter du derimod en almindelig pære, har du en ohmsk belastning, som ikke kræver nogen spænding for at belaste tislutningsstedet. Derfor går spændingen ned på 0V. Spændingen er simpelthen ikke i stand til at levere strøm nok til, at pæren kan lyse. Derfor giver det god mening at spændingen falder til 0V, når der tilsluttes en pære.

 


fase
Der er yderligere 45 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis