Kommentarer til artikel: Sådan laver du 1 på 2 beklædning til facader, hegn mv.

Regmos
Regmos
574 2700
Her samles kommentarer til artiklen: Sådan laver du 1 på 2 beklædning til facader, hegn mv.

Kommentarer vises både her og under artiklen.

Mvh Regmos
Tømrersvend af guds nåde, med ret til at bære sabel i krigstid.
Her samles kommentarer til artiklen: Sådan laver... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
...og så findes der selvfølgelig færdige varer til formålet: http://www.bygtjek.dk/produkter/musestop/

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Hej. Angående fastgørelse af brædderne i 1 på 2 beklædning: Kan se vejledningen kun har 1 fastgørelse (søm/skrue) midt i inderste lag - er det tilstrækkeligt? Vindes der noget fastgørelse i begge sider af inderste lag eller skaber det problemer i henseende til materiale bevægelser?

MVH

Peter
Der er flere forskellige metoder i brug, og der kan argumenteres for og imod. Selv er jeg udlært med dobbelt sømning på hver løsholt, men hælder mere til enkelt sømning skiftevis i hver side af hensyn til svindrevner, materiale- og tidsforbrug. Helst så sømmene sidder fordækt (gemt under yderste lag). Nogle sømmer i midten, hvilket jeg ikke er stærk tilhænger af. Hverken æstetisk eller mht. holdbarhed/vandindtrængen. Men langt hen ad vejen er det smag og behag. Det allervigtigste er at fastgørelsen i yderste lag ikke går gennem inderste lag beklædning, da det helt sikkert vil forårsage flækker, revner og en ødelagt og uskøn beklædning. Søm/skruer i yderste lag skal ramme luft på bagsiden, inden de rammer løsholten.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Annonce
Pizzabager
Pizzabager
1839 2750

Skrevet af FiberSnedker på 19-02-2017 12:24
Når man laver 1 på 2 beklædning sætter man ved bundremmen snefangsrør eller lignende imellem brædderne i det inderste lag, så fygesne ikke trænger ind og giver vand i konstruktionen eller blokerer luftstrømmen. Jeg vil ikke mene rotter udgør den største fare her, da mellemrummet er ca. 25mm tykt, ligesom bræddetykkelsen. Derimod kan mus sagtens komme ind, hvis ikke der er nogen former for blokering, som museklodser eller snefangsrør. Du må ikke lukke fuldstændigt, da det hindrer udtørring af beklædningen fra indersiden, og kan resultere i råd. Der skal være uhindret luftcirkulation fra bunden og ud af toppen igen - skorstenseffekt - når solen varmer beklædningen trækkes kold(ere) luft ind i bunden, og stiger til vejrs som temperaturen stiger. Varm luft kan optage mere fugt end kold og derved opstår der konvektion, fugten forlader træet og ventileres ud af toppen. Sådan sikrer man sundt træværk.

Den billige løsning er nok at sømme snefangsrøret tæt - ca. 10mm - hvis du er nervøs for om gnaverne går igennem. De plejer ikke at være vilde med søm!

Luksusløsningen er selvfølgelig at udføre en fuld beklædning af hele skelettet i 12 eller 15mm vandfast krydsfiner inden vindpap, tryklister og beklædning - så slipper du også for irriterende kryds af stålbånd til vindafstivning og får et utroligt stift og hårdfør skelet. De skal monteres med 3mm luft til nabopladen, og helst vandret i forbandt for at få den optimale styrke ud af beklædningen. Så er der hverken mus, rotter, råd- eller stormskader. Men som sagt - luksus. Det koster en del ekstra. Men er til gengæld også skønnere at arbejde med efterfølgende. God fast bund!

Okay, sætter man den nederste afstandliste helt nede ved bunden, så der kun er luft mellem de inderste brædder, også sætter et musestop eller lign mellem dem, eller sætter man afstandslisten højere, og laver musestop hele vejen hen?. det første giver mest mening i mine øre.

Udover det, hvad med maling, går ud fra beklædningen giver sig lidt i starte, så man vil kunne se umalet træ, er der en god årstid at male på, jeg tænker tidligt forår, hvor det stadig er koldt og beklædningen så og sige har trukket sig sammen??

Nederste afstandsliste sidder på bundremmen, og så føres beklædningen en passende afstand under (normalt min. 5cm). Musestop/snefang monteres på tryklisten i mellemrummene i 1. lag beklædning.

Det vil altid være en fordel at få grundet og malet min. 1. gang inden montage. Træet arbejder gennem årstiderne, og det vil være svært at dække alt, for ikke at sige umuligt, hvis man venter til beklædningen er færdig.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Er ny her, og skal for første gang lave en 1 på 2 beklædning.

Inden jeg går igang, ville jeg høre om mine beregninger er rigtige. For er sgu træls at være godt igang og at det pludselig ikke passer.

Det jeg skal have dækket er 3900mm

Mine brædder er 16x100mm

Efter at have fuldt artiklen her, får jeg

Maksimal dækbredde (2x100) - (2x15) = 170mm

Bredden der skal dækkes (3900 - 100) = 3800mm

Hvor mange gange dækbredden kan være der 3800/170 = 22,35 (rundet op til 23)

Endelig dækbredde 3800/23 = 165,27 (rundet op til 166mm)

Overlæg 200 - 166 = 34mm


Lyder det helt hen i vejret?

Annonce
AskH.
AskH.
995 2860
Jeg prøver lige at skrive her - det meste er jo forklaret i tråden men i forhold til det skrå snit i bunden: Hvilken vej skal det så vende?

Umiddelbart ville jeg vende det indad (så træet går skråt opad mod beklædningen fra bunden) altså sådan at det fungere som en vandnæse. Men det kan godt være det andet er smarterer?


Ask
askholme skrev den 24-03-2020 14:38:01

Jeg prøver lige at skrive her - det meste er jo forklaret i tråden men i forhold til det skrå snit i bunden: Hvilken vej skal det så vende?

Umiddelbart ville jeg vende det indad (så træet går skråt opad mod beklædningen fra bunden) altså sådan at det fungere som en vandnæse. Men det kan godt være det andet er smarterer?

 Altid nedad mod ydersiden. Min. 7°, men meget gerne 10 eller 15. 15 kan virke lidt voldsomt ved et bundstykke/sålbænk under et vindue, men generelt,  jo mere hældning, des mere effektivt. Det er en afvejning- prøv dig frem, inden du lægger dig fast på noget. Plejer selv at køre med 10° indsnit. Man kan så vælge at hænge alt, og save i et hug - så bliver inderste lag selvfølgelig kortere, eller hænge inderste lag, save rent, lave yderste lag, enten forskåret, eller også knapt save igennem,  og tage resten med kniv/stemmejern , når de er hængt, så man ikke skader inderste lag, hvis man vil have begge lag i samme højde. Som er det pæneste.


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
AskH.
AskH.
995 2860
FiberSnedker skrev den 25-03-2020 01:57:27


 Altid nedad mod ydersiden. Min. 7°, men meget gerne 10 eller 15. 15 kan virke lidt voldsomt ved et bundstykke/sålbænk under et vindue, men generelt,  jo mere hældning, des mere effektivt. Det er en afvejning- prøv dig frem, inden du lægger dig fast på noget. Plejer selv at køre med 10° indsnit. Man kan så vælge at hænge alt, og save i et hug - så bliver inderste lag selvfølgelig kortere, eller hænge inderste lag, save rent, lave yderste lag, enten forskåret, eller også knapt save igennem,  og tage resten med kniv/stemmejern , når de er hængt, så man ikke skader inderste lag, hvis man vil have begge lag i samme højde. Som er det pæneste.

 "Altid nedad mod ydersiden" - Det er vel det samme som jeg mener. Altså at den skrå falde ikke er direkte synlig udefra?

Jeg havde egenligt forstillet mig at save snittet inden opsætning. Det kan selvfølgelig godt give nogle små højdeforskelle, det kan jeg godt se. Men tilgengæld er man sikker på at få malet ordentligt også i snittet

Ask
Det er der samme du mener ja. Det er ingen hindring at sætte brædderne i samme højde at du saver og maler først, om end mere omstændigt. Det nemmeste er som sagt at montere en midlertidig plan flade, regel, lægte eller andet, at måle fra og "stille" brædderne på (uden tryk - kan hurtigt trykkes skæv), og så derudaf.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her

Se også