Kommentarer til artikel: Sådan laver du 1 på 2 beklædning til facader, hegn mv.

Regmos
Regmos
574 2700
Her samles kommentarer til artiklen: Sådan laver du 1 på 2 beklædning til facader, hegn mv.

Kommentarer vises både her og under artiklen.

Mvh Regmos
Tømrersvend af guds nåde, med ret til at bære sabel i krigstid.
Her samles kommentarer til artiklen: Sådan laver... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
råd til beklædning af trempelhuse, høje gavle etc: en anden, og endnu bedre mulighed for at kompensere for længden af beklædningen, er at skalke den udad, efterhånden som man kommer op. Etageadskillelsen på et hus er jo mere eller mindre et naturligt skel, og istedet for at prøve at skjule det, kan det fremhæves ved at trække beklædningen på 1. Salen længere ud, end den i stueetagen. Om man vil gøre det med hele konstruktionen , eller blot øget tykkelse på tryklisterne, må man selvfølgelig helt selv om. Det fine ved denne udskalkning er at den ikke blot beskytter endetræet, men også store dele af den underhængende beklædning, da vandet kan dryppe direkte fra 1. Salen, og ned på jorden. Står blæsten lige på, ophæver det selvfølgelig denne effekt.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Hej FiberSnedker.
Jeg kan ikke helt forstå at du skriver disse fakta, da Regmos allerede har lavet så fin en artikel.
Og der anvises at det er nok med 5 mm mellemrum i længdesamlingen med, som du siger, en inddækning af zink eller træmateriale med en udskydning på 45mm
Og hvis udskallingen skal have nogen effekt på underbeklædningen, bør den jo også trækkers mindst 45 cm ud fra underbeklædning
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
fik jeg ikke læst det hele alligevel? My bad.

45cm!?!? Det var voldsomt. Jeg går ud fra du mener mm. Ja det skal den. Man kan jo også køre helt i grøften, og bevidst lave etagen ovenpå større, så der bliver udhæng ved etagesdskillelsen. Det er brugt en del i de store trænationer. (Tyrol, Norge, Sverige, Canada, USA) Konstruktiv træbeskyttelse, så det kan blive til noget

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Annonce
når det så er sagt så er luft enten ingenting, eller også over 6mm... Kan ikke lige huske om det er småhus SBI'en, eller hvor det lige kommer fra, men mindre end 6mm, så har vand en evne til at kile sig fast... Så er det bare at vente på kapilæreffekten. Nej det er nok nærmere en TRÆ-folder/pjece/bog. Og ingen luft duer sjældent i praksis, siden træet - om ikke meget - også svinder i længden.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
De angivende mål er ment som mm.
Jeg læser mine svar i TRÆ 55 Facader.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Regmos
Regmos Trådstarter
574 2700
Koluda på 07-12-2014 20:13
Marvsiden udaf pga. den længere holdbarhed.

Sådan var i hvert fald i min læretid. Har det ændret sig, er det gået hen over hovedet på mig.

Artiklen har åbenbart efterladt lidt tvivl, men de er heldigvis udryddet nu. Tak til Fibersnedker for det.

 

 


Mvh Regmos
Tømrersvend af guds nåde, med ret til at bære sabel i krigstid.
Annonce
@ DSBK: Tak for præcisering

@ Regmos: Det var så lidt, og har jeg ikke sagt det før, så tak for en fin udførlig artikel - håber folk tager den til sig. Og nu er en pind jo en pind, så medmindre opskæringspraksis ændrer sig væsentligt, så tror jeg roligt du kan holde dig til læretidens lærdom.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
ThomasM
ThomasM
45 3400

Emnet med 1 på 2 beklædning dukker jævnligt op, og hver gang i en ny variant 

En metode er som I andre også har nævnt er, at vende hvert andet brædt, så brædderne vil vende sig mod hinanden, efterhånden som de tørrer. Dermed lukkes sprækkerne mellem de forreste og bagerste.

En anden variant jeg har set beskrevet er, at skrue/sømme de yderste brædder gennem de bagerste, for at modvirke at de flytter sig i forhold til hinanden, efterhånden som de tørrer. Det er især en fordel hvis man maler brædderne kort efter at have sat dem op, idet man derved undgår umalede "striber" på de bagerste brædder, der hvor de yderste brædder før dækkede.

Alternativt kan man male brædderne før man sætter dem op, så kan de yderste bare trække sig sammen, kan de  Maler man dem sågar på begge sider, er de ekstra godt beskyttet mod fugt. Omvendt er nye trykimprægnerede brædder ret fugtige, og dermed svære at male på med pensel...

Hvad der så er den bedste måde at gøre det på? Tja der er jo fordele og ulemper...

smedens
smedens
61 3400

Problemet er jo , at ikke alle brædder buer lige meget . Så vender man dem ens , kan de nemt komme til at gabe .

Men fred være med det ............. er jo heller ikke ´træmand´  

Hvis man begynder med artiklen, og arbejder sig gennem tråden, så skulle der være gjort redde for disse ting. Uanset hvordan man vender og drejer det, så er det absolut no-go at fæstne beklædningen indbyrdes. Den SKAL kunne arbejde frit og uafhængigt af hinanden, brædderne imellem, for ellers ender man i en uskøn og ubrugelig dynge flækkede brædder

Det er muligt at brædderne i en eller anden forstand arbejder sammen, hvis de vender mod hinanden, , men marvsiden er den stærkeste, og skal derfor vende udad. Begge dele er fastslået gennem århundreders erfaringer.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her

Se også